Grupa ZF zakończyła rok finansowy 2017 z rekordową sprzedażą o wartości 36,4 mld euro
ZF Friedrichshafen AG po raz kolejny zwiększy nakłady na badania i rozwój, co zapowiada jeszcze intensywniejsze prace nad technologiami dla przyszłości mobilności. Taką deklarację złożył Wolf-Henning Scheider, od 1 lutego dyrektor generalny (CEO) ZF, na corocznej konferencji prasowej firmy w Friedrichshafen.
Grupa ZF zakończyła rok finansowy 2017 z rekordową sprzedażą o wartości 36,4 mld euro. Po uwzględnieniu kursów wymiany walut i działań M&A wzrost organiczny wynosi 6%. Grupa doprowadziła również do dalszej redukcji zadłużenia spowodowanego przejęciem TRW Automotive i poinformowała o wyższej skorygowanej marży EBIT wynoszącej 2,3 mld euro, pomimo wzrostu nakładów na badania i rozwój.
– Świat mobilności dynamicznie się rozwija – zwraca uwagę Scheider. – Zamierzamy zaproponować naszym klientom pionierskie rozwiązania we wszystkich obszarach zgodnie z naszym motto: Patrz – Myśl – Działaj. Dlatego chcemy zwiększyć wydatki na badania i rozwój.
W 2017 r. grupa zainwestowała 2,2 mld euro w badania i rozwój, co stanowi wzrost o prawie 15% w porównaniu z rokiem 2016. W tym roku w skali globalnej przeznaczy znacznie więcej niż 2 mld euro na prace rozwojowe, przede wszystkim nad napędami elektrycznymi, technologiami układów hybrydowych w skrzyniach, systemami bezpieczeństwa oraz automatyzacją prowadzenia pojazdów. Z uwagi na te plany udział budżetu przeznaczonego na badania i rozwój wzrośnie w tym roku z 6,1% do ok. 6,5%. ZF zamierza również w dalszym ciągu inwestować w rzeczowy majątek trwały (2017: 1,4 mld euro). Grupa planuje m.in. budowę dwóch nowych zakładów produkcyjnych elementów napędów elektrycznych.
Wzrost sprzedaży o 6%
W 2017 r. ZF zanotował sprzedaż w wysokości 36,4 mld euro, co oznacza nominalny wzrost o 3,6% (2016: 35,2 mld euro). Po uwzględnieniu kursów wymiany walut i działań M&A organiczny wzrost sprzedaży wyniósł 6%.
Działy pojazdów użytkowych i technologii układów napędowych osiągnęły ponadprzeciętny wzrost sprzedaży, wynoszący odpowiednio 7,2% i 9,3%.
– Nasze wyjątkowo wydajne automatyczne skrzynie biegów do samochodów osobowych przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2 – mówi Scheider. – Są one kluczowym elementem umożliwiającym osiąganie europejskich limitów i globalnych celów klimatycznych, dzięki czemu cieszą się dużym popytem. W połączeniu ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym technologia ta w dalszym ciągu charakteryzuje się ogromnym potencjałem wzrostu.
Wzrost regionalny kształtował się na zróżnicowanym poziomie. Zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej sprzedaż wzrosła o ponad 3%. Wzrost organiczny wynoszący 8% w regionie Azji i Pacyfiku spadł do ok. 2% ze względu na negatywny wpływ kursu wymiany chińskiego juana. Wydaje się, że kryzys gospodarczy w Ameryce Południowej zasadniczo dobiega końca – sprzedaż w tym regionie znacznie wzrosła, o ok. 26%, startując z niskiego pułapu.
31 grudnia 2017 r. liczba zatrudnionych w Grupie ZF wynosiła 146 148 osób (2016: 136 820 osób). Dodatkowe miejsca pracy powstały głównie w Chinach, Meksyku, Portugalii, USA i w Niemczech, w większości w działach technologii aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa, e-mobilności, technologii podwozi oraz układów napędowych. Spośród dodatkowych miejsc pracy na całym świecie 1700 stanowisk powstało z myślą o obszarze badań i rozwoju.
Stabilny zysk, większa produktywność
W zeszłym roku ZF zwiększył zarówno sprzedaż, jak i zysk. Skorygowany zysk operacyjny, czyli zysk przed odliczeniem podatków i odsetek (EBIT), wzrósł z 2,2 mld euro do 2,3 mld euro. Skorygowana marża EBIT utrzymała się na poziome z poprzedniego roku i wyniosła 6,4%. Zarówno sprzedaż, jak i zysk mieszczą się w górnych pułapach kwot prognozowanych na początku 2017 r. Skorygowane wolne przepływy pieniężne wyniosły 1,8 mld euro na koniec poprzedniego roku (2016: 2 mld euro). Wskaźnik kapitału własnego zanotował ponowny wzrost: z 21% do 24,4%.
– Zamknęliśmy zyskowny i bardzo dla nas pomyślny rok – podkreśla dr Konstantin Sauer, dyrektor finansowy ZF. – Usprawniliśmy nasze procesy i strukturę kosztów w trudnych warunkach, dodatkowo udało nam się podnieść produktywność. Dzięki temu możemy zwiększyć budżet na badania i rozwój, co pozwoli nam łatwiej osiągać zysk.
Po upływie ok. 2,5 roku od przejęcia TRW Automotive w maju 2015 r. ZF do końca roku 2017 skutecznie obniżył zadłużenie brutto do 6,4 mld euro – o prawie połowę pierwotnej kwoty.
– W związku z dużymi wolnymi przepływami pieniężnymi planujemy w dalszym ciągu obniżać nasze zobowiązania i zmniejszać obciążenia Grupy ZF w 2018 r. – twierdzi dr Sauer.
Perspektywy na 2018 r.
Na całym świecie rynek zmienia się w sposób nieprzewidywalny. W związku z tym w 2018 r. dyrektor generalny ZF przewiduje wzrost organiczny wynoszący ok. 5%. ZF zamierza wkrótce sfinalizować transakcję sprzedaży jednostki biznesowej ds. systemów kontroli nadwozia na rzecz Luxshare, co spowoduje proporcjonalny spadek sprzedaży. Grupa spodziewa się, że sprzedaż osiągnie wartość ok. 36,5 mld euro. Tak jak w poprzednim roku ZF planuje osiągnąć skorygowany zysk operacyjny EBIT na poziomie 6% i skorygowane wolne przepływy pieniężne na poziomie ponad 1 mld euro.
Przyspieszenie w obszarze innowacji
Dynamiczny rozwój przemysłu motoryzacyjnego wiąże się z wysokimi wymaganiami wobec branży, dlatego dyrektor generalny ZF pragnie przyspieszyć wdrożenie współpracy projektowej w obrębie grupy.
– Kładziemy nacisk na tworzenie zespołów międzydziałowych o wysokim poziomie autonomii w zakresie podejmowania decyzji i współpracy – mówi Scheider. – Zespoły łatwiej przystosowują się do wymogów w nowych, szybko zmieniających się obszarach technologii. W zakresie tego rodzaju projektów coraz ściślej współpracujemy z klientami już na bardzo wczesnym etapie, aby atrakcyjne produkty szybciej trafiały do produkcji seryjnej. To oznacza również, że możemy projekt wygasić na wczesnym etapie, jeśli nie spełnia on oczekiwań. Nasze podejście wprowadza do dużej firmy kulturę start-upów.
Zespoły ZF będą stale tworzone na nowo, ściśle według bieżących wymagań projektu. Chodzi o to, aby potrafiły w szybkim tempie reagować na tematy przyszłości i opracowywać dla klientów najlepsze możliwe rozwiązania. Przykładem jest kilka projektów związanych z automatyzacją prowadzenia pojazdów.
– W związku ze stosowaniem naszej sprawdzonej metody projektów przygotowujących produkcję seryjną w tradycyjnych obszarach obecnie działamy także dwutorowo – wyjaśnia Scheider.
Komentarze (0)