ponad rok temu  05.07.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Serwisowanie napędu kompresora klimatyzacji
Strona 2 z 2

Jak prawidłowo zapinać pierścienie zegera:

(GRAFIKI)

Ważne: Nigdy nie należy umieszczać uchwytów w pierścieniu zegera na wysokości trzpieni antyrotacyjnych!

Etap 5 – Sprawdź czy powierzchnie cierne tarczy sprzęgłowej i koła pasowego są właściwie przygotowane

Przed montażem na sprężarce koła pasowego i zabieraka konieczne jest sprawdzenie, czy powierzchnie styczne obu elementów są równe i niezdeformowane. Jeśli korzystamy z części regenerowanych, może zajść potrzeba zrównania ich powierzchni na tokarce. Należy zwrócić szczególną uwagę na połączenia nitowane w tarczy sprzęgłowej – powinny one być wyraźnie cofnięte w stosunku do powierzchni ciernej; jeżeli jest przeciwnie, może to powodować ślizganie się zabieraka po powierzchni koła.

Etap 6 – Ustaw prawidłowo szczelinę pomiędzy kołem pasowym a tarczą sprzęgła

Po zapięciu koła pasowego za pomocą pierścienia zegera (należy odpowiednio dobrać pierścień na zasadach opisanych przy montażu cewki elektromagnetycznej – Etap 2) i przykręceniu zabieraka do wału korbowego należy dokonać pomiaru szczeliny. Jej szerokość jest uzależniona od typu sprężarki. Pomiar najlepiej wykonywać za pomocą szczelinomierza, w kilku miejscach po całym obwodzie koła, dzięki temu uzyskujemy pełniejszy obraz. Jeżeli, w którymś z punktów pomiaru szczelina jest za duża, możemy ją skorygować uderzając w to miejsce tarczy sprzęgłowej miękkim gumowym młotkiem. Szerokość szczeliny najlepiej ustawiać jak najbliżej dolnej wartości granicznej dopuszczalnego przedziału (jeśli np. tabela dopuszcza rozstaw w granicach 0,45 – 0,75 mm, to korzystniej będzie jeśli szczelinę ustawimy na poziomie bliższym wartości 0,45 mm).

Etap 7 – Sprawdź spadek napięcia na cewce elektromagnetycznej

Po zamontowaniu napędu i podłączeniu kompresora do układu klimatyzacji warto jest sprawdzić woltaż cewki podczas pracy sprzęgła. Należy w tym celu załączyć klimatyzację w samochodzie i dokonać pomiaru. Jeżeli spadek napięcia na cewce jest mniejszy niż 10,8 V, należy sprawdzić czy nie mamy do czynienia z którymś z następujących problemów:

- zaśniedziałe piny na wtyczkach powodujące słabej jakości połączenia elektryczne,

- uszkodzone osłony przewodów lub spięcia,

- słabej jakości uziemienie,

- przewody używane do pomiaru są zbyt cienkie, minimalny przekrój kabla to 0,82 mm kw.

Po wyeliminowaniu powyższych problemów należy powtórzyć pomiar. Jeśli napięcie nadal jest za niskie, może to oznaczać, że elektromagnes jest uszkodzony i wymaga wymiany.

Inne problemy ze sprzęgłem kompresora

Nieprawidłowa praca napędu sprężarki niekoniecznie musi oznaczać usterkę, któregoś z jego elementów czy też wskazywać na błędy popełnione podczas montażu. Zdarza się, że zaburzenia w pracy sprzęgła elektromagnetycznego wywołane są innymi czynnikami, warto wówczas sprawdzić czy:

- kompresor nie ulega zatarciu na skutek przedostania się do układu nieczystości, które mogą utrudniać pracę tłoków i prowadzić do całkowitego ich zatrzymania,

- w układzie nie znajduje się zbyt duża ilość oleju (sytuacja taka zdarza się przy częstym i niewłaściwym serwisowaniu nieszczelnej klimatyzacji, polegającym na uzupełnianiu ubytków czynnika wraz z kolejnymi dawkami oleju bez wcześniejszego ściągnięcia starego), która jest szkodliwa dla pracy sprężarki tak samo, jak jego niedostatek; może to wywoływać nierówna pracę tłoków i skoki ciśnienia,

- ciśnienia robocze na niskiej i wysokiej stronie układu są prawidłowe; nagły wzrost ciśnienia jest najczęstszym powodem uszkodzenia tarczy sprzęgłowej, a może być on spowodowany:

* niewydajną pracą skraplacza / uszkodzeniem wentylatora na skraplaczu,

* zablokowaniem swobodnego obiegu czynnika chłodniczego,

* nadmiarem czynnika w układzie,

* przytkaniem osuszacza;

- pasek klinowy napędzający koło pasowe jest założony prawidłowo; jeśli uległ przekrzywieniu bądź też jest za luźny, to na pewno nie napędza koła pasowego z odpowiednią prędkością.

Opracował:
mgr Adam Mańkowski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony