- Celem, jaki przyświecał nam podczas przygotowywania raportu usterkowości samochodów używanych DEKRA było niesienie pomocy potencjalnym kupującym pojazdy używane oraz poinformowanie ich o typowych usterkach występujących w poszczególnych modelach – powiedział Clemens Klinke, członek zarządu DEKRA SE i przewodniczący zarządu DEKRA Automobil GmbH podczas prezentacji raportu usterkowości samochodów używanych DEKRA 2012. - Zasadniczo należy stwierdzić, że w ostatnich latach nastąpił wzrost liczby usterek występujących w samochodach osobowych w zbadanych przedziałach przebiegu do 150 000 km. W porównaniu do raportu samochodów używanych na rok 2011 indeks DMI DEKRA zmniejsza się z 61,9% o 2,3 punkta do 59,6% w roku 2012. Dla kupujących samochody używane ta tendencja może oznaczać większe ryzyko dodatkowych kosztów. Z tego powodu podczas dokonywania zakupu szczególnie ważne są kompetentne informacje, a w razie wątpliwości zawsze należy się poradzić specjalisty.
Raport samochodów używanych dostępny w internecie lub jako App
Raport samochodów używanych DEKRA 2012 ukazał się też w formie broszury „Gebrauchtwagen Spezial 2012“ będącej dodatkiem do czasopisma Auto Motor und Sport. Wyniki są także dostępne na stronie internetowej www.gebrauchtwagenreport.com, można je także pobrać na iPhone i tel. z systemem Android.
Koncentracja na usterkach typowych dla samochodów używanych
W raporcie samochodów używanych DEKRA w drodze szczegółowej oceny ujęto wyłącznie typowe dla samochodów używanych usterki, takie jak na przykład zużyte tarcze hamulcowe lub wybite końcówki drążków kierowniczych. Natomiast w statystyce nie uwzględniono takich usterek, które są związane ze sposobem serwisowania pojazdu przez właściciela, jak na przykład zużyte opony, pióra wycieraczek, albo fakt posiadania apteczki z przeterminowaną zawartością. W celu zapewnienia lepszej porównywalności poszczególnych modeli, DEKRA przeprowadziła ocenę z podziałem na osiem klas typu i trzy przedziały przebiegu (od 0 do 50 000 km, od 50 001 do 100 000 km i od 100 001 do 150 000 km). Rzeczoznawcy DEKRA stwierdzili w przebadanych pojazdach więcej usterek niż przed rokiem. Tym samym indeks DMI DEKRA (DMI = „bez poważnych usterek“) dla skontrolowanych samochodów osobowych spadł w raporcie na rok 2012 w porównaniu do roku 2011 z 61,9% o 2,3 pkt. do 59,6%. Liczba drobnych usterek pozostaje prawie na takim samym poziomie, udział istotnych usterek zwiększył się natomiast w sposób wyraźny. Zgodnie z oczekiwaniami, samochody osobowe z mniejszym przebiegiem wypadają wyraźnie lepiej niż samochody o dużym przebiegu. Wśród samochodów należących do grupy z przedziału do 50 000 km diagności DEKRA stwierdzili średni indeks DMI DEKRA na poziomie 80,2%. W przypadku samochodów należących do przedziału od 50 001 do 100 000 km indeks ten ulega pogorszeniu do wartości 56,5%, a w przypadku pojazdów o przebiegu od 100 001 do 150 000 km wynosi on już tylko 33,6%. Jeśli wziąć pod uwagę istotne usterki, wtedy ich rozkład dla trzech przedziałów przebiegu wygląda następująco: 5,0% / 11,9% / 19,4%. - Zagrożenia dla kupujących samochody używane rosną wraz ze zwiększającym się przebiegiem pojazdów, względnie wraz z rosnącym wiekiem pojazdów – wyjaśnia Clemens Klinke. Wskaźnikiem stosowanym w rankingu jest od roku 2011 indeks DMI DEKRA: Ten wskaźnik uwzględnia, oprócz liczby pojazdów „bez istotnych usterek“, dodatkowo liczbę istotnych usterek, zwiększając tym samym dokładność rankingu. W celu obliczenia wskaźnika DMI od wartości procentowej dla pojazdów „bez istotnych usterek“ odejmuje się wartość dla pojazdów z „istotnymi usterkami“. Wartość „istotne usterki“ funkcjonuje tym samym jako współczynnik korekty dla wartości „pojazdy bez istotnych usterek“.
