Warto wiedzieć

3 dni temu  16.04.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Rekord Guinessa na silniku wyprodukowanym w Polsce

O tym wyczynie polskiego kierowcy rajdowego było w ostatnich tygodniach bardzo głośno. Miko Marczyk pobił rekord Guinnessa w kategorii „Największy dystans przejechany na jednym baku paliwa”. Przejechał trasę z Łodzi do Paryża i z powrotem na jednym baku. Po zatankowaniu 74 litrów udało mu się pokonać dystans 2831 km ze średnim spalaniem 2,6 litra na 100 kilometrów.

Samo wydarzenie jest szeroko komentowane przez fanów motoryzacji. Pojawiają się pytania o wykorzystane paliwo, opony, wyposażenie auta wpływające na jego wagę. Wiadomo, że średnia prędkość przejazdu to 80 km/h. 

Z jednej strony padają deklaracje, że do rekordu wykorzystywano seryjnie produkowany egzemplarz. Z drugiej, internauci zwracają uwagę, że fabrycznie Skoda ta ma zbiornik 66 litrowy. Tu zatankowano 74 litry. Jak wyjaśnia to Skoda? - Auto miało fabryczny, niemodyfikowany zbiornik paliwa. Zostało zatankowane "pod korek", dlatego paliwo znajdowało się również w przewodach. Zmianą techniczną była wymiana sprężyn na wersję sportline – oryginalny element z naszej oferty - wyjaśnia producent.

Natomiast, wracając do samego rekordu, koncern infromuje o kolejnych szczegółach tego imponującego wyczynu. Miko wykorzystał Škodę Superb z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM, który produkowany jest w zakładach Volkswagen Motor Polska. Udało mu się osiągnąć poziom spalania na poziomie 2,6 litra na 100 km. - Trasa przebiegała głównie drogami szybkiego ruchu i autostradami, co pozwoliło na minimalizację liczby postojów i zachowanie płynności przejazdu. Miko przygotowując się do wyzwania, analizował techniki eco-drivingu, dobór opon i odpowiednie ciśnienie, a także optymalne prędkości -

podkreślają przedstawiciele producenta samochodów.

Silnik wyprodukowany w Polsce

Czterocylindrowy silnik TDI o wewnętrznej nazwie EA 288 zadebiutował w 2012 roku. Sześć lat później przeszedł ogromny krok rozwojowy, zyskując dopisek „evo”. W nowej wersji silnika 2.0 inżynierom udało się obniżyć zużycie paliwa (4,9 - 5,3 l/100km) i zmniejszyć emisje (130 - 138 g/km), silnik pracuje ciszej, ma bardziej spontaniczną reakcję oraz znacząco większą moc (110 kW/150 KM) i moment obrotowy (360 Nm). Silnik został również przygotowany do integracji z systemem mild-hybrid.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony