Wokół przewodów zapłonowych o rdzeniu ferromagnetycznym krążą różne opinie, które, niestety, niewiele mają wspólnego z prawdą. Nie ma wątpliwości, że samochody zasilane gazem są bardziej narażone na wszelkie nieprawidłowości występujące w działaniu układu zapłonowego. Niezawodny zapłon zależy zaś w dużej mierze od stanu i jakości przewodów zapłonowych. Dlatego tak wiele zależy od właściwego doboru tych elementów. Dobre kable powinny charakteryzować się małym oporem elektrycznym, przekazując całą energię na świece, dzięki czemu iskra jest silniejsza. Ma to szczególne znaczenie w autach zasilanych LPG, w których ze względu na właściwości mieszanki do przeskoku iskry na świecy zapłonowej potrzebne jest wyższe napięcie.
Reasumując, montaż instalacji LPG w samochodzie pociąga za sobą pewne konsekwencje, takie jak:
- konieczność zapewnienia odpowiedniego napięcia na świecy zapłonowej,
- wzrost temperatury spalania mieszanki,
- gwałtowniejsze spalanie mieszanki,
- nieznaczny wzrost średniej temperatury silnika,
- zmiana składu gazów wylotowych.
Trzeba również powiedzieć, że zasilanie LPG przyczynia się do szybszego zużywania się niektórych elementów układu zapłonowego. Użytkownik samochodu „na gaz” powinien więc szczególnie dbać (bardziej niż zwykli to robić właściciele samochodów zasilanych benzyną) o to, by stan poszczególnych części był regularnie sprawdzany, zaś zużyte elementy wymienione na nowe. Przede wszystkim należy sprawdzić świece, a jeżeli wykazują już one symptomy zużycia, bezwzględnie wymienić na nowe. Jeśli mimo to silnik wciąż nie chce pracować poprawnie, trzeba koniecznie zwrócić uwagę na przewody wysokiego napięcia. To właśnie one mogą być przyczyną nierównej pracy silnika na wolnych obrotach oraz „szarpania” auta podczas przyspieszania. Używanie starych, zużytych kabli, bądź zastosowanie przewodów zapłonowych niespełniających wymogów stawianym elementom przeznaczonym do pojazdów zasilanych gazem powoduje, że napięcie na świecach nie osiąga odpowiednio wysokiej wartości. Przyczyną tego stanu są m.in. przebicia izolacji lub jej nadwyrężenie, skutkujące „ucieczką” prądu, a w przewodach z rdzeniem węglowym dodatkowo naturalny proces jego „wypalania”, powodujący wzrost oporności przewodów, a tym samym spadek napięcia. Coraz więcej mechaników dostrzega zalety przewodów z rdzeniem ferromagnetycznym – jednego z trzech typów stosowanych w samochodach kabli wysokiego napięcia. Przewody ferromagnetyczne, w przeciwieństwie do kabli węglowych i miedzianych, sprawdzają się idealnie w pojazdach z instalacją gazową, gwarantują bowiem niezawodny zapłon i znacznie większą trwałość.
Małgorzata Kluch
GG Profits Sp. z o.o.
W silnikach zasilanych LPG napięcie w układzie zapłonowym jest zwykle wyższe. Kupujmy przewody lepszej jakości lub jak wskazuje producent, specjalnie przeznaczone do silników zasilanych gazem.
Komentarze (0)