Firma Metelli uzyskała patent na przełączalną pompę wody 24-1167/PA1167/101167, opracowaną dla takich samochodów, jak: Audi A1 i A3, Seat Altea, Altea XL i Leon Ibiza, LCV Škoda Fabia, Octavia, Roomster i Yeti oraz Volkswagen LCV Golf, Golf Plus, Jetta, Maggiolino, Polo, Touran i Caddy.
Przełączalna pompa wody umożliwia przerwanie przepływu płynu w obiegu chłodzącym za pomocą pneumatycznie uruchamianego zaworu zasuwowego. Uruchomienie zaworu zasuwowego odbywa się poprzez wytworzenie podciśnienia w obszarze zwanym komorą próżniową, oddzielonym membraną i uszczelkami wargowymi. Ruch membrany umożliwia osiowe przesunięcie zaworu zasuwowego, oddzielając spiralę pompy od obszaru wokół wirnika napędzanego. Z kolei komora próżniowa jest oddzielona od obszaru przepływającego płynu za pomocą trzech membran zastępujących uszczelki wargowe wcześniejszego modelu, co zapewnia prawidłowe funkcjonowanie mechanizmu nawet w trudnych warunkach.
Zastosowanie membran jako uszczelek statycznych niesie ze sobą ogromne korzyści pod względem niezawodności układu, ponieważ kompensują one związane z tarciem zużycie uszczelek wargowych spowodowane ruchem wałka. Obecność cząstek metalu w obiegu systemu chłodzenia znacznie zwiększa prawdopodobieństwo zużycia powierzchni uszczelki wargowej w kontakcie z wałkiem.
Rozwiązanie firmy Metelli zostało zaprojektowane w taki sposób, aby w przypadku ewentualnego uszkodzenia obwodu sprężonego powietrza czy też pęknięcia sprężyny zagwarantować bezawaryjne działanie pompy, wykorzystując oddziaływanie ciśnienia płynu chłodzącego na ściany membran, które mają z nim kontakt.
Dodajmy, że trwają prace nad kolejnymi pompami wody wykorzystującymi ten system.
Komentarze (0)