Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Rachunek

z wieloma niewiadomymi

Ryzyko i skutki uboczne związane ze stosowaniem biopaliw to całkiem szczególny problem. Za nim przemawia lepszy bilans CO2, ale nie wolno zapominać o skutkach ubocznych.


Biopaliwo jest znaczniej bardziej agresywne w swoim środowisku aniżeli normalna benzyna i oddziałowuje niekorzystnie na zawarte w filtrach tworzywa sztuczne, elastomery, metale i złącza klejowe. Ponadto, może dochodzić do niezamierzonych uszkodzeń w systemach paliwa i wtrysku. Dla filtrów paliwa z MANN+HUMMEL normalną i zwyczajowo stosowaną jest obecnie mieszanka 5 proc. pojemności biooleju (B5) w oleju napędowym z 5 proc. pojemności etanolu w benzynie (E5). Wydajność filtracji, wytrzymałość i separacja wody pozostają nienaruszone. W przypadku wyższych udziałow biopaliw należy jednak liczyć się z negatywnymi efektami ubocznymi, o ile samochód nie został przez jego producenta specjalnie przygotowany do współpracy z biopaliwami. Kierowcy i warsztaty muszą dlatego zachować szczególną ostrożność w redukcji przerw konserwacyjnych.



Szczegółowe badania laboratoryjne służą analizie i ustalaniu oddziaływania biopaliw na właściwości różnych materiałów.

Mydło blokuje filtr
Powyższe informacje poleca się szczególnej uwadze, ponieważ mamy także do czynienia z różną jakością biooleju napędowego, bo w innych krajach zawartość zanieczyszczeń w biodieslu jest znacznie wyższa niż w Niemczech. Jeżeli układ paliwa nie jest przygotowany na współpracę z wysokim udziałem biopaliw, to biodiesel może negatywnie oddziaływać na materiały. Mogą powstawać m.in. podobne do mydła substancje, które w niesamowicie szybkim czasie mogą blokować filtr i negatywnie wpływać na częstość serwisowania. Mydło powstaje wtedy, gdy biodiesel przekształca się w kwas, który wchodzi w reakcje z metalami. Dochodzi do tego, że np. w Niemczech w wąskich gardłach zaopatrzenia doprowadzany jest metyl sojowy, który posiada inny profil właściwości aniżeli niemiecki olej napędowy z rzepaku, co daje dodatkowe efekty uboczne.



Długotrwale badania i obszerne testy na komponentach budowy samochodu. Wyniki tworzą bazę do odpowiedniego doboru materiału filtracyjnego dla produktów MANN+HUMMEL.

Wielką niewiadomą jest również zróżnicowane tankowanie paliw z wysokim udziałem biopaliw i normalnym olejem napędowym. Może to prowadzić w układzie paliwa do rozpuszczania się złogów zanieczyszczeń, które zbierają się w filtrze paliwa. Przy przestawieniu na tankowanie czystego biopaliwa (B100), filtr już po kilkuset kilometrach będzie wypełniony i jego wymiana będzie konieczna.

Biopaliwo rozcieńcza olej silnikowy
Szczególnym punktem, który w przyszłości przysporzy jeszcze wielu problemów jest różne rozkładanie się dodatków, uszlachetniaczy itp. w biopaliwach, które jest różne w rzepaku, soji czy oleju palmowym. Dodatki te wpływają na stabilność oksydacyjną biospaliwa. Od tego zależy jak szybko tworzą się szkodliwe produkty rozkładu, który szbciej zapychają filtr.
- Jeśli coś dzieje się z dodatkami, to należy się liczyć z ich negatywnym oddziaływaniem na filtrację – mówi Jochen Reyinger, szef działu rozwoju filtrów paliwa. Niezależnie od wszystkiego, w przypadku biopaliw należy wspomnieć o skutkach ubocznych i ich wpływie na inne komponenty w samochodzie. Przy stosowaniu czystego biopaliwa lub jego mieszanki z biopaliwem mamy do czynienia z jego rozkładaniem się na tłokach, powierzchniach cylindrów oraz z tzw. blow-by-gazami tworzącymi się w oleju silnikowym, co rozcieńcza olej i wzmaga powstawanie szlamu olejowego. Również z tego względu producenci samochodów zalecają jednoczesną wymianę filtra oleju i oleju już w połowie okresu serwisowania.

Także regulacja systemu wtrysku musi być dopasowana do danej mieszanki. Inne komponenty, jak np. zawory regulacji ciśnienia, filtry cząsteczkowe oleju napędowego i katalizatory mogą być uszkadzane przez stosowanie biopaliw.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony