Zagraniczne

1 godzin temu  26.11.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 2 minuty

Retarder w pojeździe hybrydowym

Tradycyjny zwalniacz, który wspomaga hamulce w pojazdach ciężarowych i autobusach doczekał się innowacji, która zamienia hamowanie w użyteczną energię. System HIB opracowany przez TELMA umożliwia „hybrydyzację" pojazdów z silnikiem spalinowym bez konieczności wprowadzania poważnych modyfikacji technicznych.

System HIB opracowany przez TELMA stanowi istotny przełom w transformacji energetycznej sektora transportowego. Ta innowacyjna technologia przekształca energię hamowania w energię użyteczną. Technologia elektromagnetyczna, wynik współpracy trzech partnerów, poprawia efektywność paliwową, bezpieczeństwo i osiągi pojazdów użytkowych dla bezpieczniejszego oraz bardziej energooszczędnego transportu. To do 30% redukcji zużycia paliwa i emisji CO2 i co istotne - do 90% mniejsze zużycie hamulców. Kto stoi za projektem, który ma szansę zmienić tradycyjny retarder?

TELMA, wiodący producent systemów hamowania elektromagnetycznego (retarderów), IVECO, kluczowy gracz w segmencie pojazdów użytkowych oraz Petit Forestier Group, europejski lider wynajmu pojazdów chłodniczych, opracowali unikalny prototyp Daily wyposażony w nadwozie chłodnicze Urban by Lecapitaine - producenta nadwozi dla Petit Forestier Group - z wbudowanym, dotąd niespotykanym systemem Hybrid Induction Brake (HIB). Ten pierwszy pojazd hybrydowy powstał dzięki współpracy trzech partnerów z branży transportowej i był prezentowany na targach Solutrans, międzynarodowym wydarzeniu poświęconym transportowi drogowemu i miejskiemu, które odbywały się w dniach 18-22 listopada w Lyonie. Podczas wystawy pojazd wyposażony we wspomniane rozwiązanie był dostępny do jazd testowych na torze.

Efektywność paliwowa i bezpieczeństwo

System HIB stanowi istotny przełom w transformacji energetycznej sektora transportowego. Ta innowacyjna technologia przekształca energię hamowania w energię użyteczną. System umożliwia „hybrydyzację" pojazdów z silnikiem spalinowym bez konieczności wprowadzania poważnych modyfikacji technicznych, oferując natychmiastowe rozwiązanie zmniejszające zużycie paliwa oraz emisje, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo i komfort jazdy.

System TELMA HIB łączy trzy funkcje: retarder, pomocniczy silnik elektryczny generator. Jak to działa? Podczas hamowania Daily wyposażony w tę technologię odzyskuje energię oraz magazynuje ją w dodatkowym akumulatorze, a przy przyspieszaniu wspomaga tą energią napęd pojazdu i może zasilać urządzenia pomocnicze. Ograniczając korzystanie z hamulców roboczych nawet o 90%, system HIB wydłuża żywotność klocków hamulcowych, obniża koszty utrzymania i poprawia komfort jazdy dzięki płynnej i cichej pracy. Dodatkowo, oficjalne testy potwierdzają do 30% oszczędności paliwa i emisji CO₂ oraz redukcję emisji pyłów hamulcowych o 90%, która jest istotna w kontekście przyszłej normy Euro 7, wprowadzającej po raz pierwszy limity emisji z hamowania.

Model Daily, lekki pojazd użytkowy IVECO, znany ze swojej wytrzymałości i wszechstronności, szczególnie jako podwozie do zabudowy, jest idealną bazą dla systemu HIB. Konstrukcja IVECO Daily przyjazna zabudowom pozwala na bezproblemową integrację bez kompromisów w zakresie osiągów i ładowności.

Fot. IVECO 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony