Rynek szkoleń w branży lakierniczej cały czas ewoluuje. Aby dowiedzieć się więcej o aktualnych trendach, odwiedziliśmy centrum szkoleniowe firmy AkzoNobel Car Refinishes w Pruszkowie.
Rynek ewoluuje
Dzisiaj wiedza i doświadczenie są na dużo wyższym poziomie aniżeli było kiedyś. Obecnie lakiernik potrzebuje szybkiego zastrzyku dużej wiedzy, aby niezbyt długo przebywać w ośrodku szkoleniowym. Wszystko po to, aby nie tracił cennych godzin, które może wypracować w swoim serwisie lakierniczym. Kiedyś standardem były szkolenia 3, 4-dniowe, dziś jest to zaledwie 1, 2, a wyjątkowo 3 dni. Podczas tak krótkiego szkolenia nie można oczywiście nauczyć kogoś wszystkiego od podstaw. Szkolenia są adresowane do fachowców, którzy posiadają już jakąś wiedzę, jakiś fundament. Często jednak ta wiedza jest zbierana z różnych źródeł, nie zawsze jest skonkretyzowana, ułożona tak jak powinna. Wiedzę tę trzeba zweryfikować i od tego właśnie są szkolenia.
(Od lewej): Sławomir Bugajski i Mirosław Giecewicz, red. naczelny “Nowoczesnego Warsztatu” przed centrum szkoleniowym.
Patrząc na ośrodki szkoleniowe, trzeba powiedzieć, że rynek ten ewoluuje. Ośrodek szkoleniowy nie musi być wcale duży, musi mieć jednak możliwości przepustowe. Czasem się zdarza także i tak, że wysłanie lakiernika w tygodniu bywa bardzo trudne. Ludzie ci są bardzo zajęci i mają już wypełniony swój tydzień pracy po brzegi. - Dla nas jest to kolejny powód do tego, aby reagować na potrzeby klientów w inny sposób niż poprzednio – tłumaczy Jacek Chrząszcz, dyrektor ds. sprzedaży na Polskę AkzoNobel CR. - Dlatego z jednej strony dysponujemy stacjonarnym centrum szkoleniowym, a z drugiej mamy naszych techników w terenie. Obecnie nasz zespół techniczny liczy ponad 20 osób, ponieważ w naszej ocenie takie są aktualne potrzeby rynku. Jeżeli nie ma możliwości przeprowadzenia szkolenia stacjonarnego, to wysyłamy swoje zasoby techniczne bezpośrednio do serwisu i tam szkolimy lakierników.
Sławomir Bugajski, dyrektor ds. technicznych na region Europy Centralnej i Wschodniej AkzoNobel CR.
Co cieszy to fakt, że coraz więcej lakierników czuje potrzebę doszkalania się. Nierzadko to właśnie oni sami, a nie właściciel warsztatu, pytają o zastosowanie poszczególnych produktów, szukają łatwiejszych i szybszych rozwiązań itd.
Szkolenia na bieżąco
Szkolenia realizowane przez AkzoNobel CR nie polegają tylko na praktycznej demonstracji danego produktu czy systemu. Nie jest to tylko pokaz.
- Przede wszystkim kładziemy nacisk na ćwiczenia praktyczne i na zadania, np. szkolenie dobarwiania, które wiąże się między innymi z właściwą umiejętnością definiowania dobarwiania kolorów, w 70 proc. jest oparte na zadaniach, które wykonują uczestnicy szkolenia – mówi Sławomir Bugajski, dyrektor ds. technicznych na region Europy Centralnej i Wschodniej AkzoNobel CR.
W centrum szkoleniowym są dwie kabiny lakiernicze.
Problemem jaki pojawia się podczas szkoleń są także nawyki lakierników, które w wielu przypadkach powinny zostać zmienione, co nie jest łatwe. Bo przecież jak namówić lakiernika, który całe życie wykonuje określoną czynność według jakiegoś schematu, aby nagle zaczął robić to inaczej. Firma AkzoNobel CR znalazła na to skuteczne rozwiązanie.
Dwie połączone ze sobą strefy przygotowawcze.
- W czasie szkolenia jesteśmy w stanie przekazać informacje i pokazać jak powinno stosować się w praktyce konkretne systemy – mówi S. Bugajski. - Pamiętajmy jednak, że lakiernicy mają już swoje nawyki, które bardzo ciężko zmienić. I za tę część są odpowiedzialni właśnie technicy, którzy pracują w terenie i pilnują, aby dana technologia była stosowana prawidłowo. Proces szkoleniowy w AkzoNobel CR trwa cały czas. To nie jest tylko okres od szkolenia do szkolenia. Lakiernicy są w swoich miejscach pracy ciągle pod opieką techników, którzy wskazują im wytyczne, którymi powinni się kierować. Natomiast w ośrodku szkoleniowym istnieje możliwość ponownego zweryfikowania wiedzy.
Centrum jest wyposażone w nowoczesny sprzęt.
- Większość naszych klientów ma dedykowanych opiekunów technicznych, stąd w naszej firmie tak duża liczba techników – wyjaśnia J. Chrząszcz. - Nasze telefony włączone są praktycznie 24 godziny na dobę, więc większość problemów, z którymi zwracają się do nas klienci, rozwiązywana jest na bieżąco. Do zadań techników działających w terenie należy także sprawdzanie wiedzy lakierników i wskazywanie, na który poziom szkolenia powinni zostać przydzieleni. AkzoNobel CR, szkoląc lakierników chce się cały czas rozwijać i podnosić jakość swoich szkoleń. - W najbliższym czasie planujemy formę weryfikacji wiedzy osób, które przyjeżdżają na szkolenia – mówi S. Bugajski. - Do tej pory sprawdzaliśmy tylko poziom wiedzy po zakończonym szkoleniu. Takie rozwiązanie pozwoli nam na sprawdzenie efektów pracy naszych trenerów.
Dodajmy, że w ciągu roku AkzoNobel CR przeszkala ok. 800 osób.
Centrum posiada własne zaplecze, w którym znajdują się np. lakierowane elementy.
Szkolenia na miarę
W centrum szkolone są także osoby zarządzające warsztatami czy też działami lakierniczymi w dużych serwisach. - Celem takich szkoleń jest zapoznanie przedstawicieli kierownictwa serwisu z metodami optymalizacji procesu naprawy lakierniczej oraz sposobami osiągnięcia maksymalnej rentowności przy właściwym wykorzystaniu istniejących zasobów – dodaje S. Bugajski. - Innymi słowy, jak wygospodarować dodatkowy zysk bez ponoszenia nowych nakładów inwestycyjnych.
Sławomir Bugajski i Monika Wyszyńska, koordynator wsparcia sprzedaży w centrum szkoleniowym.
- Szkolimy nie tylko warsztatowców, ale również inne grupy klientów – mówi J. Chrząszcz. - Odrębną grupę szkoleń stanowią dedykowane szkolenia dla kadry kierowniczej stacji dealerskich oraz pracowników odpowiedzialnych za regionalne wsparcie serwisowe samochodowych firm importerskich. Takie szkolenia z natury rzeczy są dopasowywane indywidualnie pod kątem potrzeb danej grupy odbiorców. W naszym centrum przeprowadzamy kilka tego typu szkoleń w ciągu roku. AkzoNobel CR nie zapomina także o rzeczoznawcach samochodowych i przedstawicielach firm ubezpieczeniowych – dla nich także są przygotowane specjalne cykle szkoleń uwzględniające wszystkie, niezbędne z ich punktu widzenia, aspekty wykonywania napraw lakierniczych i stosowania właściwych technologii.
Nowoczesna, klimatyzowana sala szkoleniowa.
Nowoczesne centrum szkoleniowe
Nowe centrum firmy AkzoNobel CR znajduje się w Pruszkowie. Zlokalizowanie ośrodka szkoleniowego w centrum Polski sprawia, że z każdego miejscu w kraju można w miarę sprawie i szybko do niego dotrzeć. - W Pruszkowie mamy swój oddział na region Mazowsza i Podlasia, i to było jednym z kryteriów, aby centrum szkoleniowe zlokalizowane było właśnie tam. Mamy tam również swój magazyn regionalny i dział sprzedaży – powiedział J. Chrząszcz.
Pomoce dydaktyczne wykorzystywane przy zajęciach z dobarwiania kolorów.
Centrum wyposażone jest w dwie klimatyzowane sale, w których lakiernicy poznają teorię oraz wykonują zadania. Praca w nich zajmuje ok. 40-50 proc. całości szkolenia, reszta czasu przeznaczona jest na zajęcia praktyczne. Na szkoleniu przybywa z reguły osiem osób, ale w razie potrzeby istnieje możliwość ustawienia sali w taki sposób, aby mogło wziąć w nim udział nawet 16 osób
- Centrum jest wyposażone w nowoczesny sprzęt, m.in. stoły wentylowane, pełny system mieszalników, dwie kabiny lakiernicze – jedna duża przeznaczona do regularnych napraw, druga dedykowana do szkoleń z dobarwiania – wyjaśnia S. Bugajski. - Posiadamy również najnowszej generacji lampę UV, która jest wykorzystywana do przeprowadzania różnego rodzaju napraw. W centrum znajduje się również podręczny magazyn oraz wyodrębniona myjnia narzędzi. Zlokalizowane są dwie strefy przygotowawcze połączone ze sobą, dzięki czemu istnieje swoboda działania dla liczniejszych grup. W razie potrzeby można postawić tam większy pojazd lub kilka mniejszych, przy których można wykonywać poszczególne operacje w jednym czasie, nie przeszkadzając sobie wzajemnie. Centrum posiada własne zaplecze, np. pomieszczenie, w którym znajdują się lakierowanie elementy czy dodatkowy magazyn przeznaczony na środki ochrony osobistej. W ośrodku szkoleniowym jest możliwość przeprowadzenia dwóch szkoleń równocześnie.
Komentarze (0)