Części i regeneracja

ponad rok temu  10.11.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Przegląd EPS-P w pojeździe marki Fiat 600 – zdradzamy sekrety

W odróżnieniu od większości EPS kolumnowych, EPS Fiata 600 (typ 187) składa się z oddzielnej kolumny kierowniczej (fot. 1) i centralki (fot. 2), połączonych ze sobą za pomocą odpowiedniego okablowania.

Aby umożliwić jego przetestowanie na stole testowym Vinci, Emmetec zapewnia specjalne okablowanie opatrzone kodem Z-35015 (fot. 3).

Centralka
W przypadku awarii części elektrycznej lub elektronicznej należy podjąć działania nakierowane na centralkę: odkręcić czterech śruby, które przytrzymują pokrywę, i unieś ją (fot. 4): centralka będzie wyglądała tak jak na zdjęciach 5 i 6.
Elementami podlegającymi wymianie w celu przeprowadzenia kompletnego przeglądu są:
- cztery tranzystory polowe Mosfet (W-01029 – zaznaczone zielonym kółkiem) – z uwagi na fakt, że są to komponenty najbardziej narażone na działanie prądu, przez co mogą się spalić, powodując błąd silnika i brak wspomagania układu kierowniczego. Montując nowe Mosfety, należy wyczyścić starą pastę termoprzewodzącą i nałożyć nową warstwę W-05005;
- przekaźnik (W-01037 – zaznaczony na czerwono) – ponieważ zużywa się i może zostać zablokowany w pozycji otwartej, uniemożliwiając uruchomienie centralki;
- dwa kondensatory (zaznaczone na niebiesko) – ponieważ prędzej czy później okres ich żywotności kończy się, otwierają się, prąd nie przepływa, a centralka się nie włącza;
- dwa wzmacniacze operacyjne (W-05131 – zaznaczone na żółto), które zwiększają napięcie i – kiedy się spalają – wyskakuje błąd centralki;
- dwa komparatory napięcia (W-05130 – zaznaczone na różowo), które porównują różne poziomy napięcia i – kiedy się spalają – podobnie jak wzmacniacze, generują błąd centralki.


W tabeli znajduje się pełna lista komponentów elektronicznych, które mogą zostać wymienione, a ich usytuowanie na karcie pokazane jest na zdjęciach 5 i 6.
Aby wymienić komponenty, o których mowa, zaleca się wylutować oryginalne części przy użyciu profesjonalnej stacji lutowniczej, na przykład produkcji Emmetec, jak Z-19400 lub Z-19005, i ponowne wlutować z użyciem cyny W-05029 (fot. 7), a w przypadku komponentów SMD – przy użyciu pasty lutowniczej W-05062 (fot. 8).
Pokryć całą kartę sprayem zabezpieczającym W-05014.
Na koniec centralkę należy zamknąć w taki sposób, w jaki została otwarta.

Kolumna kierownicy
Kolumna kierownicy składa się z właściwego wału kierownicy, czujnika momentu obrotowego oraz silniczka, który zapewnia wspomaganie układu kierowniczego.
Czujnik momentu obrotowego może stwarzać problemy, kiedy nie jest odpowiednio skalibrowany, do takiej sytuacji może dojść w wyniku wypadku lub wibracji. Wówczas wystarczy poluzować dwie śruby zaznaczone na zdjęciu 9 i za pomocą systemu diagnostycznego wyśrodkować czujnik.
Wspomaganie układu kierowniczego jest generowane przez silnik elektryczny i przekazywane poprzez niewielkie sprzęgło, które może ulec zużyciu, dlatego podczas przeglądu zaleca się jego wymianę.
W przypadku dokonywania takiej wymiany należy usunąć dwie śruby (fot. 10), wyciągnąć silnik (fot. 11), usunąć pierścień Segera (fot. 12) przy użyciu dwóch par szczypców Z-19112, jak na zdjęciu 13, wyjąć wszystkie komponenty (fot. 14) i wymienić sprzęgło o kodzie W-10000, a następnie zmontować w odwrotnej kolejności.
Wszystkie komponenty należy zmontować w odwrotnej kolejności i przetestować całość na stole testowym Vinci Emmetec.

W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji zachęcamy do odwiedzenia stron www.emmetec.com i www.orpav.com, a także wzięcia udziału w jednym z kursów przygotowawczych oferowanych bezpłatnie czytelnikom naszego magazynu.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony