Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Przewody i LPG


Eksploatując samochód zasilany płynnym gazem, należy wziąć pod uwagę, że auto takie stawia podwyższone wymagania przewodom zapłonowym. Pod względem liczby samochodów przystosowanych do zasilania płynnym gazem Polska należy do ścisłej czołówki europejskiej, a nawet światowej. Naturalnym jest zatem, że doświadczenia zebrane przy eksploatacji pojazdów z instalacją LPG są w naszym kraju naprawdę duże. Wskazują one między innymi, że działanie układu zapłonowego, w nim zaś zwłaszcza przewodów wysokiego napięcia, ma dla pracy silnika zasilanego mieszaniną propanu-butanu niezwykle istotne znaczenie. Tłumaczy to, dlaczego kierowcy, którzy już używają LPG jako paliwa – lub chcą go używać w przyszłości – tak często zadają pytania właśnie na temat przewodów zapłonowych. Spróbujmy zatem odpowiedzieć na te najbardziej typowe.

Dlaczego przewody zapłonowe mają duży wpływ na działanie silnika zasilanego płynnym gazem?
Ze względu na właściwości płynnego gazu zapłon wypełniającej wnętrze cylindra mieszanki składającej się z propanu-butanu i powietrza jest wyraźnie trudniejszy niż mieszanki benzynowo-powietrznej. Aby powstała iskra inicjująca proces spalania, niezbędne jest wyższe napięcie na świecy (przy założeniu tego samego odstępu między elektrodami), wyładowanie też powinno trwać dłużej. Tym samym dużego znaczenia nabiera, aby na drodze między cewką zapłonową a świecami spadek napięcia był możliwie mały i jednocześnie nie dochodziło do strat energii. To zaś zależy przede wszystkim od parametrów przewodów i ich stanu.




Jakiego rodzaju przewody są najodpowiedniejsze do silników z instalacją LPG?
Najmniejszą opornością cechują się przewody z rdzeniem miedzianym. Jednak, aby nie były one źródłem zakłóceń elektromagnetycznych, towarzyszą im zawsze specjalne rezystory, znacznie podnoszące sumaryczną oporność kabla wraz z końcówkami. Przewody z rdzeniem węglowym mają z kolei generalnie dużą oporność – liczoną w omach na metr, do tego potrafi się ona jeszcze szybko powiększać ze względu na zjawisko wypalania się ziaren węgla. Najodpowiedniejsze w tej sytuacji okazują się przewody z rdzeniem ferrytowym. Ich opór elektryczny jest stosunkowo niewielki, albowiem elementem przewodzącym prąd jest gęsto nawinięta spirala z cienkiego, stalowego drutu, otaczająca rdzeń z materiału ferromagnetycznego. Jednocześnie dzięki takiej konstrukcji pole elektromagnetyczne powstające przy przepływie prądu koncentruje się we wnętrzu kabla. Dodatkowo, energia zmagazynowana w ten sposób w przewodzie jest – dzięki zjawisku indukcji – częściowo oddawana, co sprawia, że iskra trwa dłużej.

Czy podczas montażu instalacji LPG przewody powinny zostać wymienione na nowe?
Jeśli silnik jest w pełni sprawny, a przewody założono niedawno, nie ma potrzeby ich wymiany, nawet jeżeli są to kable o rdzeniu węglowym czy miedzianym. Ze wszech miar pożądana będzie natomiast wymiana, gdy przejeździły już w aucie 50 tys. km lub trzy lata, ponieważ generalnie nie powinny pracować dłużej. W autach, w których widoczne stają się już oznaki zużycia silnika, nawet stosunkowo „świeże” kable węglowe lub miedziane dobrze będzie zastąpić ferrytowymi.




Czym grozi eksploatacja samochodu z niesprawnymi przewodami zapłonami?
Bez względu na to czy samochód jest zasilany benzyną, czy gazem, należy liczyć się wówczas z utrudnionym rozruchem silnika, zwiększonym zużyciem paliwa, gorszymi osiągami. Grozi to również uszkodzeniem katalizatora. Wszystkie te negatywne zjawiska z większym nasileniem występują, gdy pojazd jeździ głównie na płynnym gazie.

Jakiej marki przewody są godne polecenia?
Dobrej jakości przewody ferrytowe oferuje wielu producentów. Jednym z nich jest firma GG Profits, wytwarzająca kable marki Sentech, które są chętnie wybierane przez kierowców i mechaników ze względu na ich atrakcyjną cenę.

Nie bez znaczenia jest również bardzo bogata gama wiązek tej marki, gdyż dzięki temu łatwo można dobrać komplet przewodów dokładnie pasujący do danego samochodu.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony