Części i regeneracja

ponad rok temu  06.04.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Regularna obsługa świec żarowych. Wskazówki montaż/demontaż
Strona 1 z 2

Super wydajny ‘wół roboczy’ oraz idealny samochód flotowy z coraz niższą emisją. Nowoczesne samochody wyposażone w silnik wysokoprężny nadal są popularne na całym świecie. Silniki Diesla pracują cicho, mniej spalają i charakteryzują się niską emisją.

Moc oraz niższe spalanie powodują, że ten typ napędu jest idealnym wyborem dla flot samochodowych. Dlatego na aftermarkecie silniki Diesla nadal oferują znaczące możliwości i są obszarem inwestycji dla największego na świecie producenta świec żarowych - NGK SPARK PLUG.

Rola świec żarowych

  • Żarzenie pośrednie: Świece żarowe pomagają w utrzymaniu czystego zaworu recyrkulacji spalin (EGR). Gdy na przykład podczas jazdy ze wzniesienia spada temperatura spalin, świece żarowe pomagają uniknąć gromadzenia się sadzy. Generując ‘żarzenie pośrednie’ świece żarowe chronią przed spadkiem temperatury spalin poniżej krytycznego poziomu.
  • Żarzenie regeneracyjne: świece żarowe odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu czystego filtra cząstek stałych (DPF). W celu uniknięcia powstawania osadów sadzy świece żarowe generują tak zwane ‘żarzenie regeneracyjne’, które podnosi temperaturę spalin do poziomu ponad 1000 °C i pozwala wypalić zatrzymane cząsteczki sadzy.
  • Żarzenie wtórne: Współczesne świece żarowe przyczyniają się również do emisji czystszych spalin. Dzięki uruchomieniu żarzenia wtórnego przez kilka minut po uruchomieniu silnika możliwe jest całkowite spalenie oleju napędowego w fazie rozgrzewania jednostki napędowej.

Poszukiwanie usterek: Należy regularnie kontrolować świece żarowe pod kątem ich właściwego działania. Przy pomocy testera diagnostycznego należy odczytać ewentualne kody błędów. W starszych samochodach to rozwiązanie może nie sprawdzić się. Dlatego zaleca się zmierzenie parametrów działania świec żarowych.

Amperomierz cęgowy: Przy pomocy amperomierza cęgowego należy sprawdzić przepływ prądu. Każdą świecę żarową należy sprawdzić osobno. W nowszych samochodach należy koniecznie uruchomić system podgrzewania przy pomocy testera diagnostycznego. Przekręcenie kluczyka zapłonu nie zawsze uruchamia świece żarowe.

Ostrożny demontaż i montaż: Łatwy demontaż zapewni zastosowanie kilka dni wcześniej oleju, który spenetruje gwint świec żarowych. Pozwoli to uniknąć zerwania świec żarowych. Po rozgrzaniu silnika do temperatury roboczej najpierw należy ostrożnie poluzować świece żarowe i sprężonym powietrzem usunąć zanieczyszczenia. Następnie można odkręcić stare świece żarowe. Należy używać klucza dynamometrycznego, który pozwala kontrolować moment odkręcania i jednocześnie zapobiega zerwaniu świec żarowych. Usunąć sadzę z otworu świecy żarowej. Nowe świece żarowe należy najpierw wkręcić ręcznie, a następnie dokręcić kluczem dynamometrycznym momentem podanym na pudełku świec żarowych NGK. Końcówkę klucza dynamometrycznego należy nałożyć prosto na świecę żarową i dokręcić ją.

Przeciętnie silniki wysokoprężne zużywają pomiędzy 20 a 30% mniej paliwa w porównaniu do ich benzynowych odpowiedników. Dodatkowo silniki Diesla mają ‘większy uciąg’ w porównaniu do jednostek benzynowych.

W porównaniu do jednostek benzynowych silniki wysokoprężne wytwarzają większy moment obrotowy przy niższych obrotach. Im wyższy moment obrotowy generowany przez wał korbowy silnika, tym większa jest skuteczność I sprawność napędu - mówi Kai Wilschrei, Senior Manager Technical Services Aftermarket EMEA firmy NGK SPARK PLUG EUROPE.

Moment obrotowy i oszczędności paliwa przynoszą korzyści również w większych silnikach wysokoprężnych napędzających ciężarówki, autobusy i pojazdy terenowe, które potrzebują większej mocy.

Ciężkie pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne z łatwością zwyciężyłyby z silnikami benzynowymi w przeciąganiu liny” - kontynuuje. Ten typ silnika w pełni zasługuje na miano “woła roboczego”.

Nowoczesne silniki emitują mniej NOx niż kiedykolwiek.

Wiele samochodów z silnikiem Diesla jest wyposażonych w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR)” – mówi ekspert. „Układ wtryskuje niewielką ilość środka ADBlue – wodnego roztworu mocznika – do spalin silnika wysokoprężnego, przekształcając tym samym 85 % NOx w nieszkodliwą parę wodną i azot.”

W rzeczywistości, niezależne badania przeprowadzone przez niemiecki klub ADAC w oparciu o spełniające najnowsze normy 6c i 6d modele z silnikiem wysokoprężnym produkowane przez firmy takie jak Mercedes-Benz, Opel oraz BMW wykazały emisję NOx znacznie poniżej 168 mg/km, czyli wartości obecnie dopuszczalnej przez wymagania normy 6d. Niektóre z pojazdów charakteryzowały się nawet niższą emisją NOx w porównaniu do ich benzynowych odpowiedników. Według ADAC, podczas testów drogowych Mercedes C220d emitował ledwie mierzalną ilość NOx w wysokości poniżej 1 mg.

Podstawowe zadania świecy żarowej

W przeciwieństwie do silników benzynowych, które do zapłonu potrzebują iskry, w silnikach wysokoprężnych zapłon jest samoczynny. Powietrze jest zaciągane do cylindrów, gdzie następuje jego silne sprężenie, a temperatura gwałtownie rożnie do poziomu 900°C. Wtryskiwane paliwo ulega spontanicznemu zapłonowi. Jednakże przy zimnym silniku ciepło przenosi się na ścianki tulei cylindrów, utrudniając zapłon. Potrzebnego dodatkowego ciepła dostarczają świece żarowe.

“Działają po prostu jak grzałka nurnikowa” - potwierdza ekspert.  -Tak zwane ‘wstępne żarzenie’ podnosi temperaturę, której potrzebują wszystkie silniki Diesla do uruchomienia przy niskich temperaturach otoczenia.”

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Paweł 1 ponad rok temu NGK jest ok, ale ja jednak używam świec BRISK Premium EVO i jestem dużo bardziej zadowolony. A i cena jest korzystniejsza (np. na stronie Expert Auto).
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony