Głównym zadaniem paska rozrządu jest połączenie wału korbowego z wałem rozrządu. Wał korbowy kontroluje tłoki silnika, natomiast wał rozrządu otwiera i zamyka zawory. Pasek rozrządu pomaga zsynchronizować te komponenty, zapewniając optymalne działanie silnika.
Zerwanie paska rozrządu może być katastrofalne w skutkach, dlatego ważne jest, by dbać o jego dobry stan techniczny. Sprawdzaj pasek podczas rutynowych prac serwisowych i zawsze pilnuj, aby pasek był zmieniany w zalecanych przez producenta odstępach.
Jeśli dojdzie do przedwczesnej awarii paska, należy koniecznie ustalić, co było tego przyczyną, aby podjąć odpowiednie działania naprawcze. W większości przypadków przyczyna awarii leży w jednym z elementów napędu.
1. ZERWANY PASEK ROZRZĄDU
Prawdopodobne przyczyny:
1) Proste zerwanie kordu: przed założeniem pasek był pofałdowany;
2) Postrzępione zerwanie kordu: ciało obce znajdujące się pomiędzy paskiem i kołem pasowym zrywa kordy wzmacniające albo przed założeniem pasek był skręcony o 90° lub wykręcony na drugą stronę, albo pasek został nałożony na koło pasowe na siłę, np. przy użyciu ostrego narzędzia, takiego jak śrubokręt.
Działania naprawcze: Postępuj zgodnie z instrukcją zakładania paska, nigdy nie zwijaj, nie zgniataj ani nie skręcaj pasków rozrządu, gdyż może to uszkodzić kordy; ustaw poprawne napięcie.
2. ŚCIĘTY ZĄB
Prawdopodobne przyczyny: niskie napięcie; zatrzymanie napędzanego elementu; niewspółpłaszczyznowość
3. ZUŻYCIE ZĘBA
Prawdopodobne przyczyny: nieprawidłowe napięcie; zużyte koło(a) pasowe.
Działania naprawcze: ustaw poprawne napięcie; wymień koło(a) pasowe.
4. WYDRĄŻONE ZĘBY
Prawdopodobne przyczyny: niezwykle niskie napięcie; spadek napięcia podczas pracy.
Działania naprawcze: ustaw poprawne napięcie; upewnij się, że śruby napinacza są właściwie dokręcone.
5. PĘKNIĘCIA POWIERZCHNI TYLNEJ
Prawdopodobne przyczyny: wysoka temperatura; niska temperatura; zużyte tylne koło pasowe luźne.
Działania naprawcze: wyeliminuj przyczynę wysokiej lub niskiej temperatury; wymień tylne koło pasowe luźne.
6. PRZETARCIA POMIĘDZY ZĘBAMI
Prawdopodobne przyczyny: nadmierne napięcie: chropowate koło(a) pasowe.
Działania naprawcze: ustaw poprawne napięcie; wymień koło(a) pasowe.
7. ZANIECZYSZCZENIE OLEJEM
Prawdopodobna przyczyna: wyciek oleju.
Działanie naprawcze: wymień wadliwe uszczelnienia olejowe.
8. ZUŻYCIE NA KRAWĘDZIACH
Prawdopodobne przyczyny: uszkodzony kołnierz(e); niewspółpłaszczyznowość
Działania naprawcze: wymień koło(a) pasowe; skoryguj ustawienie.
9. HAŁAS PASKA
Prawdopodobne przyczyny: wysokie napięcie; niskie napięcie; niewspółpłaszczyznowość; uszkodzony kołnierz (uszkodzone kołnierze).
Działania naprawcze: ustaw poprawne napięcie; skoryguj ustawienie; wymień koło(a) pasowe.
źródło: Gates
Komentarze (3)