Wydarzenia

2 godziny temu  21.11.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Relacja z XX Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego

Fot. Piotr Łukaszewicz

W Warszawie dbył się XX, jubileuszowy Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Organizowane przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych wydarzenie ponownie zgromadziło setki przedstawicieli producentów, dystrybutorów, warsztatów, organizacji branżowych, administracji publicznej oraz mediów.

- Jubileuszowa edycja Kongresu pokazała, że nasza branża – mimo wyzwań geopolitycznych, regulacyjnych i technologicznych – pozostaje niezwykle odporna i gotowa do dalszego rozwoju. Dzisiejsze rozmowy jasno dowodzą, że kluczem do utrzymania konkurencyjności europejskiej motoryzacji jest współpraca, dostęp do danych oraz odwaga, aby inwestować w innowacje i kompetencje. To właśnie połączenie doświadczenia oraz nowoczesności będzie wyznaczać kierunki, w których polski rynek motoryzacyjny będzie rozwijał się w najbliższych latach - mowi Tomasz Bęben, prezes SDCM.

Rozmowy o przyszłości branży

Kongres otworzyli goście specjalni: Minister Elżbieta Bieńkowska, Minister Konrad Wojnarowski oraz Dyrektor Departamentu Transformacji Cyfrowej Katarzyna Zajkowska, a następnie uczestnicy przysłuchiwali się wystąpieniom liderów europejskich organizacji branżowych – Madsa Engberga (FIGIEFA) i Benjamina Kriegera (CLEPA). Rynek pod lupą – fakty i trendy

Podczas kongresu przedstawiono dane dotyczące sprzedaży, kosztów, nastrojów firm i trendów cenowych, pokazując, jak zmieniają się realia pracy poszczególnych segmentów rynku i czego można oczekiwać w nadchodzącym roku.

Mirosław Wróblewski (UODO) omówił znaczenie danych w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym oraz konsekwencje, jakie dla branży niesie unijny Data Act – od odpowiedzialności za przetwarzanie informacji po wyzwania dotyczące bezpieczeństwa i dostępu do danych.

Gorące i merytoryczne debaty – od konkurencyjności po bezpieczeństwo

Pierwsza z dyskusji poświęcona była konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci analizowali bariery legislacyjne, potrzebę neutralności technologicznej, znaczenie dostępu do danych, a także szerszy kontekst globalnych napięć – takich jak ekspansja Chin, zmieniająca się polityka handlowa czy konflikty na wschodzie Europy. Rozmowa wyraźnie pokazała, jak złożone otoczenie wpływa na zdolność europejskich firm do konkurowania na rynkach światowych. W kolejnych wystąpieniach uwaga została skierowana na przyszłość warsztatów samochodowych. Digitalizacja, rozwój technologii, elektryfikacja oraz nowe regulacje tworzą zupełnie nowe wyzwania dla serwisów – od konieczności zmiany modelu pracy po zdobywanie nowych kompetencji technicznych. Panel dotyczący regeneracji części motoryzacyjnych podkreślił rosnącą rolę gospodarki o obiegu zamkniętym. Eksperci omawiali zarówno korzyści środowiskowe oraz biznesowe płynące z regeneracji, jak i bariery regulacyjne oraz technologiczne, które nadal hamują rozwój tego sektora w Polsce.

Agenda kongresu otworzyła się także na wątki geopolityczne. Panel poświęcony tej tematyce objął swoim patronatem Ośrodek Studiów Wschodnich (OSW). Zwieńczeniem części merytorycznej była debata poświęcona przyszłości bezpieczeństwa drogowego. 

XX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego po raz kolejny pokazał, że współpraca, wymiana wiedzy i wspólne spojrzenie na wyzwania są fundamentem rozwoju całego rynku motoryzacyjnego. Wnioski oraz rekomendacje płynące z tegorocznych debat potwierdzają kierunki, które będą kształtować przyszłość polskiej i europejskiej motoryzacji w najbliższych latach. Kolejna edycja Kongresu już za rok – z przyjemnością ponownie stworzymy przestrzeń inspiracji, dialogu i wspólnego budowania silnej, konkurencyjnej branży, a Państwa nie może tam zabraknąć!

źródło: SDCM

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony