W roku 2013 na drogi wyjechała nowa Klasa S – pierwszy samochód pozbawiony choćby jednej żarówki, korzystający wyłącznie z diod LED. W czerwcu 2014 roku na rynku pojawił się odnowiony CLS z innowacyjnymi lampami przednimi Multibeam LED.
W przeciwieństwie do statycznych świateł drogowych reflektory Multibeam LED, dzięki niezależnemu sterowaniu każdej z diod, pozwalają w ułamku sekundy maskować inne pojazdy w strumieniu światła bez konieczności przełączania na światła mijania. W rezultacie kierowca dysponuje najlepszą wydajnością lamp przez cały czas, i to bez oślepiania kierowców mijanych pojazdów.
W niedalekiej przyszłości Mercedes-Benz wzbogaci LED-owe przednie lampy o dodatkowe, diodowe światła drogowe dalekiego zasięgu, pozwalające oświetlać drogę na ponad 600 m w przód. W przeciwieństwie do stosowanych obecnie „lamp laserowych”, technologia LED-owa osiąga taką wydajność bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów czy montażu skomplikowanej aparatury, umożliwiając zarazem całkowite wykorzystanie poziomu oświetlenia dopuszczonego przepisami europejskimi.
Już wkrótce Mercedes-Benz zaprezentuje reflektory Multibeam LED z modułami złożonymi z 84 LED-ów o jeszcze wyższej rozdzielczości. Swobodna konfiguracja strumienia światła oraz w pełni cyfrowa realizacja wszystkich funkcji świateł drogowych i mijania, bez konieczności stosowania sterowania mechanicznego, pozwoli wprowadzić zupełnie nowe funkcje oświetlenia adaptacyjnego.
W średnioterminowej perspektywie technologia ta ustąpi jednak miejsca innej. Jeszcze lepszą widoczność i wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy nocą zapewnią czipy LED-owe z 1024 osobno kontrolowanymi pikselami (indywidualnymi źródłami światła). Technologia ta rozwijana jest w ramach projektu sponsorowanego przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych, a już w tym roku będzie testowana na pokładzie nowego samochodu badawczego Mercedes-Benz.
Komentarze (0)