Czynnikiem mającym wpływ na użytkowanie samochodów w okresie zimowym jest niska temperatura otoczenia. Szybkie i bezproblemowe uruchomienie silnika w takich warunkach zależy od wielu czynników, takich jak stan akumulatora, ogólny stan silnika, odpowiedni olej silnikowy, a także paliwo odpowiedniej jakości.
Olej silnikowy niskiej jakości i o nieodpowiedniej klasie lepkości może spowodować zbyt wysokie opory ruchu, których nie pokona rozrusznik, ale np. paliwo – olej napędowy także w niskich temperaturach może utrudnić rozruch silnika. Wytrącająca się z oleju napędowego parafina może zimą skutecznie zablokować filtr paliwa i uniemożliwić uruchomienie silnika.
Są jednak na rynku dodatki, które zapobiegają wytrącaniu się parafiny w niskich temperaturach. Takim produktem jest Fuchs Maintain Winterfit – środek, który stosuje się, zanim jeszcze temperatura otoczenia spadnie poniżej 0°C. Przed zatankowaniem paliwa wlewamy odpowiednią ilość preparatu do baku, a następnie tankujemy olej napędowy. Proporcje dozowania zależą od rodzaju oleju napędowego (letni/zimowy) oraz od temperatury, do jakiej chcemy zabezpieczyć ON przed wytrącaniem się parafiny. Do wersji zimowej ON dozujemy mniejsze ilości na 1000 l (patrz tabela 1).
Dodatki do paliw oraz środki oczyszczające układy zasilania i dolotowe mają do odegrania bardzo pozytywną rolę. Główną funkcją dodatków do paliwa jest usuwanie osadów we wtryskiwaczach (czyszczą dysze wtryskiwaczy, poprawiając rozpylenie paliwa) i w całym układzie dolotowym lub w gaźniku (czyszczenie dysz, osadów w komorze pływakowej), zapewniając ich optymalne działanie. Dodatkowo takie preparaty zabezpieczają przed zużyciem spowodowanym uruchomieniem zimnego silnika i przed korozją układu zasilania, a także przed oblodzeniem gaźnika w niskich temperaturach, zapobiegając problemom z uruchomieniem silnika.
Efektem działania dodatków do paliw jest lepsze rozpylenie paliwa i dzięki temu redukcja wypadania zapłonu i samozapłonu. Stosując dany dodatek do paliwa w nowoczesnym samochodzie czy motocyklu, należy upewnić się, czy jest kompatybilny z katalizatorem spalin lub filtrem DPF zależnie od typu silnika. Czyszczące dodatki do paliwa dodaje się w proporcji 1 do 2%. Natomiast spraye wtryskuje się do gaźnika lub przepustnicy po zdjęciu filtra powietrza.
Przykładem dodatku do benzyny jest Maintain Gasoline Plus, polecany do wszystkich paliw benzynowych, w tym benzyny niskiej jakości, na przykład o wysokiej zawartości siarki. Produkt ten zapewnia doskonałe, ciągłe czyszczenie i utrzymywanie w czystości układu paliwowego, wtryskiwaczy oraz komory spalania – usuwa osady, ale i chroni przed korozją wszystkich metali spotykanych w systemach paliwowych i wtryskiwaczach. Efektem jest oszczędność paliwa i mniejsza emisja spalin.
Kolejny przykład to Maintain Diesel Efect – dodatek do oleju napędowego i opałowego, przeznaczony zarówno do jednorazowego, jak i ciągłego stosowania. Utrzymuje w czystości dysze wtryskiwaczy i poprawia rozpylenie paliwa w komorze spalania, dzięki czemu ułatwia uruchamianie silnika i poprawia jego pracę.
Niska temperatura otoczenia ma wpływ nie tylko na uruchamianie zimnego silnika. Bardzo ważne jest także, czy środki chemiczne zastosowane w silniku nadają się do stosowania zimą. Mam tu na myśli przede wszystkim płyn w układzie chłodzenia. W czasie sezonu letniego wielu kierowców ubytki płynu chłodzącego uzupełnia wodą. Latem jest to dozwolone zwłaszcza, jeśli jest to woda destylowana. Jednak takie dolewki podnoszą temperaturę zamarzania, co w okresie zimowym może być niebezpieczne i prowadzić do uszkodzenia silnika lub chłodnicy. Najlepiej więc przed zimą wymienić płyn chłodzący na produkt o niskiej temperaturze zamarzania. Na rynku jest wiele płynów do układu chłodzenia, zarówno w postaci koncentratów, jak i gotowych do użycia płynów. Kilka produktów dedykowanych do różnych typów czy marek pojazdów ma w swojej ofercie firma Fuchs. Przykładem jest Maintain Fricofin-35 – gotowy do użycia płyn o szerokim zastosowaniu, na bazie glikolu monoetylenowego do układów chłodzenia silników spalinowych. Płyn ten nie zawiera azotynów, amin i fosforanów i zapewnia ochronę przed zamarzaniem do -35oC. Przykładem koncentratu płynu do układu chłodzenia jest natomiast Maintain Fricofin LL. Jest koncentratem niezamarzającego płynu typu long-life, na bazie glikolu monoetylenowego, przeznaczonym do układów chłodzenia w silnikach spalinowych pojazdów użytkowych, samochodów osobowych, jak i maszyn stacjonarnych. Receptura produktu jest oparta na wysokoefektywnej technologii OAT (Organic Acid Technology). Maintain Fricofin LL nie tylko chroni układ chłodzenia przed zamarznięciem, ale także zapobiega przegrzaniu silnika i korozji oraz kawitacji. Zależnie od proporcji, w jakiej zmieszamy koncentrat z wodą (najlepiej zdemineralizowaną), uzyskamy odpowiednio temperatury zamarzania płynu podane w tabeli 2.
Komentarze (0)