Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) – na podstawie badań ETRMA – w pierwszym półroczu 2018 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali wzrost sprzedaży w segmencie samochodów ciężarowych (+18%), pojazdów rolniczych (+4%) i motocykli (+17%).
Drugi kwartał przywrócił optymizm na rynku sprzedaży opon po pierwszym kwartale, który był trudny ze względu na przedłużoną zimę. Dobra oferta opon i wzrost sprzedaży pojazdów spowodowały ożywienie w niemal wszystkich segmentach. Oprócz wspomnianych rekordowych zwyżek w oponach ciężarowych, taki sam trend obserwujemy w segmencie opon do SUV-ów (+14%) i motocykli oraz skuterów (+17%). Z punktu widzenia bezpieczeństwa i ekonomiki transportu bardzo pozytywna jest także rosnąca świadomości kierowców i firm transportowych odnośnie wielu zalet opon klasy premium. W ostatnim kwartale ich sprzedaż wzrosła o 6% dla samochodów osobowych, SUV i dostawczych i aż o 34% dla samochodów ciężarowych.
Z danych za pierwsze półrocze 2018 roku cieszy szczególnie wzrost w segmentach opon rolniczych i ciężarowych. Sprzedaż tych ostatnich tylko w drugim kwartale wzrosła aż o 20% – to bardzo dobry wynik po kilku słabszych sezonach. Właściwy dobór opon do ciężarówek jest dobrą inwestycją, która w ciągu kilku lat zmniejsza wydatki na paliwo, naprawy pojazdu i opon oraz zwiększa bezpieczeństwo trakerów i kierowców osobówek.
– Na pokonanie oporu toczenia opon w transporcie przypada prawie 30 proc. paliwa. Zastosowanie opon markowych o obniżonych oporach toczenia pozwala na oszczędność ponad 2 litrów paliwa na 100 km, czyli średnio niemal 5000 litrów paliwa rocznie. Opony ciężarowe to 3-5 proc. kosztów, ale mają wpływ na 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych firmy transportowej. Dlatego jakość opon i ich stan techniczny ma wpływ na efektywność prowadzonej działalności gospodarczej oraz na bezpieczeństwo kierowców – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. – Warto też zwrócić uwagę, że opona niskiej jakości dla osi sterującej wystarczy na około 120-150 tys. km, gdy tymczasem opony markowe pozwolą na bezpieczne pokonanie ponad 220 tys. km. Dodając do tego możliwość ich bieżnikowania – żywotność sięgnie nawet ponad 450.000 km – wskazuje Sarnecki.
Dane z rynku polskiego pokazują jego potencjał i trend wzrostowy – podczas gdy w skali całej Europy utrzymują się raczej stabilne poziomy sprzedaży opon, a w segmencie pojazdów rolniczych i motocykli odnotowano spadki.
Szczegóły w galerii zdjęć poniżej.
Komentarze (0)