Paliwa i oleje

ponad rok temu  18.03.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Produkty do motocykli – niezbędne przed sezonem

Silkolene Comp 4 10W-30 4 l

Gdy zbliża się sezon motocyklowy, wielu użytkowników jednośladów szuka odpowiednich produktów do zastosowania w swoich maszynach. Stosowane w motocyklach oleje silnikowe i płyny eksploatacyjne powinny być regularnie wymieniane. Chemia motocyklowa stanowi bardzo szeroką grupę produktów, obejmującą także oleje przekładniowe i do zawieszeń, płyny do chłodnic i hamulcowe oraz smary do łańcucha, łożysk i inne preparaty do pielęgnacji powierzchni. Na różnorodność preparatów i poziom ich zaawansowania technologicznego wpływają skomplikowana konstrukcja, wysokie parametry i wymagania, a także warunki eksploatacji poszczególnych typów motocykli (sportowych, drogowych, terenowych czy skuterów).

Od obecnego roku nowo homologowane pojazdy jednośladowe objęte zostały normą czystości spalin Euro 5, co także będzie miało wpływ na dobór oleju silnikowego. Oleje spełniające jedną ze specyfikacji JASO T 903 (np. JASO MA2) mogą być zastosowane w motocyklach z katalizatorami. W normie tej sprecyzowane zostały parametry pracy mokrego sprzęgła (współczynniki tarcia), określono także poziomy zawartości w dodatkach uszlachetniających pierwiastków tworzących popioły przy spalaniu, tak by nie wpływały na pracę katalizatora.
Do poszczególnych modeli motocykli zawsze stosujemy olej o klasie lepkości wskazanej w instrukcji obsługi. Wynika to z faktu, że olej dobiera się już na etapie projektowania silnika, ustalając jego ciśnienie (które zapewni trwały film smarny) i wydajność pompy, a także biorąc pod uwagę temperaturę, w jakiej będzie pracował (silnik chłodzony powietrzem czy cieczą), i prędkości obrotowe silnika (hydrodynamiczny film olejowy). Przykładowo: w motocyklach marki Honda (także w innych japońskich jednośladach) często spotykaną lepkością jest SAE 10W-30 (Silkolene Pro 4 10W-30 XP). Najpowszechniejszą klasą lepkości jest jednak SAE 10W-40, natomiast w motocyklach marki Harley Davidson stosuje się oleje o klasie lepkości SAE 20W-50 (Silkolene V-Twin 20W-50).
Wybierając olej z szerokiej oferty rynkowej, warto zastosować nowoczesne produkty Fuchs Silkolene oparte na nowej XP Technology (eXtreme Performance). Jest to technologia, na której bazują produkty Silkolene Pro 4 XP i Silkolene Comp 4 XP. Zapewnia ona szereg korzyści, takich jak wzrost mocy, redukcja zużycia paliwa i oleju, a przede wszystkim zmniejszenie zużycia ściernego współpracujących elementów. Zostało to osiągnięte poprzez redukcję tarcia, a mimo to oleje te spełniają normę JASO MA2 i uzyskały potwierdzający to certyfikat. Nowe pakiety dodatków uszlachetniających pozwoliły na pogodzenie wykluczających się właściwości, czyli redukcję tarcia i strat mocy, ale nadal zapewniają odpowiednie współczynniki tarcia dla poprawnego działania mokrego sprzęgła.
W płynach stosowanych w zawieszeniach dąży się do uzyskania stabilnych parametrów pracy przedniego widelca i tylnych amortyzatorów. Podczas pracy zawieszenia olej nagrzewa się i spada jego lepkość. Spadek lepkości powoduje, że zawieszenie jest coraz bardziej miękkie, a w skrajnych przypadkach pojawia się nawet zjawisko zanikania tłumienia. Zmiana parametrów pracy zawieszenia nie jest korzystna dla kierującego motocyklem, wobec czego dąży się do jak najmniejszej wrażliwości płynu amortyzatorowego na wzrost temperatury, co jest zobrazowane wysokim wskaźnikiem lepkości (im wyższy wskaźnik lepkości, tym mniej spada lepkość przy rozgrzewaniu się oleju). Płyny do zawieszeń motocyklowych Silkolene RSF posiadają bardzo wysokie wskaźniki lepkości, więc celowe jest stosowanie tabeli przy zamianie ze standardowych Fork Oil. Przykładowo Silkolene RSF 7,5 posiada w 40°C lepkość 35,1 mm2/s, co odpowiada konkurencyjnym olejom Fork Oil 10W (Medium), natomiast ze wzrostem temperatury mniej spada jego lepkość, co obrazuje bardzo wysoki wskaźnik lepkości (322) i lepkość oleju w 100°C (10,91 mm2/s). Dla takich produktów coraz częściej stosowana jest klasyfikacja lepkości ISO. Wymiana w widelcu oleju zwykłego Fork Oil 10W Medium na RSF 10 spowoduje, że zawieszenie będzie nieco „twardsze”. Silkolene RSF (skrót RSF – Racing Suspension Fluid) daje możliwość precyzyjnego dopasowania zawieszenia do oczekiwań kierowcy i stabilnych parametrów w każdych warunkach eksploatacji (od jazdy terenowej po wyczynową na torze wyścigowym). Oleje RSF można ze sobą mieszać, by uzyskać oczekiwaną lepkość. Poza skutecznym tłumieniem, płyny do widelców przednich mają zmniejszać tarcie pomiędzy elementami widelca przedniego, a także zabezpieczać je przed korozją.
Płyn w układzie chłodzenia najczęściej wymienia się jesienią, ale można to zrobić również przed sezonem. Nowoczesne płyny bazują na OAT (Organic Acid Technology), czyli technologii dodatków opartych na kwasach organicznych. Silkolene Mag Cool jest gotowym płynem opartym na tej technologii, który może być stosowany w silnikach zbudowanych z zastosowaniem stopów magnezu czy aluminium oraz w konstrukcjach wykonanych ze standardowych materiałów. Technologia ta poza wydłużoną trwałością zapewnia lepsze odprowadzanie ciepła. Jest to uzyskiwane dzięki cieńszej warstwie antykorozyjnej. Płyn jest w stanie lepiej zabezpieczać antykorozyjnie zarówno elementy silnika, jak i chłodnicę. Natomiast zimą gwarantuje ochronę przed zamarzaniem aż do -40°C.
Zdecydowana większość motocykli posiada napęd tylnego koła łańcuchem napędowym, który musi być odpowiednio smarowany, by zmniejszyć tarcie i zabezpieczyć elementy układu przed korozją. Warunki, w jakich pracują łańcuch i zębatki (woda, błoto, temperatury zmienne w szerokim zakresie, wysokie przeciążenia), są ekstremalnie ciężkie, szczególnie w przypadku sportu wyczynowego (wyścigi drogowe, motocrossowe, żużlowe). Właśnie sport był polem doświadczalnym, na którym sprawdził się Silkolene Pro Chain. Jest to smar odpowiedni do jazdy zarówno w warunkach drogowych, jak i w terenie. Można go stosować do wszystkich rodzajów łańcuchów napędowych. Smarując łańcuch, pamiętajmy, by nanosić smar z umiarem, a nadmiar usunąć szmatką, po czym poczekać, by rozpuszczalnik odparował. Smary łańcuchowe Silkolene zawierają rozpuszczalniki pozwalające smarowi dobrze wnikać do tulejek i skutecznie smarować sworznie łańcucha.
Wszystkie motocykle, a szczególnie terenowe czy np. quady, są narażone na kurz, błoto, wodę. Odporny na wymywanie smar musi zabezpieczać łożyska kół, główki ramy, wahacza tylnego i różne mechanizmy. Silkolene Pro RG2 to wielofunkcyjny syntetyczny smar charakteryzujący się bardzo wysoką odpornością na wysokie temperatury i wodę. Gwarantuje wypieranie wody i odporność na wymywanie, doskonale zabezpiecza przed korozją, co czyni go idealnym środkiem smarnym do wykorzystania także w rajdach terenowych i różnego rodzaju sprzęcie wodnym. Dla mechaników istotne jest, że jest łatwy w aplikacji.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Silkolene Pro RG2 500 g
Silkolene Pro Chain
Silkolene RSF 7.5 1 l

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony