Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Samochód z instalacją gazową  w warunkach zimowych
Jak powszechnie wiadomo, po polskich drogach porusza się kilkadziesiąt milionów samochodów z instalacją gazową LPG. Są to samochody różnych marek, w różnym wieku, posiadające bardzo różne instalacje. Zbliża się sezon zimowy, w którym użytkownicy pojazdów dokonują dodatkowego przeglądu swojego samochodu, w celu przygotowania go na trudne warunki atmosferyczne. Utarło się powiedzenie, że zima nie sprzyja jeździe na gazie, warto jednak zadać sobie pytanie, czy tak jest w rzeczywistości?

W niniejszym artykule spróbuję rozwiać niektóre mity dotyczące działania samochodów z zamontowaną instalacją gazową zarówno w sezonie zimowym, jak i w pozostałych sezonach. Na temat LPG powstawały, powstają i będą powstawać przeróżne historie, jednak warto zadać sobie pytanie czy należy ufać powszechnym opiniom, czy jednak lepiej jest sprawdzić jak to wygląda w praktyce. Głównymi zarzutami kierowanymi przez użytkowników w stronę samochodów zasilanych LPG są: szarpanie, gaśnięcie, braki mocy podczas jazdy, zużywanie się jednostki napędowej czy zapach gazu wewnątrz pojazdu. Wysiłek oraz ciężka praca projektantów i fachowców oraz ogólny rozwój branży spowodowały zminimalizowanie takich przypadków. Nie oznacza to jednak, że takie sytuacje nie występują w ogóle. Pamiętać należy, że wszystkie te wady powstają wskutek błędnie dobranych elementów w instalacji gazowej lub wskutek złego i nieprofesjonalnego montażu instalacji LPG. Ważnym czynnikiem jest również fakt, że wielu właścicieli samochodów z zamontowaną instalacją gazową zapomina o okresowych przeglądach. W związku z tym, zużywają się wraz z upływem czasu gumowe elementy instalacji gazowych, takie jak przewody czy membrany do reduktorów.


Jak wiadomo, najtrudniejszym okresem dla samochodów są sezon zimowy oraz letni, czyli bardzo niskie i bardzo wysokie temperatury. Jest to swego rodzaju egzamin dla instalacji w pojazdach. Przygotowując się do sezonu zimowego, należy zwrócić szczególną uwagę na stan instalacji, czyli de facto pamiętać należy o wizycie w profesjonalnym serwisie. Niektórzy właściciele samochodów z instalacją LPG nagminnie jeżdżą pojazdami, w których ilość benzyny w baku jest minimalna, co w konsekwencji może prowadzić do awarii pojazdu na skutek uszkodzenia pompy paliwa. Niejednokrotnie za taką sytuację obwinia się instalację gazową, jednak wiadomo, że w nowych generacjach LPG benzyna jest ciągle w obiegu i podczas rozgrzewania samochodu niezbędne jest paliwo benzynowe. Gaz ma wyższą temperaturę spalania, dlatego też warto pamiętać o przystosowaniu takich elementów jak świece czy olej silnikowy do zasilania gazowego oraz regularnym kontrolowaniu tych elementów zgodnie z przebiegiem określonym przez producenta instalacji gazowych. Ważnym elementem jest także miejsce tankowania gazu. Jakość paliwa bywa różna, dlatego warto tankować na renomowanych stacjach benzynowych.

Zbliża się sezon zimowy, przed którym zalecane jest skontrolowanie instalacji gazowej, aby zapewnić prawidłową pracę silnika i bezproblemową jazdę. Jeśli chodzi o ujemne temperatury, dla instalacji gazowych nie jest to problem. Dobra instalacja zamontowana w samochodzie, podlegająca cyklicznym kontrolom w profesjonalnych warsztatach, nie stwarza nawet najmniejszych problemów w użytkowaniu, również w trudnych warunkach atmosferycznych. Dodatkowo, na rynku samochodowych instalacji gazowych pojawia się coraz więcej elementów montażowych, jak również nowoczesne oprogramowania central sterujących pracą na paliwie alternatywnym, które ułatwiają pracę silnika zasilanego LPG przy niskich temperaturach, jak np. podgrzewacz do listwy wtryskowej, który jest bardzo ważnym elementem, mającym na celu poprawienie rozruchu i jazdy w niskich temperaturach.

Nowoczesne sterowniki wyposażone są w zaawansowane funkcje, które świetnie radzą sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi. Przykładem mogą być nowoczesne centrale sterujące Zenit lub Compact. Oprogramowanie do tych sterowników zostało wyposażone w szereg funkcji pomocnych podczas rozruchu i przejściu na gaz w trudnych warunkach temperaturowych. Możemy zaliczyć do nich takie opcje, jak: rozgrzewanie wtryskiwaczy czy przetryskiwanie, gdzie wraz z dawką paliwa pojazd otrzymuje również pojedyncze dawki gazu. Standardową już funkcją pomagającą w bezproblemowym przełączaniu paliwo-gaz jest opcja sekwencyjnego przełączania, które w oprogramowaniu Compact Setup, jak i w Zenit JZ-2009 jest bardzo obszerna.

Znając stare przysłowie „przezorny zawsze ubezpieczony” , warto przed sezonem zimowym sprawdzić następujące elementy samochodowej instalacji gzowej:
- wtryskiwacze gazowe (w zależności od przebiegu pojazdu)
- stan reduktora (w razie problemów należy wymienić membrany gumowe)
- stan wszelkich przewodów gumowych, które wraz z upływem czasu parcieją
- należy również pamiętać o okresowej wymianie filtrów, co jest bardzo ważną czynnością, jeśli chcemy cieszyć się bezproblemową pracą silnika.

Reasumując, trudne warunki atmosferyczne nie są problemem dla samochodu z zamontowaną instalacją gazową, pod warunkiem, że właściciel auta dokonuje cyklicznych przeglądów w profesjonalnym zakładzie. Technika w dziedzinie systemów LPG poszła tak do przodu, że producenci wyeliminowali wszystkie problemy dla użytkowników pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe. Jakość oferowanych instalacji jest na najwyższym poziomie, instalacje montowane są w nowych samochodach, a to wszystko wpływa na fakt, że co roku liczba pojazdów zasilanych gazem wzrasta.

Łukasz Brzezowski Specjalista ds. technicznych Auto-Gaz Centrum

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony