Elektrycznie sterowane wtryskiwacze są jednymi z najważniejszych elementów systemu wtryskowego Diesla typu CR.
To one, wykonując polecenia sterownika, podają paliwo w odpowiednim czasie i ilości. Decydują tym samym zarówno o osiągach, zużyciu paliwa, jak i własnościach ekologicznych nowoczesnych silników Diesla. Jak wiadomo, Bosch jest największym dostawcą systemów zasilania do nowo produkowanych pojazdów. Obecnie na polskim rynku użytkowanych jest około 3,5 mln samochodów osobowych i dostawczych z silnikami wysokoprężnymi. Stanowi to zatem duży potencjał do naprawy, szczególnie, że wiele z nich to samochody używane, sprowadzone z przebiegiem przekraczającym 200 tys. km. Samochody z napędem Diesla mają dużo większe roczne przebiegi niż z układami benzynowymi.
Wtryskiwacze podczas eksploatacji poddawane są ogromnym obciążeniom wynikającym z bardzo wysokiego ciśnienia oraz dużej szybkości przepływu paliwa, a także wysokich temperatur spalania występujących w obrębie dyszy rozpylającej. Elementami najbardziej narażonymi na zużycie są więc końcówka wtrysku oraz zaworek sterujący. Poza tym podczas eksploatacji w wyniku drgań i naprężeń deformują się korpus i nakrętka. Im dłuższy jest okres eksploatacji, tym większy jest stopień zużycia elementów. Często korpus ulega znacznej korozji międzykrystalicznej, w wyniku czego znacznie się osłabia. Dlatego też przy naprawie samochodu użytkownik powinien dokonać właściwego wyboru metody naprawy niesprawnych wtryskiwaczy CR, zależnego od kilku kryteriów.
Kryteria techniczne przemawiające za zastosowaniem wtryskiwacza BX:
- duży przebieg samochodu na danym wtryskiwaczu – powyżej 300 tys. km,
- wtryskiwacz był już poprzednio naprawiany – można go naprawiać tylko raz,
- ślady uszkodzeń mechanicznych, które nastąpiły w czasie utrudnionego demontażu ,
- głęboka korozja korpusu ,
- uszkodzenie elektryczne cewki wtryskiwacza,
- typ wtryskiwacza – piezoelektryczne nie mają technologii naprawy.
Tego typu uszkodzenia dyskwalifikują zwrot zużytej części i otrzymanie zwrotu kaucji.
Kryteria ekonomiczne przemawiające za zastosowaniem wtryskiwacza BX:
- krótszy czas przestoju auta (istotne w przypadku flot, samochodów służbowych i dostawczych),
- możliwość wykonania naprawy samochodu w ciągu 1 dnia,
- znaczne obniżenie kosztów naprawy w stosunku do zastosowania produktu nowego,
- wtryskiwacze BX są stale dostępne u dystrybutorów i w magazynie centralnym,
- pełna gwarancja, jak na produkt nowy,
- niskie zużycie paliwa,
- niezawodność dalszej eksploatacji.
Jedną z omówionych tu możliwości naprawy samochodów jest zastosowanie regenerowanych fabrycznie wtryskiwaczy Bosch eXchange, będących w ofercie firmy Bosch.
Regeneracja prowadzona przez Boscha obejmuje wymianę wszystkich zużywających się części wtryskiwacza. Wymiana obejmuje następujące elementy: rozpylacz, nakrętka, sprężyny, zestaw zaworu sterującego, pierścień uszczelniający komorę wysokociśnieniową i króciec przyłączeniowy. Wysoka precyzja standardów produkcyjnych wraz z restrykcyjną kontrolą jakości gwarantują maksymalną niezawodność eksploatacji.
Przy naprawie samochodu warto skorzystać z programu Bosch eXchange, bo dzięki niemu zostanie znacznie obniżony koszt naprawy. Niesprawny, czasem niefachowo naprawiony wtryskiwacz może spowodować problemy w eksploatacji samochodu, doprowadzając nawet do uszkodzenia silnika. Konsekwencje wynikające z rozszczelnienia układu Common Rail o ciśnieniu do 2500 barów mogą być dość kosztowne.
Zbigniew Pilewski
Komentarze (0)