Lakiernictwo i blacharstwo

8 godzin temu  10.10.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Serwis blacharsko-lakierniczy w aktualnej rzeczywistości. Jak zarządzać, by mieć sukces?

Witold Horowski, Filip Nowakowski. NOVOL. Fot. Piotr Łukaszewicz

Prowadzisz serwis blacharsko-lakierniczy? Zastanawiasz się, jaką kwotę na fakturach masz obecnie zamrożoną w oczekiwaniu na płatność? Obawiasz się o kadry? Takie pytanie spędzają sen z powiek każdemu właścicielowi. Zorganizowana przez NOVOL konferencja SPECTRALIZM to zbiór cennych porad, wskazówek i analiz w tym temacie. Eksperci udowodnili, że dziś rozwój serwisu blacharsko-lakierniczego to nie tylko kwestia nowych technologii, ale przede wszystkim walka o każdy grosz – czy to w sporze z ubezpieczycielem, czy w starciu z narastającym kryzysem braku rąk do pracy. W Pałacu Mierzęcin dyskutowano o największych zagrożeniach finansowych: od trudnych rozliczeń z ubezpieczycielami po niestabilną gospodarkę.

Ekonomiczny wstrząs: Marek Zuber ostrzega przed kosztami i deficytem

Nawet najmniejszy serwis blacharski funkcjonuje w określonych warunkach, a te są dziś dalekie od optymizmu. Ekonomista Marek Zuber, który otworzył konferencję, rzucił światło na zewnętrzne czynniki ryzyka finansowego. Wskazał on na dwa główne obszary, które będą drenować budżety warsztatów: koszty operacyjne i podatki.

Zuber zalecał właścicielom, by natychmiast szukali tańszych rozwiązań dla kosztów energii, na przykład poprzez brokerów. Jednocześnie jasno ostrzegł przed rosnącymi obciążeniami:

Trzeba przygotować się na to, że państwo będzie chciało nam jeszcze trochę zabrać. Trzeba pamiętać, że Polska ma dziś ogromne wyzwania inwestycyjne — chociażby w obronności i energetyce — a sytuacja budżetu nie jest łatwa. Mamy potężny deficyt. Ciąć wydatków nie bardzo można, więc rząd zapewne będzie szukał pieniędzy, gdzie się da.

Brak rąk do pracy = utrata kontraktów

Do tego dochodzi problem, który jest realnym zagrożeniem dla ciągłości finansowej serwisów – brak pracowników.

To jest dziś podstawowa sprawa, dlatego trzeba otwierać się na imigrantów. To będzie konieczne, jeśli nie chcemy, żeby Polska zatrzymała się w rozwoju. Potrzebujemy rozwiązań strategicznych — trzeba określić, skąd tych ludzi brać: z Azji, z Ameryki Południowej, a może z innych regionów. Trzeba też ustalić zasady: czy bardziej stawiamy na asymilację, czy raczej na kontrakty roczne lub dwuletnie. To wszystko niestety jest dziś zakładnikiem wojny politycznej w Polsce. A im dalej w las, tym bardziej potrzebne będą konkretne decyzje, bo to nie jest kwestia dekad, tylko kilku lat.

Zatory Płatnicze i 4 filary płynności finansowej

Wojciech Ławniczak, strateg i projektant usług, przeszedł do wewnętrznych problemów, które mają bezpośrednie przełożenie na płynność finansową warsztatu. Przekonywał, że „pilnowanie” pieniędzy jest jednym z głównych filarów powodzenia i sugerował radykalne kroki: być może warto zrezygnować z oferowania usług firmom, które mają problemy z terminowością wypłat? Może nie z każdym ubezpieczycielem warto współpracować?

Oto kluczowe filary Ławniczaka w kontekście finansowej stabilności:

  1. Pilnowanie pieniędzy: ograniczenie ryzyka zatorów.

  2. Obsługa klienta: lepsza komunikacja minimalizuje spory, przyspiesza akceptację kosztorysów, zachęca klientów do wieloletniej współpracy

  3. Zarządzanie zespołem (ławka rezerwowych): Mądre zatrudnianie i docenianie pracowników zapobiega rotacji, która generuje ogromne koszty ukryte.

  4. Wsparcie technologiczne (AI): Sztuczna inteligencja może być wykorzystana do analizy dokumentów i przyspieszenia komunikacji – czyli do szybszego rozliczenia szkód oraz lepszych relacji z klientem.

Ławniczak jasno wskazał, jak motywować zespół, aby wspierał finansową stabilność serwisu:

- Proponuję trzy rozwiązania, które sprawdzają się w innych biznesach. Po pierwsze, nie możemy dopuszczać do odpływu pracowników, musimy też zatrudniać młodych ludzi, co jest oczywiście trudne. Jak to osiągnąć? Trzeba doceniać pracowników. Pieniądze są oczywiście ważne, ale także publiczne pochwalenie pracownika przed zespołem czy klientem jest bardzo istotne. Premia związana z wyjątkową obsługą klienta również może zadziałać bardzo dobrze.

Broń w sporze: prawidłowa dokumentacja przeciw zaniżaniu stawek

Wróćmy do najbardziej bolesnego tematu dla każdego serwisu B-L: likwidacji szkód komunikacyjnych i rażącego zaniżania stawek roboczogodziny. Tomasz Tomczyk, dyrektor pionu szkoleń NOVOL, podaje:

- Problemy z rozliczaniem szkód mają wszyscy, ale tylko 30% warsztatów walczy z ubezpieczycielem w sądzie.

To oznacza, że 70% serwisów godzi się na utratę rentowności. Kluczem do walki – niezależnie, czy jest to spór sądowy, czy standardowe rozliczenie – jest prawidłowo prowadzona dokumentacja.

Prawnik Justyna Radek z PIM, podsumowała, dlaczego serwisy przegrywają, ostatencznie lub chociażby pozwalając ubezpieczycielom na opóźnianie wypłat. Niezwykle istotna jest prawidłowo prowadzona dokumentacja:

- Z mojego doświadczenia wynika, że najbardziej popularnymi błędami są te związane z brakiem niezbędnych pism, brakiem podpisów, jak również brakiem stosowania odpowiednich procedur podczas ich wypełniania. Najczęściej są to błahe problemy, które wynikają z pośpiechu, jak również nieuwagi pracowników. Ta współpraca z ubezpieczycielami jest bardzo trudna, bowiem dwie strony, które powinny ze sobą współpracować, ze sobą rywalizują, zwracając uwagę na błahe czasem błędy, starają się opóźnić proces wypłaty odszkodowania bądź całkowicie ograniczyć swoją odpowiedzialność.

Samochody chińskie: gotowość na nowe źródło przychodu

Gdy walka o pieniądze jest tak ostra, warsztat musi szukać nowych źródeł przychodu. Rosnąca ekspansja samochodów chińskich to szansa, ale też wyzwanie. Rafał Kosiński z Europejskiego Stowarzyszenia Azjatyskiej Motoryzacji uspokajał obawy co do obsługi aut, które są często zaawansowane technologicznie i jednocześnie tańsze od europejskiej konkurencji. Wbrew powszechnym opiniom, nie ma problemu z dostępnością części:

- Jeśli chodzi o dostępność części, poważni importerzy marek azjatyckich — ci, którzy mają bezpośrednie przedstawicielstwa w Polsce oparte o kapitał chiński — zaczęli od budowy struktur after sales, czyli od tworzenia magazynów i zapewnienia dostępności części. [...] Przykładowo, OMODA Polska ma magazyn centralny, bardzo dobrze zorganizowany system logistyczny i zespół ludzi z doświadczeniem w markach europejskich, również premium."

Kluczem jest to, że dokumentacja techniczna do napraw jest w Europie regulowana prawnie i dostęp do niej jest gwarantowany. Opanowanie serwisowania tych marek to realna ścieżka do dywersyfikacji przychodów.

SPECTRAL: Technologia lakiernicza oszczędzająca pieniądze

Na koniec, również technologia lakiernicza może być narzędziem w walce o rentowność. Pakiety produktowe linii SPECTRAL promowane przez NOVOL miały jasny cel: oszczędność czasu, energii i kosztów.

Wyróżniono między innymi Energy Saving: technologie obniżające zużycie energii czy Easy Job: upraszczanie procesów, co skraca czas naprawy i ułatwia wdrożenie nowych, mniej doświadczonych pracowników.

Wnioski

  • Weryfikuj partnerów z problemami w płatnościach
  • Uporządkuj dokumentację
  • Zadbaj o zespół
  • Otwórz się na imigrantów: Brak rąk do pracy jest faktem, nie ideologią.
  • Nie bój się nowych technologii (AI) i nowych samochodów (azjatyckie, elektryczne)

Portal warsztat.pl oraz miesięcznik Nowoczesny Warsztat są patronami medialnymi konferencji SPECTRALIZM. Dziękujęmy za zaproszenie oraz możliwość wzięcia udziału w spotkaniu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony