Auto po podtopieniu oznacza zazwyczaj szereg problemów z mechaniką, elektryką i elektroniką
Co jakiś czas na rynek trafiają samochody po powodziach, zarówno tych w Polsce, jak i ostatnio m.in. na terenie Niemiec. To z tego kraju nadal importowanych jest najwięcej pojazdów – jak podaje Instytut Samar, tylko od początku tego roku sprowadzono do Polski 372 tys. takich. Z pewnością są wśród nich i takie, które dotknął kataklizm. Choć z zewnątrz mogą wyglądać dobrze, to w środku kryją wiele usterek, których usunięcie będzie słono kosztować.
Kupno używanego samochodu z zasady nie jest proste. Problemy zaczynają się piętrzyć, gdy trafiamy na egzemplarz, który był podtopiony, ponieważ samo jego wyczyszczenie i osuszenie zazwyczaj niewiele daje. Po takiej „przygodzie” auto ma szereg problemów z mechaniką, elektryką i elektroniką, którą jest wręcz nafaszerowane.
Pierwsze oględziny
W idealnej sytuacji powinniśmy znać pełną historię samochodu, który chcemy kupić, łącznie z informacją, że podczas powodzi został zalany. Niestety rzeczywistość wygląda inaczej, w związku z czym musimy radzić sobie sami. W pierwszej kolejności podczas weryfikacji stanu auta powinniśmy zwrócić uwagę na stan karoserii, używając miernika grubości lakieru, i przy tej okazji szukać ognisk korozji. Konieczne jest sprawdzenie stanu felg i tarcz hamulcowych, gdyż to te elementy najszybciej rdzewieją. Znacznie więcej śladów znajdziemy wewnątrz samochodu, który był zalany. Tu należy zacząć od przyjrzenia się tapicerce i fotelom – w samochodach, w których nie zostały one wymienione, wyczuwalny jest nieprzyjemny, specyficzny zapach. Kolejnymi punktami są reflektory, lampy i kierunkowskazy. Jeśli są zaparowane, powinno to być kolejnym sygnałem do gruntowniejszego sprawdzenia pojazdu. W ramach powierzchownych oględzin warto zajrzeć także pod uszczelki drzwi, pod którymi nie powinny znajdować się zabrudzenia i piasek.
Delikatna elektronika
Do kolejnych czynności weryfikacyjnych, które możemy samodzielnie wykonać, należy sprawdzenie kostek elektrycznych. Po rozłączeniu łatwo stwierdzić, czy na ich stykach są ślady korozji lub zaśniedzenia w postaci białego nalotu.
– W większości przypadków po kontakcie z wodą elektronika samochodu przestaje spełniać swoje funkcje, co może objawiać się sygnałami na desce rozdzielczej w postaci alertów np. o niedziałającym immobilizerze, usterkach poduszek powietrznych, uszkodzeniu silnika lub błędach w działaniu innych modułów elektronicznych. Takie objawy to niemalże pewność, że badany samochód został zalany podczas powodzi. Podzespoły elektroniczne i wiązki elektryczne powinny być po takim incydencie wymienione na nowe – mówi Wojciech Śliz z Auto Raport DEKRA.
Silnik i osprzęt
Stan silnika i osprzętu w pojeździe możemy zweryfikować już na postoju. Gdy stwierdzimy problemy z jego uruchomieniem i nierówną pracą, wówczas jazda próbna będzie jedynie potwierdzeniem naszych „powodziowych” przypuszczeń. Możemy również założyć, że samochody wyposażone w turbosprężarkę w przypadku zassania przez nią wody będą miały ją uszkodzoną, a taka wymiana generuje poważne wydatki.
– Zakładając scenariusz, że zalaniu uległ również silnik, musimy się liczyć z kosztownym demontażem, osuszeniem i ponownym zamontowaniem. W trakcie tej operacji sprawdzane są sprzęgło, skrzynia biegów i liczne łożyska. To wszystko rodzi podstawowe pytanie: czy zakup takiego samochodu jest dla nas opłacalny i czy akceptujemy ryzyko możliwej korozji w elementach i podzespołach, które narażone były na działanie brudnej, często bardzo zanieczyszczonej wody – dodaje Wojciech Śliz.
Naprawa zalanego podczas powodzi samochodu w zależności od jego marki, zaawansowania technologicznego, dostępności części zamiennych nowych lub używanych to niestety zawsze ogromny koszt, sięgający nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Popowodziowe okazje
Na rynku trafiają się też samochody, które nie uległy całkowitemu zalaniu, a jedynie podtopieniu. Taki egzemplarz może być prawdziwą okazją zakupową, bo jego potencjalne naprawy nie zawsze muszą być skomplikowane. Aby tak faktycznie było, musimy mieć pewność co do stanu technicznego pojazdu. Trudno jednak będzie nam dokonać oceny samemu, bez odpowiedniej fachowej wiedzy i oprzyrządowania.
Pułapek podczas kupna używanego auta jest bardzo wiele, dlatego najrozsądniej postępują ci korzystający z pomocy rzeczoznawcy samochodowego, który wnikliwie sprawdzi pojazd, dzięki jego opinii będziemy pewni, czy decyzja o zakupie auta jest dobra, czy też wręcz przeciwnie.
Komentarze (1)