W nowoczesnym lakiernictwie renowacyjnym kluczem do uzyskania wysokiej jakości naprawy blacharsko-lakierniczej jest prawidłowe przygotowanie powierzchni przed procesem lakierowania.
Proces ten pochłania najwięcej czasu przeznaczonego na naprawę uszkodzenia powłoki lakierniczej. Bardzo często stosuje się pięć, sześć lub więcej gradacji materiałów ściernych w celu uzyskania odpowiedniej jakości powierzchni. Często również podczas całego procesu przygotowania powierzchni do lakierowania pracuje się szlifierkami mimośrodowymi tylko z jednym suwem szlifierskim. Odbywa się to kosztem jakości oraz czasu. Ale można też inaczej. Poniżej prezentujemy system opracowany przez techników Festool Automotive Systems, gwarantujący szybsze i wydajniejsze przygotowanie gwarantujące wysoką jakość powierzchni. System szlifowania w czterech krokach od Festool to skuteczna i wydajna metoda napraw lakierniczych. Przekonuje wysoką jakością powierzchni uzyskaną w wyniku procesu i to przy wyraźnie mniejszym zużyciu materiałów ściernych. Aby osiągnąć optymalny rezultat, dostawca systemu zaleca zastosowanie odpowiednich suwów szlifierskich dopasowanych do poszczególnych gradacji materiału ściernego.
Szczegółowy przebieg prac
Festool rozpoczyna od zgrubnego szlifu szpachli papierem ściernym Granat o granulacji P80. Ziarna w P80 składają się z uszlachetnionego dwutlenku aluminium oraz ceramicznego cyrkonu. Ceramika ze względu na wysoką odporność na zużycie (tępienie) jest wykorzystywana jako materiał np. do produkcji wysokiej jakości noży. Wysoką odporność na zużycie (tępienie) możemy bardzo dobrze zaobserwować, gdy w trakcie szlifowania szpachli dojdzie do kontaktu materiału ściernego z metalowym rdzeniem: domieszka ziarna ceramicznego znacząco wydłuża jego żywotność.
Do drugiego kroku Festool zaleca papier ścierny Granat o granulacji P180. Krok ten ma na celu spłycenie rys powstałych na powierzchni podczas szlifowania zgrubnego. Po trzecim kroku szlifowania szpachli przy pomocy papieru ściernego Granat o granulacji P280 uzyskujemy powierzchnię gotową do aplikacji wypełniacza (podkładu). Od granulacji P80 do granulacji P280 pracujemy przy pomocy szlifierki mimośrodowej z suwem roboczym 5 mm. Po naniesieniu i utwardzeniu wypełniacza następuje kolejne szlifowanie za pomocą papieru ściernego Granat o granulacji P400 oraz szlifierki mimośrodowej z 3-milimetrowym suwem roboczym. Tak przygotowane elementy pojazdu są gotowe do lakierowania. Wszystkie materiały ścierne z rodziny Granat posiadają zwartą, jednolitą strukturę i właściwości optymalnie dopasowane do zastosowania w lakiernictwie pojazdowym.
Nowa generacja szlifierek
System szlifierski oraz wyposażenie decydują o wzroście wydajności prac przy przygotowaniu powierzchni do lakierowania. Nowa generacja LEX, składająca się z pneumatycznych szlifierek mimośrodowych LEX 3 oraz systemu węży IAS 3 od Festool, umożliwia warsztatom lakierniczym długofalową redukcję kosztów. Jest to niezwykle żywotny i wydajny pod względem energetycznym system pneumatyczny, do którego podstawowych zalety należą: najniższe zużycie sprężonego powietrza wśród szlifierek pneumatycznych dostępnych na rynku (tylko 290 l/min.), bezolejowy silnik, niewielkie wibracje, niski poziom hałasu oraz opatentowany, zintegrowany systemem odsysania i zasilania. Rezultat jest widoczny – do 30% oszczędności energii oraz większa moc przerobowa warsztatu. A do tego ochrona zdrowia lakierników.
Nowa szlifierka LEX 3 150 dostarczana jest z bardzo wytrzymałym talerzem szlifierskim Fusion-Tec ø 150 mm. Wyróżnia się on wysoką trwałością mocowania papieru ściernego na rzep oraz odpornością krawędzi na uszkodzenia. Talerz Fusion-Tec wyposażony jest również w opatentowany system wentylacji powierzchni talerza – Multi-Jetstream, odpowiadający za sprawne odprowadzenie pyłów powstających w procesie szlifowania. Dzięki temu rozwiązaniu pracownicy przygotowujący powierzchnię do lakierowania pracują niezwykle wydajnie, ponieważ pył szlifierski dzięki doprowadzeniu świeżego powietrza jest błyskawicznie i aktywnie usuwany z obrabianej powierzchni. Ponadto doprowadzenie świeżego powietrza powoduje, że temperatura powierzchni talerza oraz szlifowanej powierzchni jest niższa nawet o 10°C. Dzięki temu rozwiązaniu materiał ścierny zaszlichca się w mniejszym stopniu i starcza na dłużej.
W systemie szlifowania w czterech krokach talerz szlifierski Fusion-Tec oraz materiał ścierny Granat stanowią optymalną kombinację umożliwiającą osiągnięcie wysokiej jakości obrabianej powierzchni. Jest to możliwe, ponieważ zarówno talerz Fusion-Tec, jak i materiał ścierny Granat są w pełni kompatybilne. Powierzchnia mocowania Granatu jest idealnie dopasowana do rzepów talerza, dzięki czemu mocno trzyma się na swoim miejscu.
Zawsze pod ręką
Dla lakierników samochodowych firma Festool stworzyła odpowiedni Systainer do procesu szlifowania w czterech krokach. Umożliwia on sortowanie materiałów szlifierskich, sprawiając, że zawsze są one pod ręką. Ponadto dzieli on materiały szlifierskie na nowe i używane. Jeżeli użyty materiał szlifierski nadaje się do ponownego wykorzystania, można go po prostu umieścić w Systainerze, obok nowego materiału. Dzięki temu wiadomo, gdzie on się znajduje i można użyć go przy następnym procesie szlifowania, zamiast sięgać od razu po nowy materiał.
Praca z systemem szlifowania w czterech krokach zapewnia szybszy i skuteczniejszy rytm pracy, wysoką jakość powierzchni oraz mniejsze zużycie materiału ściernego, a tym samym redukcję kosztów.
Nowa generacja LEX oraz Systaine, wraz z materiałami szlifierskimi P80, P180, P280 i P400, dostępne są w zestawie mobilnym wraz z odkurzaczem, systemem organizacji stanowiska pracy i innymi przydatnymi akcesoriami.
Więcej na: www.festool.pllex3
Komentarze (0)