Najczęstsze usterki: amortyzatorów, przegubów i tarcz hamulcowych
Usterki z zakresu elektryki, elektroniki i oświetlenia zajmują w statystyce 19,7%. Biorąc pod uwagę kwestię kosztów, ważniejsze są najczęściej usterki układu hamulcowego (11,8%), podwozia i układu kierowniczego (9,6%), jak również występujące w obrębie silnika i ekologii (8,3%). Najczęściej występującymi pojedynczymi usterkami są, zdaniem diagnostów DEKRA, wybite końcówki drążków kierowniczych, zużyte tarcze oraz okładziny hamulcowe, zbyt niska skuteczność hamowania, uszkodzone lub skorodowane przewody hamulcowe, wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów, pęknięcia elementów zawieszenia, zbyt wysoka emisja spalin i niedziałająca regulacja zasięgu świateł. Oznacza to, że podczas dokonywania zakupu samochodu używanego należy mieć „oczy szeroko otwarte”.
Korozja odgrywa rolę drugoplanową
Z ustaleń rzeczoznawców wynika, że problem korozji odgrywa już tylko drugoplanową rolę i od dawna nie jest już tak bardzo rozpowszechniony, jak to było jeszcze przed 10-20 laty. Istotne ze względów bezpieczeństwa uszkodzenia wywołane rdzą występują obecnie na elementach karoserii rzadziej, raczej są one obecne na podwoziu, tarczach hamulcowych, przewodach hamulcowych oraz paliwowych. Najlepszy wynik zanotowano wśród samochodów terenowych SUV-ów, co określa indeks DMI DEKRA na poziomie 67,5%. Dobry wynik zaobserwowano także w klasie średniej (indeks DMI: 63,9%), wśród samochodów sportowych i kabrioletów (62,3%), jak również w najwyższej klasie średniej i klasie najwyższej (62,2%). Na pozostałych miejscach uplasowały się vany (61,7%) oraz kompakty (60,9%). Wyraźnie odstaje od nich klasa samochodów mini oraz samochodów małych, gdzie indeks DMI wyniósł 54,3%, plasując je na ostatniej pozycji. W grupie samochodów małych Ford Fiesta wywalczył sobie, podobnie jak przed rokiem, pierwsze miejsce (95,3%). W klasie samochodów kompaktowych na czele znalazł się Opel Astra (96,9%), a w klasie średniej swoją pozycję obronił zwycięzca sprzed roku Opel Insignia (96,0%). W klasie wyższej/Premium na pierwsze miejsce wjechał Mercedes-Benz E-Klasse (94,8%). Wśród samochodów sportowych Mazda MX-5 (89,9%) po raz trzeci nie pozwoliła sobie odebrać zwycięstwa. W klasie samochodów terenowych/SUV-ów tryumfował Ford Kuga (94,7%), a wśród vanów VW Golf plus (90,5%), podobnie jak przed rokiem uzyskał najlepszy bilans usterek.
Najlepsi we wszystkich klasach przebiegu
Oprócz pojazdów, które uzyskały najlepszy wynik jednostkowy, rzeczoznawcy DEKRA ustalają w innej kategorii pojazd „najlepszy we wszystkich klasach“. Na szczycie znajdują się tutaj modele, które we wszystkich trzech przedziałach przebiegu średnio uzyskały najlepszy wynik. - W przypadku rankingu „najlepszy we wszystkich klasach” chodzi o ujęcie w ocenie pełnego okresu użytkowania, abyśmy mogli wydać wiarygodną ocenę na temat większego przebiegu – wyjaśnia szef DEKRA Automobil Clemens Klinke. W tej ocenie wygrywa Audi A4 (84,8%). Trzykrotny zwycięzca, Audi A6 (81,9%) musi ustąpić „na rzecz mniejszego brata” oraz umożliwić zajęcie drugiego miejsca pojazdowi Mercedes-Benz C-Klasse (82,1%).
Samochody dostawcze – oceniane po raz drugi
Już po raz drugi DEKRA ujęła w raporcie usterkowości także bilans usterek występujących w pojazdach dostawczych. Trzy pojazdy, które zajmowały pierwsze miejsca w roku ubiegłym tym razem zamieniły się miejscami. VW Crafter uzyskał indeks DMI 75,3%, co pozwoliło mu zająć miejsce na szczycie rankingu. Ubiegłoroczny zwycięzca, Mercedes-Benz Sprinter (72,9%) zajmuje drugie miejsce, a Fiat Ducato jest trzeci z wynikiem 71,2%. Liczba usterek w samochodach dostawczych zwiększyła się w porównaniu z rokiem 2011 o 1,3% do 42,9%. Udział drobnych usterek nieznacznie wzrósł, a liczba poważnych usterek zwiększyła się o 1,2%.
Niemieccy producenci nadają ton
Raport samochodów używanych DEKRA nadal pokazuje, że niemieccy producenci samochodów w kwestiach niezawodności i jakości obecnie nadają ton. Na pierwszych miejscach w rankingu samochodów używanych bardzo dobrze uplasowały się następujące marki: VW, Audi, Toyota, Mercedes-Benz, Porsche i BMW. Dobre wyniki uzyskały także Ford, Honda, Mazda i Opel.
Komentarze (0)