– pytania na OTWS 2014. Publikujemy kolejną pulę pytań przygotowujących do przyszłorocznej edycji Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Samochodowej.
W czerwcowym wydaniu „Nowoczesnego Warsztatu” rozpoczęliśmy publikację pytań z zakresu wiedzy, która obowiązywać będzie uczestników przyszłorocznych eliminacji. Każdy zestaw to 9 pytań od organizatora i jedno przygotowane przez nas, związane z tematyką aktualnego wydania naszego miesięcznika. Ponieważ z częścią publikowanych tu pytań spotkają się Państwo na ostatecznym teście, do „Nowoczesnego Warsztatu” warto zaglądać co numer. Również dlatego, że najaktywniejsi Czytelnicy mogą liczyć na nagrody.
Zasady są następujące:
- nagrody rozlosujemy pośród wszystkich, którzy nadeślą do nas odpowiedzi,
- trzej uczniowie, którzy: po pierwsze – odpowiedzą na wszystkie 90 pytań, a po drugie – zdobędą największą liczbę punktów, otrzymają od nas atrakcyjne nagrody.
Poniżej część piąta pytań. Poprawne odpowiedzi oraz kolejny zestaw znajdą Państwo w numerze grudniowym „Nowoczesnego Warsztatu”. Życzymy powodzenia!
1. Na rysunku przedstawiono mechanizm dźwigniowo-krzywkowy silnika spalinowego TDI. Element nr 3 przedstawia:
A) kadłub silnika,
B) głowicę silnika,
C) tuleję cylindra,
D) podstawę dźwigni.
2. Największe zużycie tulei cylindra silnika występuje z reguły na wysokości pierwszego (górnego) pierścienia uszczelniającego tłoka znajdującego się w GMP. Dzieje się tak z powodu:
A) wydłużenia pierścienia pod wpływem temperatury,
B) małej prędkości pierścienia w tym obszarze,
C) braku tarcia płynnego na powierzchni styku tulei cylindra i pierścienia,
D) dużych przyspieszeń w zwrocie głowicowym tłoka.
3. Objętość komory spalania jednego cylindra sześciocylindrowego silnika o zapłonie samoczynnym o stopniu sprężania 16, polu powierzchni przekroju poprzecznego cylindra 60 cm2 i promieniu wykorbienia 50 mm wynosi:
A) 15 cm3,
B) 25 cm3,
C) 40 cm3,
D) 65 cm3.
4. Konstrukcyjne przesunięcie osi sworzni względem osi tłoków w silniku spalinowym ma na celu:
A) bardziej równomierną pracę silnika,
B) zmniejszenie ewentualnych drgań tłoków w cylindrach,
C) lepsze smarowanie pobocznic tłoków,
D) zmniejszenie bocznych nacisków tłoków na gładzie cylindrów.
5. W zasobnikowym, wtryskowym układzie zasilania silnika o zapłonie samoczynnym (Common Rail) ciśnienie w zasobniku paliwa jest:
A) stałe,
B) zmienne w zależności od prędkości obrotowej silnika,
C) zmienne w zależności od temperatury paliwa,
D) zmienne w zależności od temperatury otoczenia.
6. W silniku ośmiocylindrowym tłok ma powierzchnię denka równą 50 cm2, a promień korby wału korbowego wynosi 4 cm. Jaka jest pojemność skokowa silnika?
A) 3200 cm3,
B) 2800 cm3,
C) 2400 cm3,
D) 2000 cm3.
7. W silniku czterosuwowym, który pracuje z prędkością 6000 obr./min, średnia prędkość tłoka wynosi 20 m/s. Skok tłoka tego silnika ma wartość:
A) 60 mm,
B) 80 mm,
C) 100 mm,
B) 120 mm.
8. Zastosowanie systemu recyrkulacji spalin powoduje:
A) podwyższenie temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwowo-powietrznej,
B) obniżenie temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwowo-powietrznej,
C) opóźnienie odparowania paliwa,
D) utrudnienie utleniania pozostałych w spalinach niespalonych węglowodorów (HC).
9. Zwalniacz silnikowy działa na układ:
A) zasilania,
B) zapłonowy,
C) napędowy,
D) wydechowy (wylotowy).
10. Pytanie "Nowoczesnego Warsztatu": Płyn hamulcowy w samochodzie powinien być wymieniany:
A) co dwa lata lub po przejechaniu 40 tys. km,
B) co rok lub po przejechaniu 40 tys. km,
C) co dwa lata, bez względu na liczbę przejechanych kilometrów,
D) co rok, bez względu na liczbę przejechanych kilometrów.
Na odpowiedzi czekamy do końca listopada pod adresem: otws@warsztat.pl.
Poprawne odpowiedzi na pytania z NW 10/2013: 1D, 2B, 3A, 4B, 5C, 6D, 7A, 8B, 9C, 10A.
Komentarze (0)