Republika Austrii jest drugim po Niemczech państwem w Europie, którego lokalne prawo dopuszcza stosowanie retrofitów LED marki Philips na drogach publicznych. Legalizacja dotyczy Ultinon Pro6000 LED H4 i H7 w wybranych modelach samochodów.
W 2016 r. na targach Automechanika we Frankfurcie marka Philips zaprezentowała retrofity X-tremeUltinon LED. W dużym uproszczeniu są to odpowiedniki żarówek halogenowych, które można zamontować bezpośrednio w fabrycznych reflektorach pojazdów mechanicznych. Ich techniczną przewagą jest jaśniejsze światło i nieporównywalnie dłuższa wiązka. Zapewnia to kierowcy zdecydowanie większe pole widzenia, a tym samym poprawia bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Rozwiązanie to jest na tyle rewolucyjne, że wymaga przejścia złożonego procesu badań homologacyjnych. W międzyczasie inżynierowie marki Philips rozwijają technologię retrofitów LED, wprowadzając w kolejnych generacjach nowe rozwiązania. W 2021 r. model Ultinon Essential LED otrzymał zgodę Korea Automobile Testing & Research Institute na montaż we wszystkich autach wyposażonych w fabryczne reflektory z żarówkami halogenowymi H7.
W Europie pierwszym krajem, który pozwolił na używanie retrofitów LED marki Philips w ruchu drogowym, były Niemcy. Decyzję Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA), po serii testów przeprowadzonych przez ośrodek TÜV Rheinland, oparto na lokalnych przepisach § 22a StVZO. I zastosowano do wybranych modeli samochodów osobowych, dostawczych i kamperów, których lista jest sukcesywnie powiększana. Z prawnego punktu widzenia dotyczy to jednak wyłącznie pojazdów zarejestrowanych na terenie Niemiec. Jak też możliwości legalnego poruszania się nimi po drogach całej Europy.
– W ten sposób powstał paradoks. Właściciel identycznego modelu samochodu, ale zarejestrowanego na przykład w Polsce, nie może korzystać na drogach publicznych – włączając w to niemieckie – z naszych retrofitów LED. Z racji tego prowadzimy działania mające na celu powielenie ścieżki legalizacyjnej w kolejnych krajach Europy. W ten sposób drugim została właśnie Austria – mówi Wioletta Pasionek, marketing manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips.
Dopuszczenie przez Austrian Federal Ministry for Climate Protection, Environment, Energy, Mobility, Innovation and Technology oparto również na lokalnych przepisach, tj. § 35 ust. 4 ustawy o pojazdach silnikowych z 1967 r. Legalizacja dotyczy tej samej listy samochodów osobowych, dostawczych i kamperów oraz określonego modelu retrofitów LED marki Philips, którym jest Ultinon Pro6000 H4 i H7.
Zastosowano w nich najwyższej jakości diody LED Lumileds Luxeon Altilon. Dzięki nim retrofity te cechuje optymalna dla ludzkiego oka temperatura barwowa rzędu 5800 K, wydajniejsza o 230% (w odniesieniu do wymaganego dla żarówek halogenowych minimum) wiązka światła oraz żywotność obliczona na 3 tysiące godzin. W kompaktowej obudowie zintegrowano efektywny system odprowadzania ciepła, a zastosowana elektronika pozwala na ich montaż także w pojazdach z instalacją 24 V.
Obecnie w ofercie marki Philips znajduje się pełna gama retrofitów LED odpowiadających wszystkim typom żarówek halogenowych. W tym stosowanych we wnętrzu pojazdów, które dla odmiany można legalnie używać we wszystkich krajach.
Komentarze (0)