Profesjonalna obsługa ogumienia w przypadku samochodów ciężarowych nabiera jeszcze większego znaczenia niż przy samochodach osobowych. Wynika to z faktu, że z powodu znacznie większych przebiegów tych pojazdów, ich koła wymagają częstszej obsługi, a ze względu na znacznie większe wymiary i masy tych kół, konieczne jest stosowanie bardziej zautomatyzowanego sprzętu obsługowego.
Ze względu na masę pojazdów ciężarowych, ich unoszenie w celu zwolnienia obsługiwanych kół realizowane jest zazwyczaj częściowo. Do tego celu są stosowane najczęściej podnośniki hydrauliczne typu “żaba”, podsuwane pod podwozie pojazdu. Dotychczas miały one zwykle napęd ręczny, choć obecnie coraz częściej są używane podnośniki tego typu z napędem elektrycznym. Obciążenia występujące na śrubach mocujących koła samochodów ciężarowych są na tyle duże, że wymagają stosowania momentów dokręcania przekraczających możliwości siły ludzkich mięśni. W związku z tym konieczne jest również i w tym przypadku posługiwanie się zmechanizowanym sprzętem w postaci pneumatycznych wkrętarek udarowych. Niestety, tego typu sprzęt jest na tyle ciężki, że wymaga stosowania odpowiedniego wózka do jego osadzenia, umożliwiającego swobodną regulację wysokości roboczej pracującego narzędzia. W przypadku obsługi kół samochodów ciężarowych nawet tak proste czynności jak zdejmowanie i osadzenie koła na piaście oraz ich przemieszczanie wymaga użycia dodatkowego sprzętu pomocniczego. Do tych czynności wykorzystywane są wózki umożliwiające uniesienie koła na żądaną wysokość, ustalenie jego dokładnego usytuowania względem otworów mocujących w piaście i utrzymanie go w ustalonej pozycji, przy dokręcaniu śrub mocujących.
Profesjonalna montażownica do kół jest obecnie niezbędnym urządzeniem przy obsłudze kół samochodów ciężarowych.
Demontaż i montaż opony na obręczy koła samochodu ciężarowego jest czynnością, która bezwzględnie wymaga użycia specjalistycznego w pełni zmechanizowanego sprzętu obsługowego. Wynika to przede wszystkim z faktu użycia znacznych sił przy wykonywaniu poszczególnych operacji w tym procesie oraz wynikających z nich zagrożeń dla obsługującego. Praktykowana w przeszłości metoda ręcznego osadzania opony na obręczy koła oraz jej zdejmowania z wykorzystaniem dźwigni jest obecnie niedopuszczalna zarówno ze względów bezpieczeństwa, jak również i występującego ryzyka uszkodzenia obręczy i opony. Czynności zdejmowania opony z obręczy i jej osadzania wykonywane są obecnie na specjalistycznych montażownicach do kół samochodów ciężarowych, których konstrukcje dostosowane są do tego typu rozmiarów kół oraz występujących w tym procesie znacznych obciążeń mechanicznych. Stosowane obecnie montażownice do kół samochodów ciężarowych umożliwiają obsługę obręczy o wymiarach od 14 do 44”, a w modelach przewidujących również obsługę kół pojazdów użytkowych i maszyn drogowych nawet do 56”. Ze względu na masy kół samochodów ciężarowych konstrukcje montażownic przeznaczonych do ich obsługi posiadają specjalną konstrukcję uchwytu obręczy mocowanego na uchylnym ramieniu umożliwiającego osadzanie kół w pionie. Koło wstawia się na przesuwny wózek, dzięki któremu przesuwane jest do uchwytu obręczy, a uchylne ramię z uchwytem hydraulicznym umożliwia jego wycentrowanie względem ustawionej w pionie obręczy. Montażownice kół samochodów ciężarowych muszą posiadać możliwość osadzenia różnych konstrukcji stosowanych obręczy. Dzięki odpowiedniej konstrukcji szczęk uchwytu proces ten może być realizowany co najmniej na kilka sposobów. Wyważanie kół samochodów ciężarowych jest wykonywane w podobny sposób jak w przypadku kół samochodów osobowych. Różnica polega jedynie na konieczności stosowania innego rodzaju wyważarek. Dotyczy to zwłaszcza innej konstrukcji, przeznaczonej do obsługi znacznie większych mas (nawet do 200 kg). Różnica w budowie wyważarek stosowanych do obsługi kół samochodów ciężarowych polega również na wyposażeniu dodatkowym obejmującym podnośnik pneumatyczny do osadzania ciężkiego koła na wale wyważarki. W przypadku kół samochodów ciężarowych są stosowane również inne sposoby mocowania i określania niewyważenia koła, wynikające z innej konstrukcji obręczy koła. W serwisie kół samochodów ciężarowych, podobnie jak w przypadku kół samochodów osobowych, wykorzystuje się jeszcze różnego rodzaju sprzęt pomocniczy. Ze względu jednak na masy i wymiary kół samochodów ciężarowych różni się on wymiarami oraz konstrukcją ułatwiającą ich obsługę. Zaliczyć do niego można:
- tzw. wannę do sprawdzania szczelności opony – posiadającą dodatkowo specjalny podnośnik umożliwiający umieszczenie w niej koła;
- specjalistyczny kosz do pompowania kół – w którym dzięki zautomatyzowaniu procesu pompowania poprzez wyposażenie go w sterowanie elektroniczne możliwe jest zaprogramowanie wartości ciśnienia do jakiej należy napompować koło;
- urządzenie do napełniania kół azotem – ze względu na znaczne objętości kół samochodów ciężarowych konieczna jest większa wydajność i wyposażona w dodatkowy zbiornik do magazynowania azotu.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)