Przegląd techniczny układu EPS z czujnikiem optycznym. W jednym z poprzednich artykułów omówiliśmy sposób przeprowadzania przeglądu technicznego układu EPS przeznaczonego do Fiata Punto Serii II, wyposażonego w czujnik pozycyjny i przekładnię oporową, który ze względu na zastosowane w nim styki ślizgowe prędzej czy później zużywa się i powoduje awarie.
Tym razem omówimy przegląd techniczny układu EPS do Fiata Bravo, Stilo i Idea (a zatem również do Lancii Musa), który wyposażony został w czujnik optyczny pozbawiony elementów ruchomych, co pozwala ograniczać jego zużycie i problemy z nim związane.
Niemniej jednak w omawianym elemencie istnieją komponenty, które zużywają się (przekaźniki, mosfety), powodując awarie EPS i przysparzając pracy wyspecjalizowanym warsztatom i centrom naprawy układów EPS, których liczba stale wzrasta.
Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić przed rozpoczęciem przeglądu układu EPS, jest jego przetestowanie na stole probierczym, które pozwoli określić, czy występujące problemy są wynikiem zużycia komponentów, czy jest inny element, który uległ awarii. W tym celu zaleca się skorzystanie ze stołu probierczego Emmetec Vinci (fot. 1), na chwilę obecną najbardziej zaawansowanego na świecie, który przy pomocy dowolnego systemu diagnostycznego pomoże zrozumieć, na czym polega problem i w jaki sposób należy interweniować.
Po wyjaśnieniu problemu można postępować zgodnie z następującymi punktami.
Płyta główna
A. Oczyścić układ EPS przy użyciu sprężonego powietrza i wilgotnej ściereczki, przenieść go do czystego i dobrze oświetlonego pomieszczenia (fot. 2).
B. Odkręcić 6 śrub pokrywy, która zamyka centralkę i zdjąć pokrywę (fot. 3).
C. Odlutować styki pomiędzy płytą silnika, wyszczególnione na fot. 4.
D. Przy użyciu klucza torx (fot. 5) usunąć 7 śrub, które przymocowują płytę do obudowy, aby umożliwić oddzielenie tych dwóch elementów (fot. 6).
E. Jak przedstawiono na fot. 7, odlutować spawy skrzynek zaciskowych (które łączą czujnik i silnik z płytą) umieszczonych na plastikowym wsporniku i usunąć wspornik.
F. Na fot. 8 przedstawione zostały dwa nity gwintowane, które blokują pręt podtrzymujący mosfety, umieszczony w dolnej części płyty – one również powinny zostać usunięte przy pomocy klucza torx.
G. Odlutować po 3 połączenia z płytą każdego z 6 mosfetów, aby uzyskać stan przedstawiony na fot. 9, na którym pokazano otwory, gdzie zostały przylutowane mosfety.
H. Wówczas w dolnej części płyty (fot. 10) będzie można łatwo wyciągnąć aluminiowy pręt, do którego przykręcona jest płytka z mosfetami.
I. Na fot. 11 przedstawiono aluminiowy pręt (A), z którego została ściągnięta płytka z mosfetami (B), które trzeba koniecznie wymienić ze względu na fakt, że podlegają one zużyciu. W tym celu można odlutować mosfety i wymienić je na nowe (Emmetec W-05010 lub W-05042) lub, jeszcze lepiej, wymienić całą płytkę (C), na której zostały one umieszczone (Emmetec W-05044). Oczywiście nóżki mosfetów są profilowane (D) tak, aby możliwe było ich umieszczenie w otworach płyty.
J. Z aluminiowego pręta i z obudowy (fot. 12) usunąć starą pastę termoprzewodzącą i nałożyć nową jej warstwę.
K. Ponownie przykręcić płytkę z mosfetami do aluminiowego pręta (fot. 13), wprowadzić nóżki mosfetów w odpowiednie otwory w płycie, zablokować pręt przy użyciu odpowiednich nitów i przystąpić do przylutowywania nóżek do płyty przy użyciu cyny (lutu miękkiego).
W kolejnym artykule sprawdzimy, jak dokonać wymiany innych komponentów, które mogą ulec awarii niezależnie od zużycia i jakie operacje przeprowadzać na silniku i czujniku optycznym.
W celu uzyskania dalszych informacji lub wzięcia udziału w bezpłatnych szkoleniach prosimy o zapoznanie się ze stroną internetową www.emmetec.com i kontakt z naszą firmą.
Carlos Panzieri
Komentarze (0)