Diagnostyka

ponad rok temu  19.01.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

SBC – Sensotronic Brake System

System SBC spełnia funkcje ABS i z tego powodu używa tych samych komponentów do sterowania hamowaniem. Urządzenie sterujące SBC jest bezpośrednio zainstalowane na urządzeniu elektryczno-hydraulicznym.

Komponenty systemu SBC – urządzenie sterujące zintegrowane jest z pompą i łączy funkcje ABS

System SBC można przedstawić za pomocą powyższego schematu.

1 Napięcie zacisk 30.
2 Napięcie zacisk 87.
3 Masa zacisk 31.
4 Przedni lewy przetwornik prędkości obr.
5 Przedni prawy przetwornik prędkości obr.
6 Tylny lewy przetwornik prędkości obr.
7 Tylny prawy przetwornik prędkości obr.
8 Włącznik świateł stop.
9 Przetwornik pozycji pedału hamulca 10.
10 Złącze diagnostyczne.
11 Urządzenie sterujące SAM z modułem bezpieczników i przekaźnik tylnej komory.
12 ESP/PML oraz urządzenie sterujące BAS.
13 Urządzenie sterujące SAM z modułem bezpieczników i przekaźnik strony kierowcy.
14 Urządzenie sterujące SAM, przód strona pasażera.
15 Zespół elektrohydrauliczny SBC.
BAS – system wspomagania hamowania (Brake Assistant System), system znany również jako BDC – sterowanie dynamiczne hamulcem (Brake Dynamic Control).
SAM – moduł bezpieczników i przekaźników. Pojazd ma trzy moduły SAM. Jeden z przodu, obok sterownika wtrysku. Drugi w przedziale pasażera, za podnóżkiem. Trzeci w bagażniku obok zmieniarki CD/DVD.
ESP – moduł sterujący stabilnością zazwyczaj mieści się w grodzi pomiędzy komorą silnika a przedziałem pasażera. Łączy funkcje PML sterowania parametrycznego.


Zadania wykonywane przez urządzenie sterujące SBC
- Wykrywanie, kiedy kierowca naciska na hamulce poprzez przetwornik pedału hamulca i czujnik ciśnienia.
- Dostarczanie ESP informacji dotyczących intensywności zamierzonego hamowania oraz ciśnienia hamulców na każdym kole, jak również prędkości (poprzez CAN).
- Wykonywanie wszystkich funkcji regulacji podczas zwykłego hamowania.
- Wykonywanie wszystkich funkcji regulacji ciśnienia, aby sterować ABS, ASR, ESP oraz BAS.
- Transmitowanie sygnału świateł stopu do urządzenia sterującego SAM (detekcja sygnału i modułu aktywacji) za pomocą modułu bezpiecznika i przekaźnika tylnego przedziału w celu bezpośredniej aktywacji świateł stopu i za pomocą magistrali CAN poprzez urządzenia sterujące ESP, PML i BAS lub ESP.

System SBC aktywowany jest, gdy:
- podłączony jest zacisk 15,
- włącznik świateł hamowania jest aktywny,
- aktywna jest dźwignia blokująca hamulec parkowania,
- otwarte są drzwi przednie lewe/prawe,
- pojazd jest otwierany za pomocą pilota.

OSTRZEŻENIE: wszystkie te operacje dotyczą wzrostu ciśnienia systemu oraz zbliżających się klocków oraz płytek hamulcowych.

Po aktywacji sterownik SBC wykonuje autotest. Sprawdzane jest ciśnienie akumulatora i w razie konieczności wykonywana jest regulacja. Co więcej, sprawdzane są również czujniki ciśnienia oraz zawory regulacyjne. Ten sam test jest wykonywany na bieżąco podczas jazdy. Podczas fazy samokontroli w układzie hamulcowym wytwarzane jest ciśnienie.

Działanie SBC
Gdy kierowca wciska pedał hamulca, informacja ta jest transmitowana elektronicznie do urządzenia sterującego SBC za pomocą czujnika położenia pedału hamulca. Wartości ciśnienia hamowania obliczone przez urządzenia sterujące ESP, PML oraz BAS są przypisywane osobno do każdego hamulca koła za pomocą urządzenia hydraulicznego SBC. Wymagana energia hydrauliczna pochodzi z akumulatora wysokiego ciśnienia zasilanego przez pompę wysokiego ciśnienia.
Urządzenia sterujące ESP oraz BAS znajdują się w pozycji priorytetowej w odniesieniu do SBC. Dwa urządzenia sterujące są wzajemnie połączone za pomocą magistrali danych CAN. Urządzenie sterujące SBC do urządzeń sterujących ESP/PML oraz BAS transmituje dane dotyczące zamiarów kierowcy odnośnie hamowania i wartości ciśnienia w systemie. Urządzenie sterujące ESP/PML oraz BAS wyliczają wymagane oszacowane wartości ciśnienia.
W przypadku sytuacji zagrożenia przeciętny kierowca nie przyciska zwykle pedału hamulca z wystarczającą siłą. W konsekwencji nie jest możliwe wkroczenie w zakres roboczy ABS. Wynikiem tego jest dłuższa droga hamowania. Z tego powodu, jeśli w razie niebezpieczeństwa kierowca szybko wciśnie pedał hamulca, ale z niewystarczającą siłą, system wykrywa intencję kierowcy i interweniuje, dostarczając maksimum ciśnienia do systemu hamulcowego.
Informacja o usterce SBC przekazywana jest kierowcy za pomocą komunikatu wyświetlonego na wskaźnikach: „STOP” oraz „Uszkodzenie hamulca – zatrzymaj samochód”. Ten sam komunikat wyświetla się po nawiązaniu komunikacji z urządzeniem sterującym poprzez tester diagnostyczny.

Diagnostyka SBC
Do diagnozowania systemu SBC niezbędny jest tester diagnostyczny, za pomocą którego możliwe jest wykonywanie niżej wymienionych operacji serwisowych.
- Montaż i demontaż klocków hamulcowych.
- Wymiana zacisków hamulcowych.
- Wymiana tarcz hamulcowych.
- Wymiana akumulatora ciśnieniowego systemu hamulcowego.
- Wymiana komponentów urządzeń hydraulicznych włącznie z centralką SBC.
- Wymiana jednostki drogi hamowania.
- Wymiana jednego lub wielu przetworników obrotów koła.

Po nawiązaniu komunikacji z centralką SBC na desce wskaźników wyświetla się komunikat: „Uszkodzenie hamulca – zatrzymaj pojazd”.

Pamiętaj!
- Przed wykonaniem aktywacji bądź regulacji należy sprawdzić stan naładowania akumulatora 12,5 V. Wskazane jest naładowanie akumulatora przed przystąpieniem do aktywacji bądź regulacji.
- Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie wywierać ciśnienia na hamulce podczas obsługi zacisków hamulcowych. Aby zapobiec nagłemu zamknięciu klocków hamulcowych, konieczne jest zablokowanie pompy hamulcowej. Co więcej, w zbiorniku rośnie poziom płynu hamulcowego, powodując ryzyko wypływu.

Automatyczny wzrost ciśnienia może pojawić się podczas:
- otwarcia drzwi,
- aktywacji zamka centralnego,
- naciśnięcia na pedał hamulca.

Aby zapobiec wzrostowi ciśnienia w systemie SBC podczas naprawy, należy za pomocą testera diagnostycznego uruchomić procedurę "dezaktywacja systemu SBC", która jest dostępna z menu/opcji "REGULACJE".

Parametry
Lista parametrów (patrz tabela) jest dostępna, gdy SBC pracuje i nie jest aktywny, a pojazd jest nieruchomy. Uwaga: zamieszczone wartości odnoszą się do samochodu Mercedes SL (230) i należy traktować je jako przykładowe. Parametry systemu SBC odczytane z pojazdu mogą różnić się w zależności od stanu bieżącego pojazdu.
Parametr „ciśnienie akumulacji” w warunkach idealnych wynosi 133 bary, ale jego wartość maleje wraz ze starzeniem się instalacji. Podczas normalnej pracy ciśnienie wzrasta, ale nie może przekroczyć wartości 160 barów.

Stany pracy 0/1
Wyświetlany jest tylko jeden status: „włącznik światła hamulca”, który jest pomocny podczas oceny pracy włącznika przy pedale hamulca.

Aktywacje – możliwe do wykonania
- Sprawdź, czy złącza przewodów hydraulicznych nie są zamienione – po rozpoczęciu aktywacji tester wykonuje test wartości ciśnienia oraz ich odczyt z systemu. Następnie umożliwia aktywację każdego zacisku hamulcowego z osobna na każdym kole, pozwalając na weryfikację pracy.
- Akumulator ciśnienia, wstępna kontrola ciśnienia – funkcja musi być wykonywana co najmniej 6 minut. Umożliwia weryfikację utrzymania prawidłowego ciśnienia wstępnego. Poprawna wartość wynosi około 95 barów. Dużo niższe ciśnienie wykrywane jest przez tester jako błąd.
- Kontrola ciśnienia w systemie hamulcowym – umożliwia weryfikację szczelności całego systemu: w pompie hydraulicznej i w zaciskach hamulców. Wykryte nieszczelności muszą być potwierdzone przez oględziny systemu.
- Wymiana płynu w układzie hamulcowym – funkcja umożliwia odessanie płynu hamulcowego i jednocześnie jego wymianę na nowy.
- Odpowietrzanie układu hamulcowego.


Regulacje – możliwe do wykonania
- Wyłączenie systemu SBC.
- Włączenie systemu SBC.
- Wartość przetwornika obrotów.

Wyłączenie systemu SBC – regulacja uniemożliwia pracę SBC i co za tym idzie wzrost ciśnienia w systemie podczas naprawy. Regulacja musi być wykonana przed przeprowadzeniem poniższych interwencji:
- otwarcie lub wymiana co najmniej jednego przewodu hamulcowego,
- otwarcie lub wymiana co najmniej jednego giętkiego przewodu hamulcowego,
- demontaż i montaż szczęk hamulca ręcznego,
- demontaż i montaż klocków hamulcowych,
- wymiana tarcz hamulcowych,
- wymiana akumulatora ciśnieniowego systemu hamulcowego,
- wymiana zacisków hamulcowych,
- wymiana jednostki drogi hamowania,
- wymiana jednostki hydraulicznej.

Na stronie regulacji, poprzez wybór jednej z powyższych regulacji, uzyskujemy wyjaśnienie ciągu operacji do wykonania w celu przeprowadzenia procedur serwisowych.

Po dokonaniu regulacji
- System hamulcowy nie jest pod ciśnieniem, można zatem zdemontować klocki hamulcowe.
- Rozruch pompy hydraulicznej jest zablokowany.
- System SBC jest cały czas nieaktywny nawet po wyłączeniu i ponownym włączeniu zapłonu.
- System SBC musi być reaktywowany poprzez wykonanie regulacji „włączenie systemu SBC”.

Włączenie systemu SBC – operacja umożliwia ponowne włączenie systemu. Należy ją wykonać zawsze po wyłączeniu systemu SBC. Regulację należy wykonać z fotela kierowcy. Na tym etapie tester wyświetla wartości ciśnienia w układzie hamulcowym i wymaga, aby operator nacisnął pedał hamulca, uzyskując ciśnienie ponad 50 barów.

Wartość przetwornika obrotów – podczas wykonywania tej regulacji kierunek obrotów przetwornika liczby obrotów każdego z czterech kół zostaje wykasowany z pamięci sterownika i uruchomiony zostaje na nowo automatyczny odczyt wartości. Funkcja wymaga wykonania jazdy próbnej z prędkością co najmniej 15 km/h z utrzymaniem jazdy na wprost, następnie należy lekko nacisnąć na hamulec i zatrzymać pojazd. Ostrzeżenie – podczas tej fazy siła hamowania jest zredukowana. Regulacja jest konieczna, gdy centralka SBC lub przetwornik liczby obrotów są wymieniane lub gdy w przetworniku pojawia się błąd albo wyświetla się błąd C2134. W razie pojawienia się problemów podczas wykonywania procedury należy sprawdzić zamocowanie i położenie przetwornika liczby obrotów.

TEXA

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony