Nowe technologie pojawiające się na rynku wymagają coraz lepszych urządzeń testujących. W ponad 10 milionach pojazdów jest zamontowana sprężarka regulująca. Aby ją sumiennie przetestować, warto skorzystać z przyrządu CLT1, który pozwala na nieskomplikowany proces kontroli we wszystkich zewnętrznie regulowanych sprężarkach.
BMW
- 3er > 01.05
- 5er > 07.03
- 7er > 11.01
Mercedes Benz
- A > 07.97
- B > 03.05
- C > 05.00
- CLK > 06.02
- E > 03.02
- S > 10.98
- M > 02.98
Toyota
- Yaris > 04.99
- Yaris Verso > 11.99
- Corolla Verso > 03.04
VAG
- A3 > 05.03
- A4 > 11.00
- A6 > 01.97
- Golf V > 10.03
- Jetta > 08.05
- Caddy > 03.04
- Touran > 02.03
- Octavia > 06.04
- Toledo > 10.04
Zalety CLT1
- Jakość serwisowania: bezbłędna diagnoza w krótkim czasie.
- Obsługa klienta: wszystkie pojazdy mogą być serwisowane; poprawienie relacji z klientem.
- Gospodarność: znakomity stosunek kosztów do korzyści.
Próbnik współpracuje z następującymi modelami sprężarek:
- DENSO: 5SER09, 5SE09C, 6SEU14,
- 6SEU16, 7SEU16, 7SEU17
- SANDEN: PXE13 und PXE16
W przypadku sterowania mocy do góry (+) w funkcjonującej sprężarce ciśnienie powinno wzrosnąć po stronie wysokiego ciśnienia oraz spaść po stronie niskiego ciśnienia -> temperatura wydmuchu spada. Można przetestować system bez demontażu sprężarki czy też otwierania cyklu klimatyzacyjnego.
W wielu przypadkach diagnoza prowadzi do wymiany sprężarki, choć wymiana zaworu kontrolnego przywróciłaby prawidłową funkcję sprężarki (i oczywiście klimatyzatora). Z CLT1 można udowodnić, że zawór kontrolny jest niewątpliwie powodem uszkodzenia. Po podłączeniu urządzenie symuluje sygnał PWM i pokazuje na LED kiedy sygnał nie mógł być przetworzony.
Po zlokalizowaniu uszkodzenia należy postąpić następująco:
- wyjąć klimatyzator;
- zdemontować sprężarkę, osuszacz, zawór rozprężny;
- osuszyć sprężarkę z oleju;
- zdemontować zawór kontrolny (często jest on zamocowany jedną śrubką lub pierścieniem zabezpieczającym) poprzez wyciągnięcie go ze sprężarki;
- zainstalować nowy zawór kontrolny;
- wypłukać klimatyzator (VEMO zaleca urządzenie do płukania V99-18-0067);
- wypełnić sprężarkę olejem (zgodnie ze wymogiem technicznym samochodu);
- zainstalować części składowe;
- wypełnić klimatyzator czynnikiem chłodniczym (według wymogów technicznych samochodu);
- zakończyć pracę sprawdzając próbnikiem CLT1 zainstalowaną ponownie sprężarkę.
Doświadczenie pokazało, że szczególnie wersje Sanden sprężarek Golfa V zawodzą z powodu wadliwego działania zaworów sprężarki. Odpowiadające zaworom numery części:
- VEMO V15-77-1013 -> dla SANDEN PXE16-8675
VEMO V15-77-1014 -> dla SANDEN PXE16-8681
Materiał firmy Vierol AG.
Skrócona instrukcja CLT1 – 6 kroków do sukcesu
1. Wyłączyć zapłon. Wyciągnąć wtyczkę ze sprężarki, połączyć CLT1 z wtyczką sprężarki.
2. Wyciągniętą wtyczkę połączyć z symulatorem – zapobiega to zapamiętywaniu błędów.
3. CLT1 podłączyć do baterii.
4. Czujnik temperatury wprowadzić do środkowej dyszy, włączyć silnik – ustawić na biegu jałowym około 800-1000 obrotów/min, dmuchawę ustawić na maksimum.
5. Przyłączyć przyrząd pomiaru ciśnienia/lub serwisowy (opcjonalnie).
6. Sterować interwałem mocy od 0-100% za pomocą przycisków +/- (prosimy poczekać 10 sekund pomiędzy poszczególnymi krokami). Obserwować temperaturę oraz zmianę ciśnienia. Jeżeli dioda elektroluminescencyjna OC lub OL świeci się -> wymienić sprężarkę.
Prosimy zwrócić uwagę na wytyczne w zależności od samochodu/modelu ewentualnie temperatury zewnętrznej.
BMW
- 3er > 01.05
- 5er > 07.03
- 7er > 11.01
Mercedes Benz
- A > 07.97
- B > 03.05
- C > 05.00
- CLK > 06.02
- E > 03.02
- S > 10.98
- M > 02.98
Toyota
- Yaris > 04.99
- Yaris Verso > 11.99
- Corolla Verso > 03.04
VAG
- A3 > 05.03
- A4 > 11.00
- A6 > 01.97
- Golf V > 10.03
- Jetta > 08.05
- Caddy > 03.04
- Touran > 02.03
- Octavia > 06.04
- Toledo > 10.04
Zalety CLT1
- Jakość serwisowania: bezbłędna diagnoza w krótkim czasie.
- Obsługa klienta: wszystkie pojazdy mogą być serwisowane; poprawienie relacji z klientem.
- Gospodarność: znakomity stosunek kosztów do korzyści.
Próbnik współpracuje z następującymi modelami sprężarek:
- DENSO: 5SER09, 5SE09C, 6SEU14,
- 6SEU16, 7SEU16, 7SEU17
- SANDEN: PXE13 und PXE16
W przypadku sterowania mocy do góry (+) w funkcjonującej sprężarce ciśnienie powinno wzrosnąć po stronie wysokiego ciśnienia oraz spaść po stronie niskiego ciśnienia -> temperatura wydmuchu spada. Można przetestować system bez demontażu sprężarki czy też otwierania cyklu klimatyzacyjnego.
W wielu przypadkach diagnoza prowadzi do wymiany sprężarki, choć wymiana zaworu kontrolnego przywróciłaby prawidłową funkcję sprężarki (i oczywiście klimatyzatora). Z CLT1 można udowodnić, że zawór kontrolny jest niewątpliwie powodem uszkodzenia. Po podłączeniu urządzenie symuluje sygnał PWM i pokazuje na LED kiedy sygnał nie mógł być przetworzony.
Po zlokalizowaniu uszkodzenia należy postąpić następująco:
- wyjąć klimatyzator;
- zdemontować sprężarkę, osuszacz, zawór rozprężny;
- osuszyć sprężarkę z oleju;
- zdemontować zawór kontrolny (często jest on zamocowany jedną śrubką lub pierścieniem zabezpieczającym) poprzez wyciągnięcie go ze sprężarki;
- zainstalować nowy zawór kontrolny;
- wypłukać klimatyzator (VEMO zaleca urządzenie do płukania V99-18-0067);
- wypełnić sprężarkę olejem (zgodnie ze wymogiem technicznym samochodu);
- zainstalować części składowe;
- wypełnić klimatyzator czynnikiem chłodniczym (według wymogów technicznych samochodu);
- zakończyć pracę sprawdzając próbnikiem CLT1 zainstalowaną ponownie sprężarkę.
Doświadczenie pokazało, że szczególnie wersje Sanden sprężarek Golfa V zawodzą z powodu wadliwego działania zaworów sprężarki. Odpowiadające zaworom numery części:
- VEMO V15-77-1013 -> dla SANDEN PXE16-8675
VEMO V15-77-1014 -> dla SANDEN PXE16-8681
Materiał firmy Vierol AG.
Skrócona instrukcja CLT1 – 6 kroków do sukcesu
1. Wyłączyć zapłon. Wyciągnąć wtyczkę ze sprężarki, połączyć CLT1 z wtyczką sprężarki.
2. Wyciągniętą wtyczkę połączyć z symulatorem – zapobiega to zapamiętywaniu błędów.
3. CLT1 podłączyć do baterii.
4. Czujnik temperatury wprowadzić do środkowej dyszy, włączyć silnik – ustawić na biegu jałowym około 800-1000 obrotów/min, dmuchawę ustawić na maksimum.
5. Przyłączyć przyrząd pomiaru ciśnienia/lub serwisowy (opcjonalnie).
6. Sterować interwałem mocy od 0-100% za pomocą przycisków +/- (prosimy poczekać 10 sekund pomiędzy poszczególnymi krokami). Obserwować temperaturę oraz zmianę ciśnienia. Jeżeli dioda elektroluminescencyjna OC lub OL świeci się -> wymienić sprężarkę.
Prosimy zwrócić uwagę na wytyczne w zależności od samochodu/modelu ewentualnie temperatury zewnętrznej.
Komentarze (0)