Autoelektryka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Proste przyrządy pomiarowe
do każdego warsztatu

W trudnych warunkach warsztatu samochodowego sprawdzają się proste przyrządy pomiarowe. Wyróżniają się małymi rozmiarami, ograniczoną liczbą funkcji i prostotą obsługi, w tym łączenia z testowaną instalacją i podzespołami samochodowymi.

Niektóre z nich wykorzystują zasilanie z akumulatora samochodu, inne zaś są zasilane z baterii. Przyrządy takie produkuje firma Standard Instruments, przy czym stale rozszerza swoją ofertę. W niniejszym artykule przedstawiono przyrządy zarówno znajdujące się już w sprzedaży, jak i te, które pojawią się w niej w najbliższym czasie. Dystrybucję ich prowadzi firma Labimed Electronics.

Miernik prądu CF-02
Przyrząd (rys. 1) ten służy do wykrywania stosunkowo niewielkich prądów. Aby włączyć przyrząd w testowany obwód, należy wcześniej wyjąć chroniący go bezpiecznik i włączyć w jego miejsce wtyk przewodów pomiarowych przyrządu. CF-02 wskazuje wyniki pomiarów na ciekłokrystalicznym wyświetlaczu o maksymalnym wskazaniu 1999. Mierzony prąd nie może przekroczyć 20 A, a napięcie w testowanym obwodzie 48 V. Ten niewielki, zasilany bateryjnie przyrząd ma wymiary: 86 x 37 28,5 mm i małą masę – zaledwie 68 g. Przewód pomiarowy ma długość ok. 75 cm.

Rys. 1. Miernik prądu CF-02.

Tachometry samochodowe AT-05A i AT-05B



Rys. 2. Tachometr AT-05B.

Obudowa tych obrotomierzy (rys. 2) jest zintegrowana z sondą indukcyjną, stąd też pomiar polega tylko na zaciśnięciu cęgów sondy na przewodzie wysokiego napięcia (średnica wewnętrzna cęgów 15,5 mm). Przyrząd nie wymaga od użytkownika wyboru przed pomiarem liczby cylindrów testowanego silnika (pracuje poprawnie przy liczbie cylindrów od 1 do 8), lecz liczby suwów (dwa lub cztery). Przy testowaniu silnika dwusuwowego zakres pomiaru wynosi od 600 do 12 000 obrotów na minutę, a czterosuwowego – od 300 do 6000 obrotów na minutę. Potrzebny podzakres, a są dwa (x1 i x10), wybiera się ręcznie.
Przyrząd wskazuje wyniki pomiarów na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym o maksymalnym wskazaniu 1999 z rozdzielczością 0,1 obr./min i dokładnością 2%. Operator tachometru może w dowolnym momencie „zamrozić” wskazanie wyświetlacza, naciskając przycisk „data hold”.

Tachometr AT-05B jest zasilany z typowej baterii 6F22 (9 V). Niskie napięcie baterii i konieczność jej wymiany na nową sygnalizuje przyrząd wyświetleniem symbolu baterii. Z kolei tachometr AT-05A wykorzystuje do zasilania akumulator testowanego pojazdu. W tym celu przyrząd łączy się z gniazdem zapalniczki samochodowej. Wymiary tachometrów: 18,5 x 58,5 x 76,5 mm, masa: 210 g.

Tester płynów samochodowych RT-01

Rys. 3. Refraktometr RT-01.

Przyrząd ten (rys. 3) jest przeznaczony do sprawdzania odporności na zamarzanie płynów stosowanych w układzie chłodzenia samochodu i spryskiwacza szyb. Można go też używać do oceny stanu naładowania akumulatora przez pomiar gęstości elektrolitu.
Refraktometr RT-01 wyposażono w funkcję kompensacji wpływu temperatury płynu chłodzącego na wynik pomiaru, dzięki czemu nie ma znaczenia czy pomiar wykonuje się na silniku gorącym, czy zimnym. Zakres kompensowanych temperatur wynosi od 10 do 30°C.
Przyrząd ma skalę dla płynu chłodzącego – glikolu sporządzonego na bazie etylenu o zakresie od 1,15 do 1,30.

Tester BT-12 akumulatorów

Rys. 4. Tester akumulatorów BT-12.

Jest to przyrząd (rys. 4), który szczególnie przydaje się w sezonie zimowym. Można nim w prosty sposób sprawdzić stan akumulatora samochodu osobowego, a także układu ładowania i rozrusznika. Stan akumulatora (dobry, słaby, zły) sygnalizują trzy diody LED o różnej barwie świecenia. Dodatkową pomocą jest wbudowany woltomierz o długości trzech cyfr, wskazujący jednocześnie napięcie na testowanym akumulatorze. Przyrząd sprawdza akumulatory o znamionowym napięciu od 9,5 do 16 V, obciążając je prądem 100 A przez czas ok. 10 s. Wyposażono go w szereg zabezpieczeń chroniących zarówno sprawdzany akumulator, układy pomiarowe testera, jak i samego użytkownika. Przyrząd ma ogranicznik stałoprądowy prądu wyjściowego (od 150 do 1400 A) i układ zabezpieczający przed przeciążeniem napięciowym (17 V) z automatycznym wyłącznikiem.
Tester umieszczony w trwałej, metalowej obudowie łączy się z badanym akumulatorem za pomocą przewodów pomiarowych zakończonych dużymi chwytakami krokodylowymi o maksymalnej rozwartości 32 mm. Wymiary testera: 286x108x64 mm, masa: 1600 g.

Leszek Halicki


B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony