Po nawiązaniu komunikacji z centralką SBC na desce wskaźników wyświetla się komunikat: „Uszkodzenie hamulca – zatrzymaj pojazd”.
Pamiętaj!
- Przed wykonaniem aktywacji bądź regulacji należy sprawdzić stan naładowania akumulatora 12,5 V. Wskazane jest naładowanie akumulatora przed przystąpieniem do aktywacji bądź regulacji.
- Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie wywierać ciśnienia na hamulce podczas obsługi zacisków hamulcowych. Aby zapobiec nagłemu zamknięciu klocków hamulcowych, konieczne jest zablokowanie pompy hamulcowej. Co więcej, w zbiorniku rośnie poziom płynu hamulcowego, powodując ryzyko wypływu.
Automatyczny wzrost ciśnienia może pojawić się podczas:
- otwarcia drzwi,
- aktywacji zamka centralnego,
- naciśnięcia na pedał hamulca.
Aby zapobiec wzrostowi ciśnienia w systemie SBC podczas naprawy, należy za pomocą testera diagnostycznego uruchomić procedurę "dezaktywacja systemu SBC", która jest dostępna z menu/opcji "REGULACJE".
W razie pojawienia się problemów podczas wykonywania procedury należy sprawdzić zamocowanie i położenie przetwornika liczby obrotów. 1 – przewód przetwornika liczby obrotów, 2 – przewód hydrauliczny zacisku hamulca.
Parametry
Lista parametrów (patrz tabela) jest dostępna, gdy SBC pracuje i nie jest aktywny, a pojazd jest nieruchomy. Uwaga: zamieszczone wartości odnoszą się do samochodu Mercedes SL (230) i należy traktować je jako przykładowe. Parametry systemu SBC odczytane z pojazdu mogą różnić się w zależności od stanu bieżącego pojazdu.
Parametr „ciśnienie akumulacji” w warunkach idealnych wynosi 133 bary, ale jego wartość maleje wraz ze starzeniem się instalacji. Podczas normalnej pracy ciśnienie wzrasta, ale nie może przekroczyć wartości 160 barów.
Stany pracy 0/1
Wyświetlany jest tylko jeden status: „włącznik światła hamulca”, który jest pomocny podczas oceny pracy włącznika przy pedale hamulca.
Aktywacje – możliwe do wykonania
- Sprawdź, czy złącza przewodów hydraulicznych nie są zamienione – po rozpoczęciu aktywacji tester wykonuje test wartości ciśnienia oraz ich odczyt z systemu. Następnie umożliwia aktywację każdego zacisku hamulcowego z osobna na każdym kole, pozwalając na weryfikację pracy.
- Akumulator ciśnienia, wstępna kontrola ciśnienia – funkcja musi być wykonywana co najmniej 6 minut. Umożliwia weryfikację utrzymania prawidłowego ciśnienia wstępnego. Poprawna wartość wynosi około 95 barów. Dużo niższe ciśnienie wykrywane jest przez tester jako błąd.
- Kontrola ciśnienia w systemie hamulcowym – umożliwia weryfikację szczelności całego systemu: w pompie hydraulicznej i w zaciskach hamulców. Wykryte nieszczelności muszą być potwierdzone przez oględziny systemu.
- Wymiana płynu w układzie hamulcowym – funkcja umożliwia odessanie płynu hamulcowego i jednocześnie jego wymianę na nowy.
- Odpowietrzanie układu hamulcowego.
Regulacje – możliwe do wykonania
- Wyłączenie systemu SBC.
- Włączenie systemu SBC.
- Wartość przetwornika obrotów.
Wyłączenie systemu SBC – regulacja uniemożliwia pracę SBC i co za tym idzie wzrost ciśnienia w systemie podczas naprawy. Regulacja musi być wykonana przed przeprowadzeniem poniższych interwencji:
- otwarcie lub wymiana co najmniej jednego przewodu hamulcowego,
- otwarcie lub wymiana co najmniej jednego giętkiego przewodu hamulcowego,
- demontaż i montaż szczęk hamulca ręcznego,
- demontaż i montaż klocków hamulcowych,
- wymiana tarcz hamulcowych,
- wymiana akumulatora ciśnieniowego systemu hamulcowego,
- wymiana zacisków hamulcowych,
- wymiana jednostki drogi hamowania,
- wymiana jednostki hydraulicznej.
Na stronie regulacji, poprzez wybór jednej z powyższych regulacji, uzyskujemy wyjaśnienie ciągu operacji do wykonania w celu przeprowadzenia procedur serwisowych.
Schemat elektryczny SBC
Legenda
Po dokonaniu regulacji
- System hamulcowy nie jest pod ciśnieniem, można zatem zdemontować klocki hamulcowe.
- Rozruch pompy hydraulicznej jest zablokowany.
- System SBC jest cały czas nieaktywny nawet po wyłączeniu i ponownym włączeniu zapłonu.
- System SBC musi być reaktywowany poprzez wykonanie regulacji „włączenie systemu SBC”.
Włączenie systemu SBC – operacja umożliwia ponowne włączenie systemu. Należy ją wykonać zawsze po wyłączeniu systemu SBC. Regulację należy wykonać z fotela kierowcy. Na tym etapie tester wyświetla wartości ciśnienia w układzie hamulcowym i wymaga, aby operator nacisnął pedał hamulca, uzyskując ciśnienie ponad 50 barów.
Wartość przetwornika obrotów – podczas wykonywania tej regulacji kierunek obrotów przetwornika liczby obrotów każdego z czterech kół zostaje wykasowany z pamięci sterownika i uruchomiony zostaje na nowo automatyczny odczyt wartości. Funkcja wymaga wykonania jazdy próbnej z prędkością co najmniej 15 km/h z utrzymaniem jazdy na wprost, następnie należy lekko nacisnąć na hamulec i zatrzymać pojazd. Ostrzeżenie – podczas tej fazy siła hamowania jest zredukowana. Regulacja jest konieczna, gdy centralka SBC lub przetwornik liczby obrotów są wymieniane lub gdy w przetworniku pojawia się błąd albo wyświetla się błąd C2134. W razie pojawienia się problemów podczas wykonywania procedury należy sprawdzić zamocowanie i położenie przetwornika liczby obrotów.
TEXA
Komentarze (0)