Kontynuujemy przegląd techniczny układu EPS Renault Clio III i Renault Modus III produkcji TRW. Dla ułatwienia kontynuujemy też numerację z poprzedniego artykułu.
Po wymianie tranzystorów polowych mosfet (patrz poprzedni rozdział) możemy pracować bezpośrednio na centralce, dokonując wymiany przekaźnika (rys. 10, żółta strzałka) na nowy firmy EMMETEC: W-01005 lub W-01005A. Warto pamiętać, że przekaźnik, będąc komponentem elektromechanicznym, podlega zużyciu, dlatego na wszelki wypadek jest wymieniany zawsze, nawet jeśli działa bez zarzutu.
Tymczasem pozostałe komponenty mogą zostać wymienione, kiedy zaczynają sprawiać problemy (patrz tabela):
- kondensatory (rys. 10, niebieskie strzałki) na EMMETEC W-05129,
- EEPROM (rys. 10, biała strzałka) na EMMETEC W-01030,
- moduł CAN – Controller Area Network, szeregowa magistrala komunikacyjna (rys. 10, czerwona strzałka), na EMMETEC W-01015,
- moduł sterowania silnika (rys. 11, niebieska strzałka) na EMMETEC W-01016.
Po wymianie tych komponentów, które tego wymagają, należy umieścić płytę na wsporniku, zwracając uwagę, aby przez każdy wolny otwór przebiegał zestyk i przystąpić do zgrzewania.
Silnik
Odkręcić śruby osłony silnika (rys. 24) i delikatnie ją zdjąć.
Odłączyć połączenia elektryczne od właściwego wspornika (rys. 25), izolując płytę silnika.
Przy pomocy szczypców do drutu otworzyć piny połączeniowe znajdujące się pomiędzy płytą a silnikiem (rys. 26) i wyciągnąć odpowiednią płytę (rys. 27). Uwaga, nie powinno się wykonywać równego cięcia, ale doprowadzić do zwykłego wyłamania lutów. Na etapie ponownego montażu trzy omawiane piny muszą zostać przylutowane z użyciem cyny (rys. 28).
Przy użyciu zgrzewarki stopić luty nóżek oryginalnego przekaźnika (rys. 29 i rys. 30, czerwona strzałka) i zawsze dokonać jego wymiany na nowy (EMMETEC W-01004).
Przy użyciu zgrzewarki na gorące powietrze wymienić trzy czujniki Halla (rys. 31, żółte strzałki) na czujniki EMMETEC W-01028.
Przeprogramowanie EEPROM
Kiedy układ kierowniczy konkretnego pojazdu zostaje zdemontowany i zamontowany na innym pojeździe, nawet tego samego modelu, wymaga on przeprogramowania EEPROM, które polega na wykasowaniu numeru VIN (Vehicle Identification Number), co wymaga przeprowadzenia następujących czynności:
- przy użyciu ściereczki nasączonej alkoholem etylowym dokładnie oczyścić strefę przylegającą do EEPROM (rys. 31), aby ułatwić połączenie elektryczne,
- podłączyć EEPROM do programatora EMMETEC Z-19200 (rys. 32), stosując szczypce Z-19200B (rys. 33),
- przekopiować dane znajdujące się w pamięci EEPROM układu EPS, aby stworzyć kopię zapasową,
- nadpisać EEPROM układu EPS przy pomocy danych przekopiowanych z EEPROM nowego układu EPS (dziewiczego), na którym nie został jeszcze zapisany numer VIN,
- do osoby instalującej układ EPS na pojeździe będzie należało następnie wprowadzenie, przy użyciu testera diagnostycznego, numeru VIN tego pojazdu oraz przeprowadzenie wymaganych konfiguracji (np. model auta, typ silnika, wymiary opon...).
Ponowny montaż
Dobrze jest izolować wszystkie wykonane luty przy użyciu spreju izolacyjnego W-05014 (rys. 34). Ponownie zamontować wszystkie komponenty w kolejności odwrotnej do kolejności demontażu.
Kontrola jakości
Aby skontrolować jakość gotowego produktu, należy przetestować go na stanowisku. Do tego celu zaleca się korzystanie ze stanowisk warsztatowych EMMETEC Vinci, opisanych w poprzednich rozdziałach.
W celu uzyskania dalszych informacji lub wzięcia udziału w bezpłatnych szkoleniach prosimy o zapoznanie się ze stronami internetowymi www.emmetec.com i www.orpav.com oraz kontakt.
Carlos Panzieri
Komentarze (0)