Odkąd rozpoczęliśmy publikację tego cyklu artykułów, otrzymujemy od Was wiele pytań. Większość z nich ma charakter czysto techniczny i mamy nadzieję, że udaje nam się na nie odpowiadać.
Jednak wiele pytań dotyczy aspektów komercyjnych, a skoro mechanika jest naszą wspólną pasją, ale także codzienną pracą, postanowiliśmy zrobić sobie małą przerwę. Oznacza to, że w tym miesiącu nie rozmontujemy żadnej pompy czy przekładni, zamiast tego będziemy odpowiadać na wasze pytania dotyczące branży regeneracji części.
Powody, aby stosować regenerację systemów wspomagania układu kierowniczego
Jakość
Poddany profesjonalnej regeneracji, wykonanej zgodnie z zalecanymi procedurami i przy pomocy części EMMETEC, system wspomagania układu kierowniczego to produkt, który:
- ma oryginalne elementy konstrukcyjne, a więc pełną wytrzymałość mechaniczną,
- ma nowe (najlepsze!) uszczelnienia przygotowane do pracy w ekstremalnych warunkach, takich jak arktyczne zimy, a więc zdolny do pracy w najniższych temperaturach i pod najwyższym ciśnieniem.
Gwarancja
Najwyższa jakość produktu pozwala na udzielenie 24-miesięcznej gwarancji na regenerowany produkt, dokładnie jak ma to miejsce w przypadku części oryginalnych.
Oferta produktów
EMMETEC dostarcza stoły testowe, narzędzia specjalne, elementy zapasowe oraz organizuje szkolenia, co pozwala na przeprowadzenie regeneracji dowolnej przekładni zębatkowej, przekładni ślimakowej czy pompy w samochodach osobowych, terenowych, dostawczych, ciężarówkach, autobusach, ciągnikach rolniczych i pojazdach wojskowych.
Praca
EMMETEC zaleca, aby wykonawca regeneracji:
- wykonywał regenerację, aby materiały znalazły się na składzie warsztatu,
- nie pracował na częściach, które warsztat dostarcza z uwagą: „Mam samochód na podnośniku, potrzebuję tę część jak najszybciej, to znaczy już”.
W rzeczywistości, dokonując niewielkiej inwestycji w części do regeneracji, wykonawca regeneracji może zaplanować produkcję, przygotować zapas gotowych części oraz zakupy. Taka prewencja umożliwia także:
- zaplanowanie dodatkowej pracy lub urlopu,
- szybszą obsługę warsztatów, które będą z tego zadowolone,
- uniknięcie braku części,
- zakup tylko takich części, które są naprawdę potrzebne w większych ilościach, co zapewnia dodatkowe oszczędności.
W przeciwieństwie do wspomnianej metody wykonywanie regeneracji bezpośrednio na zamówienie:
- zmusza wykonawcę regeneracji do pracy w pośpiechu,
- zwiększa czas pracy nad pojedynczym elementem i czyni pracę niewydajną,
- wymaga posiadania dużego zapasu części zamiennych,
- w przypadku problemów samochód nie zostanie zwrócony na czas, a winą z pewnością zostanie obarczony wykonawca regeneracji!
Odpowiedni zapas gotowych elementów sprawi, że klienci będą zadowoleni, a wykonawca będzie pracował prawidłowo.
Rentowność
Warsztat, który montuje regenerowane części objęte taką samą gwarancją jak elementy nowe, zapewnia sobie o wiele większy zysk niż taki, który instaluje nowe części. Wykonawca regeneracji, dzięki odrobinie pracy i zestawowi kilku uszczelek, zmienia zużyty element w działający podzespół. Regeneracja i montaż regenerowanych części sprawiają, że praca odbywa się na miejscu, a zyski pozostają w rękach warsztatu i wykonawcy regeneracji.
Konkurencja
Nie należy bać się konkurencji! Oryginalne części są o wiele droższe niż części regenerowane, a kierowcy zawsze lubią oszczędzać na częściach (oczywiście pod warunkiem, że one działają).
Chińskie przekładnie sprzedawane przez niektórych importerów mogą być bardzo tanie, nawet tańsze niż części regenerowane, ale mają dwie poważne wady.
- Jakość – chińscy pracownicy pracują czasem po 16 godzin dziennie za równowartość miski ryżu, ale dobra stal, lekkie stopy o odpowiednich właściwościach mechanicznych, termicznych i po właściwej obróbce chemicznej oraz dobra guma muszą kosztować. Jeśli cena gotowej części jest niższa niż wartość zestawu dobrych uszczelek, to nie ma mowy o jakiejkolwiek jakości. Oznacza to, że po 15 zimowych dniach przekładnia zaczyna gubić olej.
- Dostępność – Chińczycy oczekują, że importer kupi co najmniej 100 sztuk danego elementu. Nie jest to problemem w przypadku np. Škody Octavii, ale kto kupi taki zapas przekładni do Mercedesa czy BMW?
Jeśli wykonawca regeneracji może zapewnić jakość, gwarancję, wsparcie techniczne, gamę części, dobrą obsługę i cenę, to czego powinien się obawiać?
Konkurencja (II)
A co, jeśli w odległości 35 km od twojego warsztatu działa inny zakład regeneracji? Nic. Wykonuje on swoje zadania i codziennie zmaga się z takimi samymi problemami, więc traktuj go jako partnera, a nie jako wroga.
Możesz zapytać, czy posiada na miejscu nietypową uszczelkę, jutro on poprosi o odsprzedanie układu wspomagania, a pojutrze możesz poprosić o to nietypowe narzędzie potrzebne do pompy z ciężarówki.
W Polsce użytkuje się ponad 24.000.000 pojazdów, których średni wiek to 12 lat, a dzięki importowi samochodów używanych każdego roku liczba samochodów zwiększa się, ale też stają się one coraz starsze. Czy w takiej sytuacji możliwe jest przesycenie rynku zbyt dużą liczbą części regenerowanych? Obawiać się sytuacji na rynku powinni ci, którzy sprowadzili kontener filtrów powietrza z Chin, a ich jedynym orężem w walce o przetrwanie na rynku jest cena, cena i jeszcze raz cena.
Wpływ na środowisko
Regeneracja części pozwala ograniczyć oddziaływanie na środowisko demontażu milionów układów wspomagania oraz produkcji nowych elementów. Oznacza to mniejsze zużycie stali, chromu, lekkich stopów, gumy, tworzyw sztucznych itd.
Przyszłość
Każda branża ma swój początek, fazę rozwoju, fazę szczytową, gdzie pozostaje przez pewien czas i okres spadku. Nie inaczej będzie w przypadku produkcji hydraulicznych systemów wspomagania układu kierowniczego i ich regeneracji. W którym punkcie na tej skali znajduje się branża regeneracji w Polsce? Trudno to jednoznacznie określić, ale należy mieć na uwadze, że:
- zwiększa się liczba samochodów,
- z powodu importu używanych pojazdów ich średnia wieku rośnie,
- starsze pojazdy wykorzystują hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, a nie elektryczne,
- ciężkie i drogie pojazdy, samochody dostawcze, ciężarówki i autobusy będą cały czas wykorzystywać układy hydrauliczne,
- zapotrzebowanie na regenerowane części układów wspomagania w sąsiednich krajach ciągle rośnie.
Można powiedzieć, że w skali globalnej branża ma przed sobą szerokie perspektywy rozwoju, a nawet jeśli w roku 2025 (na przykład) rozpocznie się recesja, pozostanie wielki rynek dużych samochodów, aut dostawczych, ciężarowych itd., który będzie nadal potrzebował regenerowanych elementów układów wspomagania.
Plan warsztatu regeneracji (patrz schemat na poprzedniej stronie)
A. Podział przestrzeni
1. Po lewej stronie: obszar czysty, gdzie wykonuje się bardziej zgrubną obróbkę.
2. Po prawej stronie: obszar czysty, utrzymywany w nieskazitelnym porządku.
B. Pracownicy
1. Pierwszy przebywa w obszarze czystym i wykonuje prace zgrubne.
2. Drugi pracuje w obszarze o zwiększonej czystości, wykonując zadania precyzyjne.
Jeśli nie posiadam doświadczenia, jak mogę wypracować początkowy zapas części?
Jeśli nie posiadasz doświadczenia w branży regenerowanych części na polskim rynku, FA Polska może podzielić się swoim doświadczeniem i podpowie, które części będą potrzebne w dużych ilościach, które w małych, a które należy wykonywać tylko na zamówienie.
Sprzedawca oferujący swoją gamę klocków hamulcowych chce, żebyś kupił ich jak najwięcej, a sprzedaż to już twój problem. My tak nie postępujemy. Jeśli Emmetec & FA Polska chce sprzedawać części, najpierw musi zapewnić, że wykonawcy regeneracji rozpoczną produkcję elementów, a następnie sprzedadzą je, dzięki czemu kupią kolejne części.
Carlos Panzieri
Komentarze (0)