W ramach strategii nieustannego doskonalenia, firmy Renault i Böllhoff wzięły pod uwagę ograniczenia wynikające z procesów montażu licznych komponentów. W celu zwiększeniu wydajności wdrożono w modelach Mégane, Clio i Dacia Duster łączenie elementów za pomocą nitów szczelinowych RIVQUICK®. Wdrożone rozwiązanie ułatwi naprawę i konserwację tak zmontowanych elementów.
Podczas produkcji pojazdu i montażu licznych komponentów dostęp do niektórych części był utrudniony, możliwy tylko z jednej strony komponentu. W niektórych modelach, takich jak Renault Mégane lub Dacia Duster, operator usiłujący zamocować mechanizm wycieraczki szyby tylnej lub materiał dźwiękoszczelny do owiewki pod silnikiem ma dostęp tylko z jednej strony. Ponadto przy zastosowaniu konwencjonalnych systemów mocowań warunkiem prawidłowych i trwałych połączeń są otwory mocujące o wąskich tolerancjach.
Czy to w przypadku montażu wycieraczki szyby tylnej czy też materiału dźwiękoszczelnego owiewki pod silnikiem, wymóg był taki sam: należało przymocować element z grubego tworzywa sztucznego do cienkiej blachy stalowej lub cienkiej ściany z tworzywa sztucznego. Operacja ta musiała spełnić trzy podstawowe kryteria: szybki i bezpieczny dla operatora montaż przy dostępie tylko z jednej strony; solidne mocowanie przez cały okres użytkowania pojazdu; prosta naprawa i konserwacja zmontowanych elementów.
Do niedawna tradycyjnie operacje łączenia przeprowadzano metodą połączeń śrubowych za pomocą śrub i nakrętek lub klamer, tj. z wykorzystaniem dwóch elementów. W ramach strategii nieustannego doskonalenia Renault i Böllhoff wybrały nit RIVQUICK® 7.5 z myślą o uproszczeniu procesów montażu i zwiększeniu wydajności. Tym samym metoda połączeń śrubowych została zastąpiona technologią nitowania. Pozwala to na zastosowanie tylko jednego typu złącza. Nitowanie nie tylko eliminuje charakterystyczny dla montażu śrub i nakrętek problem dostępności, ale jest również prostsze, szybsze i bardziej ekonomiczne.
Nity szczelinowe RIVQUICK® zostały specjalnie zaprojektowane, tak aby spełniały wymagania zastosowań motoryzacyjnych. Stanowią one wybór firm Renault i Böllhoff. Wersja ze zintegrowanym pierścieniem z tworzywa sztucznego idealnie nadaje się do wycieraczki (na zdjęciu silnik wycieraczki szyby tylnej w Renault Clio).
Technologia ta ma ogromne zalety. Wdrożone nity mogą być stosowane w przypadku niewspółosiowości oraz otworów mocujących o znacznym rozproszeniu geometrycznym. Nity szczelinowe nie tworzą naprężeń promieniowych, więc są kompatybilne z cienkimi i kruchymi materiałami, takimi jak niektóre tworzywa sztuczne. Operacja montażu jest szybka i łatwa dla operatora i charakteryzuje się wysoką odpornością na wibracje.
Poza tym konstrukcja nitu RIVQUICK® pozwala na wykonanie połączeń również w przypadku otworów mocujących o znacznym rozproszeniu, co ułatwia prace projektowe i oferuje znaczne oszczędności w zakresie opracowania i produkcji montowanych części.
Fot. Böllhoff
Komentarze (0)