Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  08.08.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Renowacja pojazdów starych i zabytkowych

– antykorozyjna technologia lakiernicza. Coraz większe zainteresowanie rewitalizacją pojazdów zabytkowych na świecie znalazło swoje odzwierciedlenie także na polskim rynku motoryzacyjnym. Po naszych drogach jeździ coraz więcej samochodów, których produkcja zakończyła się przed wielu laty, a których właściciele zdecydowali się na ich renowację i zaprezentowanie szerszemu gronu. Możliwość pokazania swoich „ulubieńców” dają organizowane coraz częściej wystawy, zloty pojazdów zabytkowych, rajdy i wyścigi. Każdy posiadacz klasyka pragnie, aby podczas imprezy prezentował się on jak najlepiej.

Odpowiedniej pielęgnacji wymagają również auta niekoniecznie zabytkowe, ale – po prostu – stare. Aby doprowadzić samochód do stanu świetności, potrzeba odpowiednich materiałów. Z pomocą przychodzi linia produktów Novol for Classic Car, opracowanych specjalnie na potrzeby rynku oldtimerów.
Zasadnicza myśl technologiczna rozpoczynająca proces lakierniczy, opierająca się do tej pory na dwóch układach (podkład reaktywny, a następnie podkład akrylowy lub epoksydowy), wzbogacona została o trzeci – odrdzewiacz firmy Fertan, który został włączony w układ technologiczny firmy Novol i poprzedza podkład epoksydowy. Wyboru linii technologicznej dokonujemy w zależności od naszej oceny sytuacji. Wart podkreślenia jest jednak fakt, że w przypadku prac rewitalizacyjnych na pojazdach zabytkowych nie można podchodzić do tego procesu w sposób schematyczny. Istnieją bowiem pewne zasady i reguły, od których nie ma odstępstwa, a poszczególne elementy procesu powinny być rozpatrywane indywidualnie. Aby właściwie dobrać technologię oraz produkty do określonej pracy, konieczna jest znajomość ich podstawowych właściwości i zasad stosowania. Np. dobrze oczyszczone elementy karoserii, bez śladów korozji, pokrywamy od razu warstwą podkładu epoksydowego o odpowiedniej grubości (minimum 80-100 mikronów). W przypadku lekkich zanieczyszczeń korozyjnych oraz w trudno dostępnych miejscach używamy podkładu reaktywnego Wash Primer, a następnie – Acrylic Filler z inhibitorami korozji.

Gdy nie mamy 100-procentowej pewności co do jakości prac związanych z oczyszczaniem powierzchni z korozji, używamy wspomnianego odrdzewiacza firmy Fertan (według zaleceń producenta), a następnie pokrywamy podkładem Epoxy Primer w wariancie grubopowłokowym. Na tak przygotowanym podłożu możemy wykonywać kolejne prace remontowe. W przypadku dużych deformacji powierzchni detalu nie zaleca się stosowania szpachlówki poliestrowej nakładanej w jednej, grubej warstwie. Może to powodować po czasie deformacje elementu poprzez tzw. „siadanie”. Rekomendujemy zastosowanie specjalnej szpachlówki Elastic Fiber, której szklane włókna stworzą odpowiedni fundament i konstrukcję dla kolejnych warstw. Dopiero na tę szpachlówkę nakładamy kolejną, którą będziemy mogli obrabiać w procesie profilacji kształtów. Do tego zadania przeznaczone są dwie szpachlówki: szpachlówka z pyłem aluminiowym przeznaczona do profilacji silnie nagrzewających się detali, szczególnie pokrywy silnika oraz lekka szpachlówka multifunkcyjna Blue Light. Ta druga zaopatrzona została w specjalny, kolorystyczny wskaźnik poziomu polimeryzacji i pozwala na bardzo łatwą rekonstrukcję pierwotnych kształtów. Przy aplikacji na większą powierzchnię i przy dużej ilości mieszanej jednorazowo szpachlówki bardzo ważne jest dokładne zmieszanie żywic poliestrowych z utwardzaczem. W przeciwnym wypadku może się to objawiać w późniejszym czasie przebarwieniami na powłoce dekoracyjnej, które wymagają ponownego lakierowania.

Zastosowanie kolorystycznego wskaźnika polimeryzacji pozwala nam wzrokowo ocenić jej poziom i uniknąć wspomnianych błędów wynikających ze źle dozowanej ilości utwardzacza. Szpachlówka posiadająca kolor błękitny po zmieszaniu z utwardzaczem zmienia barwę na szarą, by po zakończeniu procesu polimeryzacji otrzymać kolor jasnokremowy. Ostateczne opracowanie kształtów odbywa się przy pomocy szpachlówki natryskowej, która w połączeniu z oryginalnym rozcieńczalnikiem daje bardzo niski poziom skurczu, co w znaczący sposób wpływa na obniżenie ryzyka powstawania wspomnianego już zjawiska „siadania”. Szpachlówka poliestrowa zawsze musi być bardzo dobrze zaizolowana. Możemy tutaj zastosować ponownie podkład Epoxy Primer (tym razem w wersji izolującej) lub podkład Acrylic Filler z dodatkami antykorozyjnymi, który skutecznie zabezpieczy także te miejsca, w których podczas prac remontowych odsłonięty został czysty metal. Dla zwiększenia zabezpieczenia antykorozyjnego miejsca te należy zabezpieczyć dodatkowo cienką warstwą podkładu Wash Primer.

Dla uszczelnienia połączeń blacharskich, miejsc spawanych, zgrzewanych lub cynowanych dedykowane są masy uszczelniające z linii Novol Professional: Gravit 630 i 620, które tworzą elastyczną powłokę możliwą do pokrycia dowolnym lakierem. W przypadku zabezpieczenia mechanicznego progów, nadkoli, podłogi, a także łączeń i spawów elementów firma Novol w linii Novol for Classic Car proponuje dwa produkty. Dual Protect – dający możliwość pracy podobnej jak z tradycyjnym barankiem, jak i nakładania w grubszych warstwach, podobnie jak masa uszczelniająca. Jest on wzbogacony o specjalne dodatki zwiększające elastyczność i wytrzymałość, szczególnie w stosunku do tradycyjnych baranków obecnych na rynku, które po dłuższym okresie tracą swoje właściwości eksploatacyjne, ulegając degradacji powierzchniowej. Body Protect – drugi ze wspomnianych produktów, przeznaczony do zabezpieczania podwozi oraz elementów karoserii od strony wewnętrznej. Posiada podobne do wspomnianych wyżej właściwości ochrony mechanicznej oraz trwałość, ale wyróżnia się obecnością dodatków antykorozyjnych, jakich nie posiadają żadne dostępne na rynku środki tego typu. Oparty na specjalnych żywicach wodorozcieńczalnych Body Protect otwiera nową generację tego rodzaju produktów na rynku motoryzacyjnym. Dodajmy, że zarówno jeden, jak i drugi produkt może być pokryty lakierem dekoracyjnym.

W skład konstrukcji podwozia wchodzą również „elementy ruchome”: wahacze, resory, amortyzatory, sprężyny itp. Do zabezpieczenia i estetyki tego typu elementów służy Polycoat Protect – emalia poliuretanowa o doskonałych właściwościach adhezyjnych, zwiększonej wytrzymałości elastycznej, wzbogacona dodatkowo obecnością inhibitorów korozji. Jej czarny kolor i satynowy połysk idealnie nadaje się do pokrywania całości podwozia, zarówno od strony zewnętrznej, jak i wewnętrznej wraz z ww. elementami konstrukcji. Powłoka pozwala na bezproblemowe mycie podwozia w przypadku jego zabrudzenia, dając jednocześnie długotrwały efekt estetyczny. Po długim procesie przygotowawczym przychodzi najprzyjemniejszy moment – nakładanie warstw dekoracyjnych. W bazie receptur systemów mieszalnikowych firmy Novol Spectral Base, Wave i 2K znajdują się praktycznie wszystkie możliwe kolory. Istnieje jednak możliwość stworzenia przez Laboratorium Kolorystyczne specjalnej receptury na podstawie dostarczonego przez Państwa wzorca (więcej informacji na www.spectral.pl).

Lakier bazowy pokrywamy lakierem bezbarwnym – Acrylic Clearcoat. Jest to lakier klasy VHS o doskonałej rozlewności i bardzo wysokim połysku, który przy dwóch warstwach daje grubość umożliwiającą wielokrotne „odświeżanie” powłoki poprzez polerowanie. W przypadku samochodów zabytkowych bardzo często stosowany jest jednak zabieg podwójnego lakierowania. Po tygodniu lub dwóch pierwsza warstwa jest matowana i nakładana jest dodatkowa warstwa lakieru bezbarwnego w celu zwiększenia głębi połysku. Właściwości lakieru Acrylic Clearcoat umożliwiają skrócenie tego okresu. Dodatkowe warstwy lakieru mogą być aplikowane jeszcze tego samego dnia w przypadku wygrzania w komorze lakierniczej bądź bez grzania, w temp. 20ºC, po 24 godzinach. Jest to szczególnie istotne dla pojazdów posiadających dwa lub więcej kolorów. Oczywiście należy pamiętać, że przesadne grubości lakieru (szczególnie bazowego) obniżają w konsekwencji twardość lakieru bezbarwnego. Dlatego ważne jest, aby przestrzegać zaleceń producenta co do ilości warstw lakieru bazowego. Zmniejszenie tych grubości umożliwia ujednolicenie kolorystyczne podłoża z pomocą podkładu. W ten sposób nie będziemy musieli dokładać kolejnych warstw w celu uzyskania tzw. „krycia” bazy. Aplikacja zbyt grubych warstw lakieru bezbarwnego od razu również nie sprzyja zachowaniu przez niego w późniejszym okresie odpowiedniej twardości. Na koniec profile zamknięte zabezpieczamy specjalnie do tego przeznaczonymi preparatami woskowymi ML Protect, które uniemożliwiają kontakt z wodą, a tym samym – korozję.

Gama Novol for Classic Car to również Silicon Remover – zmywacz silikonowy, który oprócz oczywistych właściwości usuwania zabrudzeń silikonowych i pozostałości tłustych substancji umożliwia również usuwanie znacznej ilości zabrudzeń jonowych, czyli pozostałości soli. Dla większych zabrudzeń, szczególnie bitumicznych, pozostałości starej konserwacji lub pozostałości po klejach zalecamy stosowanie zmywacza wstępnego Plus 800.

Rafał Mania
Doradca Techniczny Novol for Classic Car

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony