Polerowanie jest niezbędne nawet świeżo po lakierowaniu – tylko w ten sposób karoseria może zyskać pełnię blasku. Jednak najczęściej jest kojarzone z usuwaniem śladów po drobnych kolizjach, takich jak niewielkie otarcia czy zarysowania. Obecnie polerowanie jest najważniejszym etapem auto detailingu, dzięki czemu karoseria nawet starego samochodu odzyskuje swój pierwotny wygląd.
Poprawa wyglądu pojazdu to podstawowy wymóg osób, które chcą sprzedać używany samochód szybko i w dobrej cenie. Wiele wad na nowych i starych lakierach można usunąć przez polerowanie. Na ostateczny efekt pracy składa się wiele czynników, takich jak wcześniejsze przygotowanie lakieru, dobór odpowiednich środków polerujących i właściwa technika.
Co ma wpływ na efekty polerowania?
Do polerowania możemy przystąpić po gruntownym umyciu pojazdu, gdy usuniemy wszelkie zabrudzenia. Ważne jest też, aby pozbyć się wtrąceń w lakierze (np. wbitych drobin piasku) przy użyciu glinki polerskiej lub akcesoriów, które są nią pokryte (linia Würth z rodziny Clay).
Aby polerowanie przebiegało sprawnie i przyniosło spodziewany efekt, musimy odpowiednio dobrać materiały ścierne. Zależne jest to od rodzaju lakieru, wad, jakie chcemy naprawić, a nawet polerki, którą dysponujemy. Bardzo często ważną wskazówką podczas planowania pracy są marka i rocznik samochodu, którego karoserią będziemy się zajmować. Na przestrzeni lat zarówno technologia lakierowania, jak i lakiery zmieniały się. Trzeba działać tak, aby osiągnąć najlepszy efekt i nie zaszkodzić powierzchni, co stanowi podstawową zasadę współczesnego auto detailingu. Kluczem do sukcesu jest indywidualny dobór środków do lakieru, na którym będziemy pracować. Cel polerowania to uzyskanie doskonale gładkiej karoserii o znakomitym połysku. Im bardziej nierówna jest powierzchnia lakieru, tym gorzej wygląda. Wynika to z faktu, że każde uszkodzenie zmienia kąt odbicia światła. Nowy lakier, na którym nie ma nierówności, zapewnia wysoki połysk i efekt lustra, choć czasem zdarzają się wady lakiernicze, które należy usunąć przez polerowanie. Po pewnym czasie normalnego użytkowania na jego powierzchni pojawiają się nierówności, przez co traci swój pierwotny blask. Obecnie nawet starym, zużytym i wypłowiałym lakierom można nadać doskonały wygląd przez polerowanie.
Dobór materiałów ściernych do lakieru
Politury do lakieru dzielimy ze względu na ich ścierność, natomiast gąbki ze względu na twardość. Dobre firmy pasujące do siebie materiały oznaczają tym samym kolorem (np. w Würth korek w opakowaniu politury i gąbka polerska o zalecanej twardości mają ten sam kolor). Ich dobór zaczynamy od wykonania polerki na niewielkiej powierzchni karoserii za pomocą średnio ściernej politury i średnio twardej gąbki (w Würth oznaczone kolorem niebieskim). Po polerowaniu dokonujemy inspekcji. Ważne jest, aby przed sprawdzeniem postępów każdorazowo usunąć wypełniacze zawarte w paście polerskiej, używając czystego alkoholu izopropylowego. Tylko wtedy będziemy w stanie ocenić, czy efekty naszej pracy są zadowalające. Jeśli tak, zostajemy przy tej konfiguracji. Jeśli nie, to zmieniamy politurę na bardziej ścierną, a gąbkę na twardszą, po czym powtarzamy całą operację. Jeśli postępy nadal są niezadowalające, zmieniamy pastę polerską na jeszcze bardziej ścierną i używamy twardej gąbki. Należy pamiętać, aby do każdego rodzaju pasty używać oddzielnej gąbki.
Kolejnym ważnym aspektem jest, aby nie zaczynać pracy od najbardziej ściernej politury. Lakier może się okazać na tyle cienki i miękki, że usuniemy zbyt grubą warstwę i polerowany element będzie wymagał ponownego lakierowania.
Gdy efekt pracy będzie zadowalający, czyli usuniemy wszystkie mikrorysy, większość zarysowań o średniej wielkości oraz „wyprowadzimy” duże rysy tak, aby były jak najmniej widoczne, przechodzimy do obróbki wykańczającej. Może pojawić się pytanie: po co to robić, skoro uszkodzeń już nie widać?
Mocno ścierne pasty polerskie w połączeniu z twardymi gąbkami mają tendencję do tworzenia na lakierze tzw. hologramów. Są to mikrorysy, które powstają na skutek obrotowo-rotacyjnego ruchu padem, a także przy wysokich obrotach polerki oraz nierównomiernym rozkładzie prędkości obrotowej na tarczy polerskiej. Często nie da się ich uniknąć na pierwszym etapie polerowania. Aby się ich pozbyć i nadać powierzchni odpowiedni połysk, należy użyć lekko ściernej pasty i miękkiej gąbki polerskiej.
Gdy wszystkie hologramy zniknęły i osiągnęliśmy oczekiwany efekt, pozostaje tylko zabezpieczyć lakier, aby efekt utrzymał się jak najdłużej. Najdroższym i najlepszym sposobem jest nałożenie powłoki ceramicznej. Te z najwyższej półki cenowej chronią lakier przed niekorzystnymi warunkami nawet przez 5 lat normalnego użytkowania samochodu. Tańszym rozwiązaniem jest nałożenie wosku. Najlepsze preparaty tego rodzaju na rynku zawierają w składzie znaczną ilość wosku Carnauba. Tego typu woski utrzymują się najdłużej, przez co najskuteczniej chronią powierzchnię lakieru. Czas, na jaki preparat zabezpieczy lakier, zależy oczywiście od intensywności użytkowania samochodu.
Polerowanie pojazdu wykonane za pomocą najlepszych narzędzi pozwala znacznie poprawić jego wygląd. Dobór preparatu o odpowiedniej ścierności oraz twardości gąbki może zająć trochę czasu, jednak efekty są tego warte. Prawidłowo przeprowadzony proces zapewni zadowolenie klienta i podniesie wartość pojazdu.
Krzysztof Wyszyński, Product Manager Würth Polska
Komentarze (0)