Regeneracja

ponad rok temu  14.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Regeneracja EPS (cz. 6)

Renault Clio III i Modus III. Przystępujemy do przeglądu technicznego układu EPS (ang. Electronic Power Steering, elektroniczny system wspomagania układu kierowniczego) do Renault Clio III oraz Renault Modus produkowanego przez TRW.

Przede wszystkim należy odizolować obudowę zawierającą komponenty EPS od reszty układu kierowniczego:
- odkręcić śrubę mocującą przegub krzyżakowy wału wyjściowego (rys. 1),
- usunąć cztery śruby, które blokują uchwyt/wspornik podtrzymujący (rys. 2),
- odłożyć wspornik (rys. 3 i 4) tak, by rozdzielić obydwa zespoły.

CPU (Central Processing Unit, procesor)
Aby otworzyć skrzynkę z CPU, przy użyciu płaskiego i prostego śrubokręta należy odgiąć na zewnątrz cztery zaczepy pokrywy (rys. 5), unieść pokrywę, używając siły, która pozwoli pokonać opór kitu uniemożliwiającego kondensatorom wibrowanie poprzez przytwierdzenie ich do pokrywy (rys. 6).
Odkręcić śrubę, która przymocowuje centralkę do korpusu mechanizmu kierowniczego (rys. 7) i usunąć ją (rys. 8).
Używając odpowiedniej stacji lutowniczej, jak na przykład EMMETEC Z-19400 (rys. 9), usunąć luty z wnętrza czerwonych elips z rys. 10 (na rys. 11 przedstawiono tył), aby doprowadzić do rozłączenia centralki od odpowiedniego wspornika (rys. 12).
Przy pomocy klucza typu torx odkręcić śruby dwóch płytek podtrzymujących tranzystory polowe mosfet (rys. 13) i usunąć starą pastę termoprzewodzącą (rys. 14, żółte strzałki), używając czystej szmatki i denaturatu.
W tym momencie można dokonać wyboru, czy wymieniać stare płytki podtrzymujące mosfety na nowe, czy też zachować oryginalne płytki i wymienić tylko mosfety (rys. 15).


W pierwszym przypadku:
- zastosować płytkę podtrzymującą mosfety EMMETEC W-05044A (rys. 16),
- złamać ją na pół,
- delikatnie zagiąć jej nóżki przy użyciu odpowiednich szczypców, jak na przykład tych firmy EMMETEC (Z-19103), za wzór biorąc właśnie zdemontowane stare płytki.

Natomiast w drugim przypadku:
- płytki podtrzymujące mosfety oczyścić ze starej pasty termoprzewodzącej, tak samo jak wcześniej zrobiono to z aluminiową obudową,
- wprowadzić oryginalną płytkę podtrzymującą mosfety na zacisk, taki jak EMMETEC Z-12003 (rys. 17),
- przy użyciu lutownicy działającej na gorące powietrze usunąć luty każdego z trzech mosfetów (rys. 18),
- w miejscu odpowiadającemu gniazdu każdego z mosfetów umieścić kroplę pasty lutowniczej W-05062 (rys. 19),
- umieścić mosfet W-05013 w jego gnieździe i, przytrzymując go szczypcami, przylutować lutownicą działającą na powietrze (rys. 20),
- prawdopodobnie dojdzie do wypłynięcia nadmiaru pasty lutowniczej, w takim wypadku należy ją usunąć przy użyciu pistoletu do odsysania lutów obecnego na stacji lutowniczej lub przy pomocy oplotu do rozlutowywania, jak W-05156 (rys. 21),
- na koniec zagiąć nóżki mosfeta – tak jak w pierwszym przypadku.

Po wymianie mosfetów nałożyć odrobinę pasty termoprzewodzącej W-05006 w miejscach gniazd płytek i przykręcić je (rys. 22).
W następnym numerze sprawdzimy, jak wymieniać przekaźniki, komponenty niepodlegające zużyciu, ale mogące ulec uszkodzeniu, a także w jaki sposób pracować na silniku i przeprogramować pamięć EEPROM (Electrically-Erasable Programmable Read-Only Memory).

W celu uzyskania dalszych informacji lub wzięcia udziału w bezpłatnych szkoleniach prosimy o zapoznanie się ze stronami internetowymi www.emmetec.com i www.orpav.com oraz kontakt z naszą firmą.

Carlos Panzieri

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony