W 2010 roku wartość eksportu sektora motoryzacyjnego wyniosła blisko 17,8 mld euro. Było to o 9,7% więcej niż w trudnym 2009 roku, kiedy firmy motoryzacyjne wyeksportowały towary za 16,2 mld euro, jednak wciąż mniej niż w rekordowym roku 2008, kiedy wartość eksportu polskiej motoryzacji sięgnęła rekordowej sumy 19 mld euro. W 2010 roku eksport towarów motoryzacyjnych odpowiadał za 15,1% całkowitej wartości polskiego eksportu towarów. Udział sektora motoryzacyjnego w całości polskiego eksportu był przy tym niższy niż w poprzednich latach, kiedy wahał się w granicach 16,0‑16,6%.
Eksport produktów motoryzacyjnych [mln EUR]. Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych EurostatEksport produktów motoryzacyjnych w Europie Środkowo-Wchodniej w 2010 r. [mln EUR]. Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych Eurostat
W ostatnich latach Polska była największym eksporterem produktów motoryzacyjnych wśród krajów Europy Środkowo‑Wschodniej, jednak jej przewaga nad głównym konkurentem – Czechami – w ostatnich dwóch latach znacznie zmalała. Czechy w 2009 roku odnotowały najmniejszy spadek eksportu wśród czterech głównych producentów motoryzacyjnych w regionie (o 10,2%) i bardzo mocno zwiększyły eksport w 2010 roku (o 23,8%). W efekcie, wartość samochodów, części, akcesoriów i innych towarów motoryzacyjnych z Czech była w zeszłym roku już tylko nieznacznie mniejsza od polskiej i wyniosła 17,3 mld euro. Dwaj pozostali główni eksporterzy – Słowacja i Węgry – sprzedali w 2010 roku towary warte odpowiednio 10,1 i 10 mld euro, przy czym w przypadku Węgier była to znacznie niższa wartość niż w latach 2006‑2008. Warto przy tym zwrócić uwagę na Rumunię, która z roku na rok znacząco zwiększa wartość eksportu (o 30,6% w samym 2010 roku).
Na wartość polskiego eksportu motoryzacyjnego składają się w największej części (38,9%) samochody osobowe, których sprzedaż zagraniczna w 2010 roku wyniosła ponad 6,9 mld euro. Była to suma bardzo zbliżona do wartości eksportu w poprzednim roku (blisko 7,0 mld euro) i znacząco większa niż w latach poprzedzających kryzys. Podobną wartość eksportu samochodów osobowych odnotowała Słowacja. Eksport z Czech był już jednak dużo wyższy (9,5 mld euro). Wartość eksportu mikrobusów i autobusów sięgnęła 709,6 mln euro, co stanowiło 4% całkowitej wartości eksportu polskiej motoryzacji. W przypadku samochodów dostawczych, ciężarowych oraz ciągników drogowych przekroczyła ona z kolei 1,4 mld euro (8% eksportu). Warto zwrócić uwagę, że Polska w obu kategoriach jest zdecydowanie największym eksporterem w Europie Środkowo‑Wschodniej.
Drugim (obok samochodów osobowych) filarem polskiego eksportu motoryzacyjnego są części i akcesoria samochodowe. W 2010 roku wartość ich sprzedaży za granicę wyniosła 5,8 mld euro, co stanowiło 32,5% wartości eksportu całego sektora. Szczególnie wysoką wartość w 2010 roku miał eksport karoserii i ich części (909,7 mln euro), układów kierowniczych (619,4 mln euro), hamulców (503,8 mln euro), skrzyń biegów (502,4 mln euro) oraz poduszek powietrznych (483,2 mln euro). Polska jest drugim co do wielkości eksporterem części i akcesoriów motoryzacyjnych w regionie. Największy eksporter, Czechy, sprzedał za granicę w 2010 roku tego typu produkty warte 6,5 mld euro, zaś inni znaczący eksporterzy w regionie – Rumunia, Słowacja i Węgry – osiągnęli sprzedaż w przedziale 1,8‑2,5 mld euro.
Bardzo ważnym elementem polskiego eksportu motoryzacyjnego są także silniki, których sprzedaż w 2010 roku wyniosła 2,4 mld euro. Eksport pozostałych produktów motoryzacyjnych – pojazdów specjalnego przeznaczenia, podwozi z silnikami, przyczep, naczep i innych – osiągnął w 2010 roku wartość 536,1 mln euro.
Znacząca większość polskiego eksportu motoryzacyjnego w 2010 roku trafiła do krajów Unii Europejskiej (86,7%, czyli 15,4 mld euro). Zdecydowanie największym odbiorcą były Niemcy, do których w 2010 roku trafiły towary warte 5 mld euro (28,2% całości eksportu polskiej motoryzacji). Inni kluczowi odbiorcy to Włochy (2,8 mld euro, 15,7%), Francja (1,4 mld euro, 7,8%), Wielka Brytania (1,2 mld euro, 7%) oraz Hiszpania (1,1 mld euro, 6%).
Pojazdy, części, akcesoria i inne produkty motoryzacyjne mają także istotny udział w strukturze polskiego importu. Jego wartość w ostatnich latach podlegała jednak znacznym wahaniom. Po latach niezwykle dynamicznego wzrostu (o 98,6% w latach 2004‑2008), polski import motoryzacyjny w 2008 roku osiągnął rekordową wartość 14,4 mld euro. W 2009 roku nastąpił jednak spadek nominalnej wartości importu aż o 37,2%, do poziomu 9,1 mld euro. Odbicie w 2010 roku było stosunkowo słabe – wartość importu wzrosła o 18,5%, do 10,8 mld euro, była więc wciąż niższa niż w latach przed kryzysem. W 2010 roku import produktów motoryzacyjnych odpowiadał za 8,2% całkowitego importu towarów do Polski (10,2% w 2008).
Dzięki dużemu rynkowi wewnętrznemu oraz licznym zakładom produkcyjnym i montażowym Polska jest największym importerem towarów motoryzacyjnych w Europie Środkowo‑Wschodniej. Drugie co do wielkości Czechy w 2010 roku sprowadziły produkty warte 8,2 mld euro, podczas gdy Słowacja – 6,3 mld euro. Warto przy tym zauważyć, że spośród tych trzech krajów Polska przeżywała w ostatnim czasie największe wahania wartości importu motoryzacyjnego, w wyniku których jej przewaga nad Czechami i Słowacją w ostatnich dwóch latach była znacznie mniejsza niż przed kryzysem.
Import produktów motoryzacyjnych [mln EUR].Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych Eurostat
Import produktów motoryzacyjnych w Europie Środkowo-Wchodniej w 2010 r. [mln EUR]
Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych Eurostat
Fragment „Raportu Branży Motoryzacyjnej 2011”.
www.pzpm.org.pl
Komentarze (0)