Autoelektryka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Proste, lecz przydatne przyrządy pomiarowe
Do wyszukania i zdiagnozowania usterki w instalacji elektrycznej samochodu wystarcza często prosty i tani przyrząd. Wiedząc o tym, producenci przyrządów pomiarowych oferują oprócz drogich diagnostycznych oscyloskopów czy multimetrów różne tanie narzędzia pomiarowe, spełniające rolę przystawki lub pracujące samodzielnie. W niniejszym artykule zostaną przedstawione trzy takie przyrządy produkowane przez firmę Standard Instruments, a oferowane przez firmę Labimed Electronics.

Tester przekaźników samochodowych RT-05
Przyrząd ten sprawdza przekaźniki samochodowe o konstrukcji elektromechanicznej z czterema i pięcioma wyprowadzeniami. Testerem RT-05 (fot. 1) można posługiwać się, sprawdzając rezystancję cewki przekaźnika, stan elementu tłumiącego zakłócenia (rezystor lub diodę), integralność stanów zwarcia-rozwarcia styków, a także cyklicznie testując styki przekaźnika w celu wykrycia ich awarii pojawiających się sporadycznie, sprawdzając ciągłość styków przy ich obciążeniu, sprawdzając styki na okoliczność ich sklejania oraz czas od momentu zamknięcia do otwarcia styków. RT-05 przykłada sygnał testowy do cewki przekaźnika połączonej z obwodem sterowania tego przekaźnika i sprawdza poprawność przełączania jego styków. Jednorazowa procedura testowa zawiera dziesięć cykli przełączenia (otwarcia i zamknięcia) styków badanego przekaźnika. Stan styków jest sprawdzany w każdym cyklu, i jeśli choć w jednym z nich wynik testu będzie negatywny, to cały test jest traktowany jako zakończony wynikiem negatywnym. Na płycie czołowej testera RT-05 umieszczono trzy gniazda o różnej konfiguracji wyprowadzeń służące do dołączenia testowanego przekaźnika. Po umieszczeniu przekaźnika w odpowiednim gnieździe wybiera się przełącznikiem przesuwnym liczbę wyprowadzeń (4 lub 5), po czym naciska się czerwony przycisk „TEST”. Tester sprawdza rzeczywistą konfigurację wyprowadzeń przekaźnika i ustawia swój układ wewnętrzny do przeprowadzenia wszystkich niezbędnych sprawdzeń. Po zakończeniu sprawdzania tester zaświeca dwukolorową diodę LED. Gdy przekaźnik jest niesprawny, to dioda świeci się na czerwono, w przeciwnym wypadku (przekaźnik sprawny) dioda świeci na zielono. Tester RT-05 nie ma własnego zasilania. Jest zasilany napięciem stałym 12 V z instalacji testowanego samochodu. W tym celu przed pomiarem łączy się tester dwoma przewodami zakończonymi chwytakami krokodylowymi z zaciskami akumulatora samochodowego. Testerem RT-05 można sprawdzać przekaźniki o rezystancji cewki od 20 do 50 Ω (włącznie z rezystancją rezystora równoległego tłumiącego zakłócenia). Rezystancja progowa testowanych styków wynosi 200 mΩ. Tester ma wymiary 128 x 68 x 30 mm i masę 185 g.

Tester ciągłości obwodu elektrycznego CT-30
Tym niewielkim urządzeniem można szybko i łatwo sprawdzić ciągłość przewodów w wiązce, stan styków przekaźnika lub przełącznika, ciągłość bezpiecznika, żarówkę samochodową oraz element półprzewodnikowy, taki jak dioda czy tranzystor. W skład zestawu testującego CT-30 (fot. 2) wchodzą dwa urządzenia – główne i „zdalne”. Każde z nich ma dwa przewody (czarny i czerwony) zakończone niewielkimi, izolowanymi chwytakami krokodylowymi, które łączy się z testowaną instalacją lub podzespołem. Urządzenie główne ma włącznik zasilania i dwie diody LED. Czerwona sygnalizuje pulsowaniem stan ciągłości, a zielona, stałym świeceniem, stan włączenia zasilania. Z boku obudowy znajduje się uchwyt na urządzenie „zdalne”. Urządzenie to spełnia rolę sondy i ma postać niewielkiego walca zakończonego z jednej strony dwukolorową diodą LED, a z drugiej przewodami połączeniowymi. Do sprawdzania ciągłości można używać obu z wymienionych urządzeń lub tylko urządzenia głównego. W pierwszym przypadku tester będzie pracować w trybie zdalnym, a w drugim – lokalnym. Stan ciągłości jest sygnalizowany w urządzeniu głównym świeceniem diody i sygnałem dźwiękowym, a w sondzie tylko świeceniem diody, lecz kolorem zależnym od orientacji dołączenia. Warunkiem sygnalizowania tego stanu jest, aby rezystancja testowanego obwodu była mniejsza od 1,0 kΩ, co odpowiada maksymalnej długości obwodu równej 3000 m. W trybie zdalnym do jednego końca sprawdzanej wiązki (z przewodami) dołącza się urządzenie główne, a do drugiej – sondę. Tryb ten przydaje się przy sprawdzaniu ciągłości przewodów oraz przy ich identyfikowaniu. Z trybu lokalnego, tj. bez sondy, korzysta się, gdy ma się jednoczesny dostęp do obu końców testowanej wiązki lub podzespołu. W ten sposób można łatwo testować żarówki, bezpieczniki, styki przekaźników, diody, rezystory o małej rezystancji itd.
Zestaw CT-30 jest zasilany z baterii 6F22 (9 V) znajdującej się w urządzeniu głównym. Urządzenie główne ma wymiary 96 x 47 x 33 mm, zaś masa całego zestawu wynosi 135 g (z baterią).

16012 Fot. 3. Przejściówka pomiarowa prądu CF-01. right Przejściówka pomiarowaprądu CF-01
Przejściówka CF-01 (fot. 3) umożliwia wykrywanie i pomiar prądu w wybranym obwodzie instalacji samochodowej. Przed pomiarem wyjmuje się bezpiecznik chroniący wybrany obwód z mierzonym prądem, a w jego miejscu umieszcza się wtyk przejściówki. Przewody przejściówki, długości 75 cm, zakończone wtykami banankowymi łączy z gniazdami pomiarowymi prądu multimetru samochodowego. W ten prosty sposób włącza się amperomierz multimetru szeregowo w obwód z mierzonym prądem, bez potrzeby użycia do tego sond. Prąd mierzony za pomocą przejściówki nie może przekroczyć 20 A.


mgr inż. Leszek Halicki
Labimed Electronics

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony