Ilustracja 2. Opis osłon – przy demontażu odnieść się do instrukcji
W niektórych okolicznościach katalizator SCR może wypełnić się skrystalizowanym AdBlue.
Nagromadzenie skrystalizowanego AdBlue może powstać w przypadku wtryskiwania czynnika podczas zimnych cykli, w których katalizator SCR nie osiąga odpowiedniej temperatury niezbędnej do pełnej reakcji chemicznej. Jeśli poziom katalizy przekracza ilość, którą można usunąć podczas normalnego funkcjonowania silnika, konieczna może okazać się regeneracja wymuszona.
W tej procedurze stałe kryształki są przekształcane w stan gazowy.
Konwersja ta wykonywana jest przez rozgrzanie modułu SCR do temperatury, która powoduję sublimację kryształków, usuwając je z systemu. Nagrzewanie modułu SCR odbywa się poprzez rozgrzewanie filtra cząstek stałych (DPF), podobnie jak podczas regeneracji DPF-a, ale przez dłuższy czas.
Aby możliwe było przeprowadzenie całego procesu, należy spełnić następujące wymagania:
- Procedura może trwać 30-90 minut.
- Należy upewnić się, że pojazd stoi na zewnątrz.
- Trzeba upewnić się, że w pobliżu rury wydechowej nie ma żadnych przedmiotów, które mogłoby zostać uszkodzone wskutek działania wysokich temperatur.
- Przygotować sprawną gaśnicę.
- Po uruchomieniu testu procedura rozruchowa może się różnić w zależności od temperatury płynu chłodzącego silnika.
- Prędkość obrotowa silnika rośnie do czasu, aż filtr cząstek stałych osiągnie temperaturę odpowiednią dla rozpoczęcia operacji dozowania z modułu dodatkowego wtryskiwacza.
- Gdy filtr cząstek stałych osiągnie odpowiednią temperaturę, zawór dawkujący paliwa do obróbki końcowej zostaje włączony w celu dostarczenia paliwa.
- Gdy procedura zostanie zakończona, wtryskiwacz paliwa obróbki końcowej oraz zawór odcinający paliwo po obróbce końcowej zostają wyłączone, a prędkość obrotowa silnika wraca do prędkości obrotowej biegu jałowego.
- W tym punkcie należy pozostawić silnik pracujący przez 2-3 minuty.
- Procedurę można zatrzymać w dowolnej chwili.
W celu prawidłowego wykonania regeneracji katalizatora SCR trzeba wykonać działania przedstawione na ilustracji 2.
Należy postępować w następujący sposób: (ilustracja 2)
- Oznacz pozycję błotnika [C].
- Zdemontuj błotnik [C].
- Zdemontuj boczne światło obrysowe z bocznych osłon termicznych [B].
- Zdemontuj boczne osłony termiczne [B].
- Oczyść boczne osłony termiczne i oceń pod kątem uszkodzeń (wymień w razie konieczności).
- Zdemontuj górne osłony termiczne [A].
- Oczyść górne osłony termiczne i oceń pod kątem uszkodzeń (wymień w razie konieczności).
- Za pomocą sprężonego powietrza oczyść tłumik i otaczający go obszar.
- Zainstaluj górne osłony termiczne [A].
UWAGA: górne osłony termiczne należy zainstalować, podczas gdy boczne osłony termiczne i przedni błotnik należy zdemontować przed wykonaniem regeneracji katalizatora SCR.
- Jeżeli pojazd ma zawieszenie pneumatyczne, ustaw go na wyższym poziomie.
- Podłącz tester diagnostyczny Texa i wykonaj regulację: „REGENERACJA SCR (selektywna redukcja katalityczna) – ilustracja 3.
- Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi przez oprogramowanie diagnostyczne.
- Bądź obecny przy pojeździe przez cały czas trwania procedury.
- Po zakończeniu procedury sfinalizuj diagnostykę.
- Zamontuj błotnik [C] za pomocą oznaczonej wcześniej pozycji jako punktu referencyjnego.
- Zamontuj boczne osłony termiczne [B].
- Zamontuj boczne światło obrysowe na bocznych osłonach termicznych [B].
- Powróć do normalnego poziomu zawieszenia.
Od strony oprogramowania diagnostycznego Texa IDC5 Truck procedura wymuszenia regeneracji SCR wygląda następująco:
- Wybór pojazdu – w tym przypadku jest to Renault Truck C Series Euro 6.
- Wybór sterownika do diagnostyki – funkcja dopalenia realizowana jest przez sterownik „Wtrysk Diesel” (ilustracja 1).
- Po połączeniu ze sterownikiem przechodzimy do zakładki „REGULACJE” (ilustracja 3) i wybieramy funkcję: „REGENERACJA SCR (selektywna redukcja katalityczna)”.
- Przed rozpoczęciem dopalania wyświetli się okno informujące o niezbędnych warunkach, jakie należy spełnić, by rozpocząć regenerację (ilustracja 4).
- Po potwierdzeniu rozpoczyna się regeneracja – pierwsza faza (ilustracja 5), w kolejnej fazie odbywa się właściwa regeneracja (ilustracja 6).
- Po zakończeniu dopalania należy postępować zgodnie z procedurą.
Ta i wiele innych procedur regulacji i kalibracji dostępnych jest w oprogramowaniu Texa IDC5 Truck.
Komentarze (0)