w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce
Sektor wytwórczy branży motoryzacyjnej odnotowuje od kilku lat wzrost zatrudnienia. Tylko w ostatnich 24 miesiącach wzrosło ono o co najmniej 26 tys. nowych miejsc pracy. Zmiany w zatrudnieniu są zazwyczaj odzwierciedleniem dobrej lub złej kondycji danego sektora gospodarki.
Zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym od końca 2003 r. zaczęło systematycznie rosnąć dzięki rozbudowie istniejących zakładów (m.in. VW-Poznań, Fiat Auto Poland, GMMP w Gliwicach) oraz kolejnym inwestycjom w sektorze poddostawczym. Według nomenklatury statystycznej producenci motoryzacyjni są głównie skupieni w grupie 34 (produkcja pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep, części i akcesoriów). W czerwcu 2007 r. w tej grupie zatrudnienie wyniosło według Eurostat niespełna 133 tys. W ciągu pierwszego półrocza powstało blisko 10,5 tys. nowych miejsc pracy, co daje ponad 8,5-proc. dynamikę wzrostu. W ostatnich 12 miesiącach (czerwiec 2006 - czerwiec 2007) zatrudnienie w tej grupie wzrosło o 17,5 tys. osób (+15,16-proc.).
Struktura zatrudnienia (grupa EKD 34) w tys. osób
Należy pamiętać, że podawane przez Eurostat liczby nie odzwierciedlają całości zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym, ponieważ również w innych grupach statystycznych są firmy silnie powiązane z sektorem samochodowym. Z monitoringu PIM wynika, że na początku 2007 r. producenci wiązek elektrycznych do pojazdów (kod EKD 31) zatrudniali co najmniej 22 tys. osób, producenci opon i elementów z tworzyw sztucznych (kod EKD 25) – ponad 14 tys. producenci foteli (kod EKD 36) – 7,5 tys. a pozostali (m.in. odlewnie i kuźnie, producenci szyb – EKD 28, 27 i 26) – kolejnych 12,4 tys. pracowników.
Dlatego, według analiz Polskiej Izby Motoryzacji, zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym przekroczyło w połowie br. co najmniej 188,5 tys. osób. Branża zapewnia pracę około 4,2 proc. wszystkich zatrudnionych w przemyśle w Polsce.
Struktura zatrudnienia
Siłą napędową przemysłu motoryzacyjnego w Polsce są producenci komponentów i części, którzy zatrudniają ok. 81 proc. wszystkich osób związanych z tym przemysłem. Drugą grupę stanowią producenci pojazdów z niespełna 16-proc. udziałem w zatrudnieniu. Trzecią grupą są producenci przyczep i naczep, którzy zatrudniają blisko 3 proc. osób w branży.
Podsumowanie
Wyniki osiągnięte w pierwszym półroczu 2007 r. potwierdziły stałą tendencję wzrostu zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym. Polska Izba Motoryzacji przewiduje, że zatrudnienie w ciągu całego bieżącego roku wzrośnie o 15-18 tys. osób. Możliwe będzie to dzięki dalszym inwestycjom (m.in. uruchomieniu produkcji modelu 500 w fabryce Fiat Auto Poland, modelu Chevrolet Aveo w warszawskim FSO) oraz zwiększeniu produkcji przez pozostałych producentów pojazdów, ale przede wszystkim w wyniku kolejnych inwestycji w sektorze poddostawczym (tabela obok).
Komentarze (0)