Regeneracja rozrusznika jest często stosowaną usługą w warsztatach mechanicznych. Pozwala na przywrócenie pełnej sprawności tego urządzenia. Okazuje się, że awaria rozrusznika lub problemy z jego działaniem nie muszą oznaczać problemów i kosztownego zakupu nowego sprzętu. Regeneracja to zarówno niższe koszty jak i jakość, która pozwala na swobodne użytkowanie pojazdu przez kolejne lata.
Awaria rozrusznika
Charakterystyczne problemy z uruchomieniem całego układu rozruchowego w samochodzie to - niestety - codzienność w pojazdach o dłuższej historii. Rozrusznik należy do tych elementów, które podczas codziennej eksploatacji narażone są na szczególną aktywność - a co za tym idzie: również potencjalne uszkodzenia mechaniczne i ogólne zużycie. Powszechnym błędem jest ignorowanie pierwszych sygnałów świadczących o problemach. Perspektywa zakupu nowego rozrusznika - ten może kosztować nawet powyżej 1 tys. zł - sprawia, że przeciętny Kowalski niestety odsuwa zakup na bliżej nieokreśloną przyszłość. Dla wyeksploatowanego rozrusznika taka polityka to droga donikąd.
Naprawa rozrusznika
Alternatywą jest regeneracja rozrusznika - zabieg, który pozwala obniżyć znacząco koszty wymiany, a jednocześnie zapewnia odpowiedni poziom rozruchu pojazdu. Co należy wiedzieć rozważając odnowę tego elementu?
Części rozrusznika. Wymiana podzespołu
Zużyty rozrusznik nie oznacza od razu potrzeby wymiany wszystkich podzespołów; często na problemy rozruchowe wpływa problem konkretnego elementu. Okazuje się więc, że wymiana drobnej części oraz ogólna konserwacja całości zapewnia kompleksowe odnowienie całej części. A elementów, które narażone są na mniejsze i większe uszkodzenia lub naturalne zużycie jest sporo: od tulejek czy szczotek przez uzwojenie, wirnik po bendiks i włącznik elektromagnetyczny.
Co po naprawie rozrusznika?
Wbrew temu co mogłoby się wydawać, regeneracja rozrusznika nie ogranicza się wyłącznie do wymiany wadliwego elementu. Prowadzi bezpośrednio do całego odnowienia sprzętu. Dotyczy to przeglądu wszystkich podzespołów, a także ich smarowania czy innych form zabezpieczeń przed korozją.
Tak więc, na wymianie profesjonalny serwis się nie kończy. Obudowa rozrusznika zostaje odtłuszczona i oczyszczona w piaskarce. Rozrusznik, po złożeniu zostaje zabezpieczony warstwą ochronną i antykorozyjną. Bardzo ważne jest, by po zregenerowaniu sprzęt został zweryfikowany na stole probierczym. Jak zauważa firma AUTOSTARTER, analiza jakości pod kątem parametrów mocy, zazębiania i poprawności działania elektromagnesu to pewność optymalnej pracy na lata.
Takie podejście nie jest - niestety - standardem. Błędem jest regeneracja polegająca wyłącznie na wypiaskowaniu oraz pomalowaniu rozrusznika. To działania pozorne i nie dające pewności działania. Przed zleceniem warto więc ustalić szczegółowy zakres prac obejmujących regenerację.
Wybierając warsztat zajmujący się regeneracją rozruszników warto też zapytać o gwarancję na usługi. Niektóre firmy zapewniają nawet roczną ochronę w tym zakresie. Bywają jednak i rekordziści - np. serwis Starter Kłodzko daje na efekty swojej pracy aż dwuletnią gwarancję.
Żywotność rozrusznika
Częstym zaskoczeniem bywa ocena żywotności rozrusznika. Wbrew powszechnym opiniom nie jest to element przystosowany do stałej pracy - bez konserwacji, wymiany czy odnowienia. Szacuje się, że wytrzymałość rozruszników w samochodach ciężarowych to ok. 600-700 tys. km. Jednak w pojazdach osobowych - używanych w innym trybie, uruchamianych częściej i poruszających się głównie w miastach - to zaledwie 150 tys. km. Im częściej uruchamiany jest silnik, tym bardziej obniża się wytrzymałość rozrusznika. W ten sposób dochodzi do zużycia tulejek, bendiksu czy szczotek - szczególnie gdy sam rozrusznik nie jest odpowiednio osłonięty przed zanieczyszczeniami.
Czy warto regenerować rozrusznik?
Odnowienie rozrusznika samochodowego prowadzi go do stanu, który porównywalny jest z nowym sprzętem. Umożliwia użytkowanie przez kolejne lata - szczególnie jeśli wybierany jest zakład oferujący profesjonalną regenerację obejmującą wymianę bez wyjątku wszystkich zużytych podzespołów. Wyspecjalizowane firmy zwracają szczególną uwagę na jakość. - My regenerujemy tylko oryginalne rozruszniki, które fabrycznie montowane są w pojazdach - zastrzega np. Starter Kłodzko. W praktyce takie podejście oznacza staranną selekcję elementów. Części naturalnie zużyte - nie tylko szczotki, tuleje, łożyska, bendiks - ale i sprzęgło jednokierunkowe czy elektromagnes i jego styki wymienia się na nowe. Ważne, by były to części najwyższej jakości.
Komentarze (0)