sprzęgło LuK
Technologiczny debiut
Związku z tendencją zwiększania momentu obrotowego w silnikach, producenci samochodów, jak i dostawcy stale zmuszani są do wprowadzania coraz bardzie efektywniejszych sposobów przenoszenia mocy przez sprzęgła, przy zachowaniu równie niskiej siły działania sprzęgła. Konwencjonalne sprzęgło jednotarczowe do pracy na sucho niejednokrotnie okazywało się niewystarczające, zwłaszcza, gdy zwiększające się prędkości obrotowe silników ustawiły ograniczenie wymiarowe dla sprzęgieł z powodu niewystarczającej wytrzymałości tarcz. Zadanie stanowi wyzwanie: Zaprojektować sprzęgło umożliwiające przenoszenie wyższych momentów obrotowych przy zachowaniu takich samych wymiarów sprzęgła.
Dwutarczowe sprzęgła LuK wyposażone są w sprawdzone rozwiązania techniczne układu samonastawnego.
Odpowiedzią LuK-a na to zadanie jest nowe innowacyjne samonastawne sprzęgło dwutarczowe. Główne zasady techniczne są bardzo proste: Przez zwiększenie liczby płytek ciernych we wnętrzu obudowy wielopłytkowego sprzęgła możliwe jest przenoszenie wysokich momentów obrotowych przy znacznym zredukowaniu siły wciśnięcia pedału sprzęgła. W porównaniu do sprzęgieł jednotarczowych, siły działające w sprzęgle dwutarczowym zostały zredukowane o 40 proc. przy takim samym poziomie momentu obrotowego. Dodatkowo, sprzęgło dwutarczowe ma lepszą pojemność cieplną, co umożliwiło zredukowanie średnicy sprzęgła. Jest tylko jedna niekorzyść tego rozwiązania. W zależności od zastosowania, wymagana jest nieznacznie większa przestrzeń instalacyjna w kierunku osiowym – w końcu gdzieś trzeba zainstalować drugą tarczę sprzęgła. Wszystkie sprzęgła dwutarczowe LuK wyposażone są w sprawdzoną technologię SAC. Technologia ta zapewnia kierowcy jedną zasadniczą korzyść: Siła wciśnięcia pedału sprzęgła pozostaje stała przez cały okres użytkowania układu. Wysoko wydajne sprzęgła dwutarczowe są przygotowane do produkcji masowej. Kierowca zmieniający bieg w nowym BMW M5 włącza sprzęgło ze sztywnymi tarczami i wewnętrznie wentylowaną płytę dociskową pomagającą redukować obciążenia cieplne sprzęgła. Dane techniczne nie są mniej spektakularne od tych zazwyczaj podawanych w dziedzinie wyścigów samochodowych. Dla przykładu, BMW osiągnęło moc 373kW / 507hp i maksymalny moment obrotowy 520 Nm – co umożliwia przekroczenie prędkości obrotowej silnika 8000 obr./min. Przy takim postępie firma LuK wyprodukowała sprzęgła dwutarczowe zintegrowane z tłumikiem drgań skrętnych. Przy zastosowaniu sprzęgła dwutarczowego, LuK stale wprowadza nowe rozwiązania odnośnie ręcznych skrzyń biegów do pracy przy szerokim zakresie obciążenia momentem obrotowym dochodzącym nawet do 500 Nm, oferując przy tym komfortowe doznania podczas jazdy samochodem.
Komentarze (0)