Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Rynek lpg wciąż się rozwija!
Producenci samochodów, motywowani rosnącymi wymogami norm emisji spalin, wciąż poszukują nowych, bardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie systemów zasilania silników. Dotyczy to zarówno tych przeznaczonych do pracy na oleju napędowym, jak i na etylinie. Koszty związane z zakupem paliwa stanowią obecnie znaczną część niejednego domowego budżetu, a zapowiadane na ten rok podwyżki już wkrótce staną się rzeczywistością. Chęć sprostania wymogom ochrony środowiska oraz uczynienia jazdy samochodem bardziej oszczędną jest bliska również branży autogazu. Rynek wciąż daje użytkownikom aut możliwość wyboru rodzaju paliwa na jakim chcą go eksploatować. Wielu oczywiście wybierze paliwo gazowe, z nowoczesną i niezawodną instalacją gazową.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, firma Auto-Gaz Centrum, dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wiedzy, opracowała nowoczesny, zaawansowany technologicznie sekwencyjny system wtrysku gazu o nazwie ZENIT PRO, występujący w sprzedaży w wersji standardowej oraz w wersji z modułem współpracy z systemem OBD II. Jest to układ spełniający nowe standardy budowy, wyposażenia sprzętowego oraz jakości wykonania. W obecnie konstruowanych systemach IV generacji nastąpił duży przełom związany ze zmianą technologii produkcji układów elektronicznych. Aktualnie stosowane rozwiązania wykorzystują takie materiały, jak półprzewodniki, dające m.in. możliwość zastosowania zupełnie nowych strategii zasilania i sterowania wtryskiem gazu. Doskonale sprawdza się to w praktyce, co obserwujemy na przykładzie systemu ZENIT PRO. Sterownik ten został zamknięty w hermetycznej obudowie wykonanej z wysokiej jakości kompozytowego tworzywa sztucznego stosowanego w technice motoryzacyjnej. Odpowiednie proporcje poliamidu i włókna szklanego zapewniają dużą sztywność, wytrzymałość mechaniczną oraz odporność na wysokie temperatury. Złącze elektryczne wiązki okablowania to wyrób firmy Molex, czołowego producenta oraz dostawcy złącz elektronicznych, elektrycznych oraz światłowodowych dla różnych gałęzi przemysłu, a także wiązek elektrycznych do zastosowań OEM.


Centrale ZENIT PRO budowane są na czterowarstwowych płytkach drukowanych, zapewniających ekranowanie zakłóceń elektromagnetycznych. „Sercem” systemu ZENIT PRO jest nowoczesny, bardzo wydajny procesor dysponujący pamięcią o dużej pojemności z technologią ,,Double memory”, która zapobiega uszkodzeniu centrali w przypadku nieudanej aktualizacji. W systemie zostały zastosowane najnowszej generacji klucze sterujące wtryskiwaczami gazowymi. Wyróżnia je wysoka wydajność prądowa, wbudowane zabezpieczenia przed przeciążeniem elektrycznym, zabezpieczenie termiczne oraz moduł autodiagnozy. W sterowniku ZENIT PRO wyeliminowano przekaźniki elektromechaniczne w obwodzie elektrycznym elektrozaworów oraz emulatora wtryskiwaczy benzynowych. Zastąpiono je nowoczesnymi elektronicznymi elementami półprzewodnikowymi, umożliwiającymi m.in. zabezpieczenie obwodów elektrycznych przed przeciążeniem, ochronę termiczną oraz pełną i szybką diagnostykę. Mimo, że jest to nowy produkt, już uwidacznia się jego zdecydowana przewaga nad konkurencyjnymi produktami nie tylko z powodu szybkości i dokładności pracy, ale też nieskomplikowanej i jasnej procedurze kalibracji oraz regulacji.

Dla montażystów udostępnione są podstawowe opcje programu niezbędne do poprawnego skonfigurowania instalacji, jednak sedno skuteczności systemu tkwi w możliwościach procesora oraz bardzo dobrze skonfigurowanych algorytmach sterowania wraz z modyfikowaną bazą korekt. Wszystkie korekty uaktywniane w sterowniku (jak np. korekta na ciśnienie gazu lub temperaturę reduktora) są korektami opracowanymi indywidualnie dla każdego rodzaju wtryskiwacza gazowego oraz założonego ciśnienia roboczego. W procesie autokalibracji automatycznie wprowadzane są nastawy zgodne z zastosowanymi przez montera wtryskiwaczami gazu. Cały proces sterowania mieszanką powietrzno-gazową jest dzięki temu pod ścisłą kontrolą, również z uwzględnieniem fazy rozgrzewania silnika (od momentu przełączenia na gaz do momentu osiągnięcia normalnej temperatury pracy silnika). Zapewnia to uniknięcie zakłóceń w pracy sondy lambda oraz skróceniu żywotności katalizatora, co często ma miejsce w sytuacjach, gdy samochód porusza się tylko na krótkich dystansach i osiąga temperaturę pracy zbyt spóźnioną lub na zbyt krótki czas, aby dogrzać katalizator.

Na przykładzie systemu ZENIT PRO możemy również ocenić jak pomocne może być korygowanie składu mieszanki gazowej na podstawie układu diagnostyki OBD. Do niedawna współpraca sterownika gazowego z tym układem polegała głównie na unikaniu sytuacji, w których pojawia się kontrolka ,,check engine”, czyli zapala się lampka MIL. Obecnie układ diagnostyki silnika możemy wykorzystać do precyzyjnego i bardzo dokładnego dostrojenia układu gazowego. W systemie ZENIT PRO OBD zastosowano rozwiązanie polegające na wprowadzaniu korekt dawki gazu na podstawie krótko- i długoterminowej korekty sterownika wtrysku benzyny. Jest to rozwiązanie sprawdzone i znane większości montażystów, dlatego też budzi zaufanie co do swojej skuteczności. Nowością jest sposób w jaki sterownik ZENIT PRO OBD realizuje strategie korygowania mieszanki gazowej. Pierwszym etapem jest tworzenie mapy korekt wprowadzanych na benzynie. Mapa ta jest stale uzupełniana o nowe dane, odzwierciedlając działanie sterownika benzynowego. W czasie kiedy samochód pracuje na gazie, identyczna mapa jest tworzona dla korekt wtrysku gazu, jednak w dalszym ciągu na bieżąco monitorowana jest praca korektorów sterownika benzynowego. Zabezpiecza to system adaptacji mieszanki paliwowej przed utratą bazowych wartości i korekt. Montażysta ma możliwość zaprogramowania sterownika ZENIT PRO do współpracy z układem OBD indywidualnie do konkretnego auta. W praktyce oznacza to, że to właśnie montażysta decyduje o zakresie wprowadzanych korekt wtryskiwaczy gazowych oraz o warunkach, w jakich sterownik gazowy aktywnie będzie współpracował z systemem diagnostyki OBD samochodu.

System ZENIT PRO OBD wyróżnia się przede wszystkim czytelnym i przewidywalnym sposobem współpracy z układem OBD. Wprowadzane adaptacje mieszanki są na tyle szybkie, aby nie dopuścić do pojawienia się błędu w sterowniku ECU, ale też na tyle wolne, że nie powodują zmian w oryginalnych adaptacjach sterownika benzynowego. Nie ma możliwości, aby wprowadzane korekty były chaotyczne i kilkakrotnie się dublowały, jak ma to miejsce w innych systemach. Układ sterowania wtryskiem gazu powinien być kompatybilny z OBD i ściśle odzwierciedlać jego procedury i taką właśnie ideę znajdujemy w ZENIT PRO OBD. Innowacyjnym rozwiązaniem systemu jest umieszczenie modułu odpowiedzialnego za komunikację z systemem OBD pojazdu w jednej obudowie z centralą. Dzięki temu rozwiązaniu liczba połączeń elektrycznych została zredukowana do minimum, a do prawidłowej współpracy z systemem diagnostycznym samochodu nie są wymagane żadne dodatkowe kosztowne zewnętrzne interfejsy. Zapewnia to łatwość montażu oraz eliminuje możliwość pomyłek. System OBD Centrali ZENIT PRO obsługuje praktycznie wszystkie stosowane przez producentów aut protokoły transmisji danych. Bezproblemowa współpraca z protokołem ISO, KWP2000 a także CAN daje pewność, że system ZENIT PRO będzie poprawnie pracował w każdym obecnie produkowanym i używanym samochodzie.

Auto-Gaz Centrum, jak również inne wiodące firmy wprowadzają takie rozwiązania jak moduł OBD (ZENIT PRO OBD), aby na rynku pojawiały się instalacje zapewniające wysoki standard jakości i pracy instalacji zamontowanej w samochodzie. Większość samochodów na rynku to auta o standardowych parametrach silnika, w związku z czym kompletacja instalacji nie stanowi problemu. Instalacje takie jak Zenit, ZENIR PRO czy Compact to systemy, które sprzyjają łatwemu i dokładnemu montażowi oraz regulacji, zapewniając jednocześnie wykorzystanie pełnej gamy dodatkowych opcji sterowania wtryskiwaczami benzynowymi i gazowymi. Strategie zasilania przewidziane w programie AGC SYSTEM pozwalają na realizowanie funkcji wzbogacania mieszanki gazowej. Przy większych obciążeniach lub prędkościach obrotowych silnika mamy możliwość dotrysków benzyny do mieszanki gazowo-powietrznej w cylindrze. Dzięki temu w ekstremalnych sytuacjach możliwe jest odciążenie wtryskiwaczy gazowych przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej mocy i elastyczności silnika, identycznej jak dla zasilania benzynowego.

Na uwagę zasługuje również diagnostyka wewnętrzna systemu. Dzięki nowoczesnym podzespołom zastosowanym w sterowniku ZENIT PRO system ma możliwość monitorowania większej liczby obwodów elektrycznych, a także powiadamiania o problemach z nimi związanych w czasie rzeczywistym. Informacja o zarejestrowanych oraz aktualnych błędach może być opcjonalnie wyświetlana na panelu przełącznika, jednak zawsze jest rejestrowana w pamięci sterownika. Dodatkowo, instalator może zdecydować, które dokładnie obwody mają być monitorowane oraz które zdiagnozowane problemy mają powodować awaryjne przełączenie się systemu na zasilanie benzynowe. W stosunku do sterownika Compact została rozbudowana również rejestracja połączeń ze sterownikiem. Teraz oprócz daty oraz dokładniej godziny połączenia system zapisuje również unikalny PC Kod, generowany podczas instalacji oprogramowania. W ten sposób instalator może łatwo sprawdzić czy w przeszłości nie było prób nieautoryzowanego podłączenia lub jakichś zmian w systemie.

ZENIT PRO OBD to system, którego zadaniem jest współpraca z autami o dowolnych układach wtrysku benzyny w pełni kompatybilnymi z systemem OBD. Jest to krok w stronę pojazdów projektowanych pod kątem wysokich norm emisji spalin, w których dokładność dawkowania gazu i korygowanie dawki w sposób dynamiczny ma podstawowe znaczenie.

Piotr Grabowski, specjalista ds. technicznych
Auto-Gaz Centrum

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony