Ogumienie

ponad rok temu  15.12.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Recykling opon

Polska jest jednym z największych rynków motoryzacyjnych w Europie, który generuje dużą liczbę zużytych opon. Bio Service dostrzegł problem związany z prawidłową utylizacją ogumienia i jako organizacja zajmująca się odbiorem odpadów z warsztatów – potrzebę uregulowania kwestii recyklingu. Okazuje się bowiem, że praktyka znacznie odbiega od teorii.

Według obowiązujących w Polsce norm większość sprzedanych opon powinna zostać odzyskana w postaci zużytego produktu. Przynajmniej 15% z odzyskanego tonażu musi podlegać recyklingowi. Recykling opon z reguły polega na mechanicznym granulowaniu, oddzieleniu gumy od drutu i włókna oraz produkcji z granulatu różnych produktów, jak nawierzchnie sportowe, kółeczka do kontenerów na śmieci, płyty do wykładania placów zabaw dla dzieci, elementy bezpieczeństwa drogowego, maty hodowlane i wiele innych. Natomiast reszta jest odzyskiwana, najczęściej w postaci energii cieplnej – jest to tzw. odzysk energetyczny. W naszym kraju opony w całości lub rozdrobnione są spalane w specjalnie do tego celu przystosowanych piecach, głównie w cementowniach, gdzie zużyte ogumienie stanowi wysokokaloryczne paliwo zastępujące węgiel. Zgodnie z ustawą nałożony został obowiązek odzysku z rynku większości wyprodukowanych opon, a na przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej – obowiązek ewidencji, składowania i przekazywania do odzysku zużytych opon.
Każdy warsztat samochodowy, niezależnie od skali prowadzonej działalności, wytwarza różnego rodzaju odpady, które ze względu na zagrożenie wymagają odpowiedniego zagospodarowania – zgodnego z zapisami prawa w tym zakresie, są to np. filtry, zderzaki, plastiki samochodowe, opakowania, odpady farb, lakierów i właśnie zużyte opony. Jednocześnie serwis ma obowiązek prowadzić ich ewidencję za pomocą kart przekazania odpadów oraz składać do marszałka województwa zbiorcze zestawienie danych w terminie do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.
Regulacje prawne i działania wszelkiego rodzaju instytucji oraz organizacji w ostatnich latach przełożyły się na redukcję liczby opon wyrzucanych na tzw. dzikie wysypiska. Niestety, ten proceder nie zniknął. Obserwując rynek oponiarski i biorąc pod uwagę sygnały, które do nas docierają, obawiamy się, że liczba dzikich wysypisk będzie się drastycznie zwiększała.
Z tego powodu Bio Service stworzył usługę – odbiór zużytych opon. W jej ramach oferujemy bezpośredni odbiór opon od naszych klientów, a także możliwość oddania opon w wybranych filiach Inter Cars SA, w których znajdują się specjalne kontenery służące do składowania opon. Jak to wygląda w praktyce? W przypadku pierwszej opcji klienci zgłaszają zlecenie odbioru za pośrednictwem programu BS BIO. Po wpłynięciu zgłoszenia operator logistyczny odpowiada na nie i proponuje datę odbioru. Z takiej opcji często korzystają duże warsztaty, w których minimalna liczba opon do odbioru oscyluje, w zależności od regionu, wokół 200 i więcej sztuk. Natomiast w przypadku drugiej opcji, przy mniejszej liczbie opon, klienci sami przywożą je do filii, gdzie układają je w tzw. jodełkę w wyznaczonym kontenerze. Wszystko odbywa się przy pomocy pracownika filii. Następnie klient otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zużytych opon, fakturę z tytułu wykonania usługi odbioru oraz Kartę Przekazania Odpadów.
Co zrobić, jeżeli klient nie ma konta w BS BIO? W takim przypadku należy skontaktować się bezpośrednio z Bio Service pod adresem e-mailowym bio-service@bio-service.pl.
W celu uzyskania szczegółowej oferty oraz informacji na temat tego, gdzie znajdują się specjalne kontenery, zapraszamy do kontaktu z Bio Service (www.bio-service.pl).

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony