Czy mowa o pojazdach użytkowych, czy o samochodach osobowych – ani w jednych, ani w drugich nic nie zadziała bez akumulatora. Te stosowane są jako urządzenia rozruchowe, napędowe lub oświetleniowe, zasilające lub jako system podwójnej baterii.
Akumulatory do pojazdów wszelkiego rodzaju oraz liczne akcesoria do ich obsługi ma w swojej ofercie firma Europart.
Żelowy czy kwasowy?
Akumulatory kwasowo-rozrusznikowe to nie tylko ekonomiczny stosunek ceny do wydajności, ale również szeroka oferta modeli. Warto także wspomnieć o dobrej mocy wyjściowej, niskim zużyciu wody i uniwersalnych możliwościach zastosowania.
Jeszcze elastyczniejsze są baterie AGM (Absorbent Glass Mat). Zapobiegają one, na przykład w razie wypadku, wyciekowi cieczy – w przeciwieństwie do klasycznych akumulatorów kwasowych. Charakteryzują się również niskim współczynnikiem samorozładowania, dzięki czemu mają wystarczającą pojemność do rozruchu nawet po dłuższym postoju. Taki akumulator jest ponadto mniej wrażliwy na głębokie rozładowanie i oferuje dłuższą żywotność niż standardowy akumulator kwasowo-rozrusznikowy.
Ofertę akumulatorów rozruchowych uzupełniają urządzenia typu EFB (Enhanced Flooded Battery). Mogą być one stosowane jako akumulatory rozruchowe, tj. dla pojazdów z MSA. W porównaniu z konwencjonalnymi bateriami oferują trzykrotnie dłuższą żywotność, zapewniając niezawodną ochronę przed wyciekiem i wysoką odporność na wibracje. Baterie EFB są również tańsze od porównywalnych jednostek AGM.
Europart oferuje akumulatory zarówno pod marką własną, jak i produkty Varta czy Optima, ale również testery akumulatora, ładowarki, prostowniki, urządzenia rozruchowe i wiele innych akcesoriów związanych z obsługą.
System podwójnych baterii
Dedykowane pojazdom ciężarowym i autobusom systemy podwójnych akumulatorów składają się z akumulatora rozruchowego i serwisowego. Za uruchomienie silnika odpowiada wyłącznie akumulator rozruchowy, natomiast ten serwisowy zasila w energię elektryczną urządzenia dodatkowe w kabinie, takie jak lodówka, ekspres do kawy itp. System ten jest szczególnie ważny w transporcie dalekobieżnym, kiedy kierowca ciężarówki spędza przerwy czy nawet całe noce w pojeździe i nie ładuje akumulatora z zewnątrz.
Zalety takiego rozwiązania? Przede wszystkim maksymalny komfort kierowcy w kabinie, która jest zawsze zasilana przez w pełni naładowany akumulator. Z kolei z punktu widzenia kierownika floty oznacza to niższe koszty eksploatacji przy optymalnej konserwacji. Silnik nie musi pracować na biegu jałowym, aby utrzymać urządzenie w ruchu. Można założyć oszczędność na poziomie około 3 l paliwa na godzinę.
Europart oferuje system DCDC firmy Ctek. Jest to zainstalowana na stałe ładowarka, ustawiana indywidualnie dla każdego pojazdu.
Komentarze (0)