
Odrodzona wersja legendarnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2 z lat 80 powraca w postaci prawdziwej elektrycznej „sportowej bomby”, osadzonej na platformie skonstruowanej specjalnie na potrzeby tego modelu i wyposażonej w innowacyjne silniki w piastach kół dostarczające moc do 540 KM. Renault 5 Turbo 3E wyróżnia się wyjątkowym stosunkiem masy do mocy wynoszący 2,7 kg/KM.
Renault 5 Turbo 3E trafi do sprzedaży do końca 2027 roku w liczbie 1980 numerowanych egzemplarzy. Przyjmowanie zamówień rozpocznie się już w najbliższych tygodniach.
„Bestia w wyścigach, w drifcie i na torze przystosowana do jazdy po drogach publicznych” – tak można by w skrócie określić wymogi postawione konstruktorom przy budowie i parametryzacji Renault 5 Turbo 3E. Ten widowiskowy elektryczny model, o największej mocy i najlepszych osiągach wśród wszystkich modeli Renault w historii, jest ucieleśnieniem sportowej pasji, ducha współzawodnictwa i tożsamości marki Renault.
Renault 5 Turbo 3E
To odrodzona wersja legendarnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2 z lat 80. Te charakterystyczne auta, obecnie cieszące się dużym zainteresowaniem kolekcjonerów, odcisnęły piętno na epoce za sprawą swojego żywiołowego designu i innowacyjnego charakteru. Były to pierwsze francuskie modele wyposażone w silnik benzynowy z turbodoładowaniem – technologię, którą Renault wcześniej z sukcesem zastosowało w bolidach Formuły 1. Ich osiągnięcia w rajdach i na torze potwierdzają, że już wtedy były prawdziwymi wyścigowymi bestiami.
Mini supersamochód Renault 5 Turbo 3E, zbudowany na platformie stworzonej specjalnie na potrzeby tego modelu i przystosowanej do jego ambicji i osiągów, jest uzupełnieniem gamy obejmującej miejskie Renault 5 E Tech electric i sportowo miejski model Alpine A290. Grupa Renault realizuje w ten sposób ten sam zamysł, co w przypadku Renault 5, Renault 5 Alpine i Renault 5 Turbo w latach 80. Do marek dołączył także nowy partner, Ampere, firma odpowiedzialna za oprogramowanie i elektronikę. Specjalistyczna wiedza partnerów posłużyła także do zaprojektowania kluczowych elementów, takich jak silniki w piastach kół czy konstrukcja nadwozia z włókna węglowego. Tym samym Renault 5 Turbo 3E w pełni korzysta z efektów transformacji Grupy Renault w ramach planu strategicznego Renaulution.
Nadwozie Renault 5 Turbo 3E ma cechy typowe dla supersamochodów – celowa obfitość form (w tym okazałe zderzaki i poszerzone tylne nadkola) idzie w parze z dążeniem do zapewnienia sportowych osiągów, zwrotności i optymalnej aerodynamiki. W przypadku samochodów elektrycznych jest to obok masy jeden z kluczowych parametrów gwarantujących wysoką efektywność energetyczną.
Dziedzictwo legendarnych modeli
Główną inspiracją dla projektantów Renault 5 Turbo 3E były oczywiście oryginalne modele Renault 5 Turbo i Turbo 2. Samochód posiada również elementy przejęte z Renault 5 E Tech electric, takie jak tylne światła czy zewnętrzne lusterka, ale celem projektantów było przywrócenie do życia legendarnego dziedzictwa obu modeli z lat 80. w nowej formie, wyposażonej w nowoczesne technologie zgodne z obecnymi standardami i zoptymalizowanej pod względem osiągów. Renault 5 Turbo 3E wpisuje się tym samym w ideę designu retrofuturystycznego, której owocem było niedawne wskrzeszenie Renault 5 i Renault 4 w postaci odpowiednio Renault 5 E Tech electric i Renault 4 E Tech electric.
- Przywrócenie do życia legendarnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2 to śmiałe przedsięwzięcie. Zachowaliśmy ich żywiołowy i wyścigowy charakter, ale jednocześnie wyposażyliśmy je w nowoczesne technologie i zoptymalizowaliśmy ich właściwości aerodynamiczne, aby wpisywały się w epokę samochodów elektrycznych. Równowaga między osiągami i charakterem przejawia się w każdej linii i każdej bryle. Renault 5 Turbo 3E to nie tylko hołd dla tradycji marki, lecz także maszyna dostarczająca doznań i emocji, którą każdy może dowolnie personalizować - powiedział Gilles Vidal, dyrektor ds. designu Renault i Ampere.
Aby wiernie odtworzyć parametry oryginalnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2, na potrzeby Renault 5 Turbo 3E skonstruowano jedyną w swoim rodzaju platformę sparametryzowaną pod kątem napędu na tylne koła. Różnice w porównaniu z Renault 5 E Tech electric (długość 3,92 m i rozstaw osi 2,54 m) obejmują cofniętą szybę przednią i szerszy rozstaw osi (2,57 m), który pozwolił uzyskać spektakularne wymiary: długość 4,08 m, szerokość 2,03 m i wysokość 1,38 m. Jednocześnie poskutkowało to pewnym złagodzeniem linii nadwozia, na przykład przedniego słupka, który wydaje się płynnie opadać w kierunku przednich kół. Renault 5 Turbo 3E nie różni się długością od samochodów miejskich, jednak jego szerokość jest już typowa dla supersamochodów. Te wymiary w połączeniu z wysokimi osiągami modelu umożliwiają zaliczenie go do zupełnie nowej kategorii „mini supersamochodów”.
Komentarze (0)