16-17 maja br., Katowice
Za nami VI edycja Targów ProfiAuto Show. Wystawcom przypadła do gustu tegoroczna lokalizacja imprezy – odbyła się ona nie w katowickim “Spodku,” a na terenach Międzynarodowych Targów w Katowicach (MTK). Organizatorzy zaplanowali dwie strefy dla gości targowych. Pasjonatów motoryzacji przyciągał pisk palonych opon, ryk rozgrzanych silników i tuningowane samochody wyposażone w nagłośnienie warte tysiące złotych. Fachowców branży warsztatowej częściej można było spotkać w specjalnej strefie PROFI, czyli między standami ekspozycyjnymi czołowych producentów części samochodowych i profesjonalnego wyposażenia. Nie zabrakło też rywalizacji: w tym roku I miejsce Drużynowych Mistrzostw Mechaników Samochodowych przypadło firmie Data Auto Tychy.
Między standami ekspozycyjnymi czołowych producentów części samochodowych i profesjonalnego wyposażenia przewijali się także najmłodsi pasjonaci motoryzacji.
Nowości
Podczas imprezy odnotowaliśmy kilka nowości z dziedziny wyposażenia warsztatowego i części zamiennych. Firma ATE po raz pierwszy pokazywała w kraju tarcze hamulcowe, które powleka już specjalna warstwa antykorozyjna i to nie tylko w miejscach styku z klockami, ale na całej powierzchni elementu. Powłoka sprawia, że typowe dla codziennej eksploatacji zanieczyszczenia, jak brud, piasek czy woda pozostają bez wpływu na stan tarczy.
VALEO prezentował też możliwości stacji do obsługi klimatyzacji ClimFill.
- Drugą nowością jest przyrząd do wymiany płynu hamulcowego FB 30S; kolejna generacja urządzenia znanego mechanikom od 30 lat. Ten przystosowany jest do niskowiskozyjnych płynów hamulcowych, czyli tych, które stosowane są powszechniej w nowo produkowanych autach od około 5 lat – wyjaśniała zainteresowanym Magdalena Wójcik-Klich.
Hostessy stoiska FEBI “aresztowały” zwiedzających, choć ci i tak z własnej woli interesowali się najnowszym katalogiem produktów.
Na stoisku VALEO niemal bez przerwy trwała prezentacja zalet zestawu Kit 4P, czyli zamiennika dwumasowego koła zamachowego.
- Tłok przy naszym stoisku to całkiem normalna sytuacja; nie mamy własnej sieci handlowej, więc tego typu imprezy najlepiej służą spotkaniu z mechanikami i detalistami – wyjaśniała Sylwia Borek.
Eksperci firmy udzielali zainteresowanym także informacji dotyczących wymiany czynnika w układach klimatyzacji samochodowych i sposobu obsługi nowoczesnej stacji ClimFill. Nowe referencje wycieraczek interesowały przede wszystkim właścicieli sklepów motoryzacyjnych.
Na stoisku VALEO prezentowano zalety zestawu Kit 4P (zamiennika dwumasowego koła zamachowego).
Z kolei katowicki ITALCOM po raz pierwszy prezentował nową funkcję testera diagnostycznego ST 6000, który rozbudowano teraz o możliwość pomiaru dwóch parametrów pracy silnika: mocy i momentu napędowego. Program DPT aktywowany jest po uruchomieniu specjalnej karty (DPT CARD).
- Nowe możliwości urządzenia docenią mechanicy, którym pomocna w pracy jest kontrola faktycznych wartości silnika i porównanie ich z tymi nominalnymi; najczęściej pod kątem skuteczności przeprowadzonych napraw i regulacji lub np. w celu wykluczenia tuningu – wyjaśniała Agnieszka Kuś. Taki ekwiwalent dużo kosztowniejszej hamowni podłącza się gniazda PIN-owego i dokonuje kontroli w trakcie jazdy. Firma pokazała też automat do obsługi klimatyzacji ECK 3000 SANIFLUX z nową funkcją odgrzybiania, a także najnowszą montażownicę do kół samochodowych. Interesująco wyglądała też prezentacja podzespołów silnikowych (tuleje, tłoki, zawory) MAHLE Polska i akumulatorów firmy CENTRA.
Dużo szkoleń produktowych
Jak zwykle program targów wzbogacony był o cykl najczęściej 60-minutowych szkoleń dla zwiedzających. Niektóre były stricto produktowe, jak np. firmy NISSENS, bo też wśród pytań padających na stoisku powtarzały się te dotyczące gwarancji, dostępności produktu i nowych rozwiązań. Inni wystawcy woleli skupić się na zagadnieniach technicznych, prezentując walory swych produktów pod kątem konkretnych rozwiązań. Tak uczynił np. FUCHS OIL, którego prezentacja dotyczyła problematyki właściwego doboru oleju silnikowego dla jednostek zasilanych gazem. Z kolei pracownicy firmy FEBI prezentowali zagadnienia dotyczące rozrządów silnikowych. Te same problemy serwisowe z układem rozrządu, ale już na konkretnym przykładzie jednostki 1,9 TDi z pompą VP37, bardzo szczegółowo omówili technicy firmy GATES. Właścicieli sklepów, a nie tylko warsztatowców, mogła zainteresować prezentacja firmy NGK, bo dotyczyła nowego asortymentu świec żarowych V-line.
Moto Profil – dystrybutor części samochodowych i organizator MTK – promowali najnowszy katalog danych technicznych, który można było przetestować na specjalnie przygotowanych stanowiskach.
- Generalnie wszystkich zdaje się zadowalać nie tylko frekwencja, bo faktycznie pojawili się wszyscy goście, na których liczyliśmy, ale i siedziba; lepiej niż “Spodek” przygotowana na tak specjalistyczne spot-kania – potwierdził nasze przypuszczenia Maciej Lipiec z firmy FEBI. Siedmioosobowy skład grupy LUK-Aftermarket Service niemal bez wytchnienia udzielał wsparcia technicznego mechanikom na specjalnie przygotowanych stanowiskach, gdzie pokazywano możliwości techniczne narzędzi do sprawdzania stanu zużycia dwumasowego koła zamachowego i sprzęgieł samonastawnych.
Stoisko LUK było bez przerwy oblegane przez spragnionych wiedzy technicznej.
- W dobie powszechnego dostępu do internetu i zwiększonej mobilności ludzi nacisk na przekazywanie najnowszej, wysoce specjalizowanej wiedzy ma znaczenie pierwszorzędne dla niezależnych firm i temu służy nasza obecność w silnym składzie, wzmocnionym przez obecność kolegów z czeskiej filii koncernu – wyjaśniał Krzysztof Künstler.
Finał Mistrzostw Mechaników
Weekendowe targi psuły nieco kaprysy pogody. Sobotnie zmagania Drużynowych Mistrzostw Mechaników Samochodowych odbywały się momentami w strugach deszczu – przydały się więc zadaszenia trzech stanowisk, gdzie jedna z konkurencji polegała na wykryciu i usunięciu błędu centralki w pojazdach. Do zmagań stanęło dziewięć drużyn. Organizatorzy przygotowali w sumie trzy konkurencje. Najbardziej widowiskowa polegała na przepychaniu koła zapasowego. Trzecią, finałową konkurencją, był konkurs wiedzy technicznej.
NGK pokazywał asortyment świec zapłonowych i żarowych.
Zmagania Drużynowych Mistrzostw Mechaników Samochodowych odbywały się pomimo niesprzyjającej aury.
Imprezę DMMS poprowadził Irek Bieleninik.
Dwuosobowe drużyny losowały koperty z pytaniami – premiowany były także poprawne odpowiedzi na pytania, z którymi nie poradziła sobie drużyna przeciwna. Zagadnienia dotyczyły m.in. zasadniczego celu stosowania koła dwumasowego we współczesnych pojazdach; poprawnego wyliczenia trzech roboczych elementów sprzęgła hydrokinetycznego czy wartości oporności, jaką stwierdza miernik w sprawnym układzie sieci CAN. Podium DMMS wyglądało następująco: I miejsce - Data Auto Tychy (Tychy); II miejsce - Bosch Service Pawlik (Stalowa Wola); III miejsce - Auto Service Zbigniew Golatowski – (Pułtusk).
Tekst i zdjęcia: Rafał Dobrowolski
Komentarze (0)