Polski rynek olejów smarowych osiągnął w roku 2018 wielkość 234 624 ton, co oznacza wzrost o 3,33% rok do roku. Rynek jako całość zachowuje się zatem w dalszym ciągu stabilnie, stan ten trwa w zasadzie od początku dekady. Od końca 2010 roku roczne wahania utrzymywały się bowiem w przedziale nie większym niż +/- 5%, a średnia wielkość rynku w tym okresie wyniosła 224 545 ton, co można uznać za punkt równowagi rynku.
Wskazana stabilność jest zastanawiająca w zestawieniu z bardzo wysokim wzrostem gospodarczym, który w 2018 roku wyniósł według wstępnych szacunków 5,1% PKB. Częściowo można to tłumaczyć obserwowanym nadal trendem zastępowania olejów mineralnych syntetycznymi nowszej generacji, których zwiększona trwałość przekłada się na rzadszą potrzebę wymiany, a także pewnym osłabieniem koniunktury w przemyśle motoryzacyjnym, aczkolwiek sytuacja w ramach tego sektora nie jest jednorodna. W ubiegłych latach sygnalizowany był też spadek popytu ze strony znaczących odbiorców przemysłowych, takich jak kopalnie i huty.
Innym wytłumaczeniem może być również sygnalizowany przez część podmiotów branży rozrost szarej i czarnej strefy na rynku olejów smarowych. Trzeba bowiem pamiętać, że polska gospodarka wzrosła od 2006 roku o około 60%. Trudno zatem, by jedynie otoczenie makroekonomiczne uzasadniało stabilizację popytu na oleje.
Oleje silnikowe dla motoryzacji
W roku 2018 sprzedano w Polsce ponad 108 604 tony olejów silnikowych wszystkich typów. Rok wcześniej było to około 109 057 ton, zatem poziom ten praktycznie pozostał niezmienny. Warto zaznaczyć, że obserwowana od 2 lat stabilizacja w tym segmencie ma miejsce na wysokim – jak na Polskę – poziomie. Przypomnijmy, w roku 2016 branża zanotowała historyczny rekord – sprzedaż wszystkich olejów silnikowych sięgnęła 111 113 ton. Dla porównania, średnioroczna sprzedaż w tym segmencie z ostatnich 12 lat wyniosła 101 369,80 ton. Oleje silnikowe dla motoryzacji stanowią około 46,5% wszystkich sprzedawanych w Polsce olejów smarowych. W ramach segmentu motoryzacyjnego stanowią one około 80%.
Segment olejów silnikowych dla pojazdów osobowych zanotował w 2018 roku symboliczny spadek o 0,95%. Po silnych wzrostach w latach 2013-2015 oraz rekordowym roku 2016, gdy sprzedano 69 166 ton tych produktów, sprzedaż nadal pozostaje na relatywnie wysokim poziomie (64 664 ton).
W roku 2018 sprzedano w Polsce 38 880 ton olejów silnikowych do pojazdów ciężarowych. Oznacza to symboliczny wzrost (o 0,95% rdr). Podobnie zatem jak w przypadku segmentu olejów dla aut osobowych, poziom sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego prawie nie zmienił się.
Materiał pokonferencyjny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, podsumowującej krajowy rynek naftowy w roku 2018.
Komentarze (0)