Bez kompromisów w kwestii jakości
Motul wprowadza nową linię olejów. NGEN to dwa oleje do motocykli oraz jeden do samochodów hybrydowych. Bardzo dobre parametry i ekologiczna produkcja to kluczowe cechy tych produktów.
Przed wprowadzeniem tych nowości na rynek Motul dokładnie zbadał nastroje i oczekiwania klientów. Okazuje się, że 85% użytkowników końcowych jest przekonanych do zmniejszenia swojego śladu węglowego, a 1/3 jest gotowa zapłacić więcej za bardziej zrównoważone produkty. To o tyle ważne, że dziś produkcja oleju z wykorzystaniem regenerowanych baz jest droższa niż przy standardowym użyciu baz z ropy naftowej.
Oleje do motocykli NGEN 5 i NGEN 7 tworzone są z wykorzystaniem regenerowanych olejów bazowych. To oczywiście ważne z punktu widzenia środowiska, ale okazuje się też, że korzystne dla jakości samych produktów. Przy czym warto podkreślić różnicę pomiędzy bazowymi olejami regenerowanymi a bazami pochodzącymi z recyklingu. Na czym polega profesjonalna regeneracja oleju bazowego? – Metody przetwarzania zużytych olejów to wieloetapowy proces, na który składają się m.in. destylacja azeotropowa i ekstrakcyjna, jednostopniowa i wieloetapowa rektyfikacja, destylacja zmiennociśnieniowa czy separacja poprzez absorbcję. Kolejne etapy to ekstrakcja, filtracja, rafinacja i odparowanie lekkich frakcji – przybliżał nam podczas prezentacji Piotr Pyrka, technical support manager Motul w Polsce. To znacząco odróżni prosty proces filtracji, realizowany dziś na rynku, który w dużej mierze odpowiedzialny jest za złe opinie na temat recyklingowych olejów wśród kierowców czy warsztatów.
Ze w 100% zużytego oleju w profesjonalny sposób można odzyskać ok. 65% regenerowanego oleju bazowego najwyższej jakości. Pozostałości to m.in. bitumeny (14%), woda (8%) czy stałe i ciekłe odpady resztkowe (5%). Olej motocyklowy NGEN 7 ma w składzie 50% regenerowanego oleju bazowego, a NGEN 5 – 75%.
Do motocykli
NGEN 7 to pierwsza przyjazna dla środowiska gama olejów silnikowych Motul do segmentu powersport, zaprojektowana do aktywności wyczynowych, sportowych i rekreacyjnych Producent zapewnia, że dedykowana formuła gwarantuje szybką reakcję silnika, zwiększoną przyczepność sprzęgła, odporność na wysoką temperaturę i trwałość oleju.
Skoro piszemy o ekologii, wspomnijmy też o opakowaniu wykonanym w 50% z plastiku pochodzącego z recyklingu i w 100% nadającym się do ponownego recyklingu. Specyfikacje techniczne tego oleju to API SN oraz JASO MA2.
Co może być zaskakujące, NGEN 7 przewyższa w kilku parametrach bardzo ceniony przez motocyklistów olej 7100. Wyższe parametry uzyskano m.in. w tzw. odpowiedzi silnika oraz trwałości oleju. Pozostałe wskaźniki są na tym samym poziomie.
NGEN 5 to olej zaprojektowany do codziennego użytku i aktywności rekreacyjnych. Motul podkreśla, że formuła zapewnia najwyższą sprawność i ochronę silnika, płynną zmianę biegów, zmniejszone zużycie paliwa i łatwy rozruch silnika. Podobnie jak przy NGEN 7, także opakowanie oleju jest ekologiczne.
W porównaniu z olejem 5100 Motul NGEN 5 także w większości ponownie charakteryzuje się wskaźnikami na podobnym poziomie, jednak znacząco poprawiając aspekt odpowiedzi silnika oraz trwałości.
Do samochodów hybrydowych
W nowej linii NGEN znajdziemy też olej dedykowany samochodom hybrydowym. Tutaj także musimy mieć rozwiązania ekologiczne, dlatego do produkcji NGEN HYBRID wykorzystywany jest olej bazowy pozyskiwany ze źródeł odnawialnych. – Produkcja olejów bazowych z surowców odnawialnych wymaga mniej energii niż produkcja olejów bazowych metodami konwencjonalnymi, co skutkuje 25-proc. poprawą bilansu dwutlenku węgla. Organiczne oleje bazowe oferują taki sam poziom jakości jak bazowe oleje konwencjonalne. Zaawansowane technologicznie procesy zapewniają doskonałą jakość organicznego oleju bazowego – usłyszeliśmy na konferencji.
Warto dodać, że technologia organicznych olejów bazowych jest z powodzeniem stosowana w segmentach produktów o najwyższych parametrach (300 V) od ponad 5 lat. Dane testowe zebrane na torach wyścigowych pokazują, że nie ma kompromisu między osiągami a zrównoważonym rozwojem.
– Gama NGEN HYBRID została specjalnie opracowana w celu przezwyciężenia wszystkich szczególnych ograniczeń silników spalinowych w przypadku stosowania w pojazdach hybrydowych – mówi Piotr Pyrka. Dodaje, że wymaganie stawiane przed olejami silnikowymi dla samochodów hybrydowych są duże. – Olej musi radzić sobie z częstym uruchamianiem silnika za sprawą systemów start-stop, rozcieńczaniem paliwa, kondensacją wody, ale pracuje też w niższych temperaturach, średnio od 20 do 40 stopni.
Piotr Pyrka z firmy Motul zaprezentował nową linię produktów NGEN
Komentarze (0)